خرید سربازی برای متاهلان دارای حداقل ۲ فرزند رایگان شد / میرتاج‌الدینی:هدف این طرح جبران کسری بودجه نیست



  معافیت سربازی ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از مصوبه این کمیسیون برای دریافت کارت معافیت مشمولین متاهل دارای ۳۰ سال سن و دارای حداقل دو فرزند خبر داد.  

  محسن دهنوی در مطلبی در صفحه توییتر خود با اشاره به نشست امروز کمیسیون تلفیق نوشت:

 

«به منظور رعایت عدالت و حرکت به ⁧‫سربازی حرفه‌ای‬⁩ در کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادم تا فرآیند و ارقام خرید سربازی، اصلاح اساسی شود.

 

‏لذا مشمولین متاهل دارای ۳۰ سال سن و حداقل ۲ فرزند، کارت معافیت به صورت رایگان دریافت خواهند کرد.»

 

میرتاج‌الدینی: تصویب طرح خرید خدمت سربازی در کمیسیون تلفیق خواست مردم بود/ هدف ما از اجرای این طرح جبران کسری بودجه نیست/ طرح خرید خدمت تبعیض آمیز نیست چون حقوق سربازان را هم زیاد کرده ایم

عضو کمیسیون تلفیق مجلس یازدهم در رابطه با انتقادها نسبت به تصویب طرح خرید خدمت سربازی به دیده بان ایران گفت: با وجود افزایش حقوقی که سربازان در سال گذشته داشتند امسال هم این عزیزان یک افزایش دو الی سه برابری خواهند داشت؛ بنابراین افرادی که علاقمند به شرکت در خدمت سربازی هستند، یک حقوق معقولی هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده و افراد دیگری که درآمد بالا و شغل مناسبی دارند هم می‌توانند خدمت سربازی خودشان را بخرند.

 

فقط چند دقیقه برای واکنش تند کاربران به خبر تصویب «خرید خدمت سربازی» در کمیسیون تلفیق مجلس کافی بود. این واکنش ها تا جایی پیش رفت که یکی از نمایندگان مجلس در توییترش از این مصوبه کمیسیون تلفیق ابراز خجالت کرد و نوشت:«به اندازه خودم به عنوان یک نماینده، از طرح فروش خدمت سربازی، ابراز خجالت و مخالفت قطعی دارم.» از سوی دیگر یکی دیگر از نمایندگان در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرد که این طرح در صحن علنی مجلس رای نخواهد آورد.

 

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه و از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس یازدهم در گفت وگو با  دیده‌بان ایران در واکنش به همین مصوبه کمیسیون تلفیق توضیحاتی را ارائه داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

 

*آقای میرتاج‌الدینی! اخبار قیمت خرید خدمت سربازی باعث واکنش‌های بسیار منفی‌ای در فضای مجازی شده است، نظر شما در این باره چیست و اساساً این نوع قیمت‌گذاری بر اساس چه معیاری صورت گرفته است؟

اصل خرید خدمت سربازی برای کسانی است که سن‌‌شان بالا رفته و دیگر امکان رفتن به سربازی را ندارند. ما در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم که قیمت این خرید مناسب باشد. اغلب این افرادی که در بالا به آن اشاره کردم سن‌‌شان برای رفتن به سربازی بالا رفته مدرک تحصیلی شان هم فوق دیپلم است. اتفاقاً برای این دست از افراد قیمت‌های کمتری در نظر گرفته ایم. در این مصوبه تنها برای کسانی‌که در رشته تحصیلی خودشان متخصص هستند و درآمد زیادی دارند، رقم بالایی در نظر گرفته شده است. البته برای کسانی‌که متاهل و یا دارای فرزند هستند یک تخفیف‌های مناسبی را هم لحاظ کرده‌ایم. از سویی دیگر برای آن قشری که تحت حمایت نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد هستند و درآمدی ندارند، تخفیف‌های خوبی برایشان در نظر گرفته شده و گاهی این تخفیف ها به بالای ۶۰ درصد هم رسیده است!

 

*باتوجه به اظهارات شما؛ سوالی که در حال حاضر پیش می‌آید این است که آیا خرید خدمت سربازی برای افراد با سنین خاص است یا همه سنین را شامل می‌شود؟

باید حداقل ۵ سال از دوره آماده به خدمت‌‍شان گذشته باشد.

 

*باتوجه به این رقم‌هایی که برای خرید خدمت سربازی در نظر گرفته شده؛ گویی خدمت سربازی فقط برای طبقه ضعیف جامعه است و در واقع به نوعی به طبقه ثروتمند جامعه ارزش داده شده!

اصلاً اینطور نیست. اولاً با وجود افزایش حقوقی که سربازان در سال گذشته داشتند امسال هم این عزیزان  یک افزایش دو الی سه برابری خواهند داشت؛ بنابراین افرادی که علاقمند به شرکت در خدمت سربازی هستند، یک حقوق معقولی هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده و افراد دیگری که درآمد بالا و شغل مناسبی دارند هم می‌توانند خدمت سربازی خودشان را بخرند. ما نمی‌خواهیم در همین ابتدا همه بیایند و خدمت سربازی‌شان را بخرند اما این را باید در نظر بگیریم که حدود ۳ الی ۴میلیون نفر در جامعه ما وجود دارند نمی‌توانند خدمت کنند و از طرفی به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت از انجام برخی از کارهای عادی محروم هستند؛ بنابراین ما باید به فکر آن‌ها هم باشیم. 

 

*یکسری گمانه‌زنی‌های مطرح شده مبنی بر این‌که دولت و مجلس برای جبران کسری بودجه بحث خرید خدمت سربازی آن هم با چنین رقم‌هایی مطرح کرده‌اند، نظر شما در این باره چیست؟

خیر؛ بنده کاملاً این قضیه را تکذیب می‌کنم. اصلاً هدف از خرید خدمت سربازی تامین منابع مالی و یا جبران کسری بودجه نیست؛ چون اگر قرار بر این بود که ما حقوق سربازان را افزایش نمی‌دادیم! بحث خرید خدمت سربازی به‌خاطر مطالبات مردم بود چون خیلی از مردم به نماینده‌ها پیام می‌دادند که بحث خرید خدمت سربازی را در مجلس مطرح کنید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------