افزایش ۲ برابری تماس‌های مرتبط با «کودک آزاری» نسبت به «همسرآزاری»



 ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر در مجموعه اورژانس اجتماعی با روند رو به رشدی، براساس قانون برنامه ششم توسعه، مراکز و شهرستان‌هایی که نیازمند اورژانس اجتماعی بودند شامل این فعالیت شدند و اکنون ۷۴ شهر و شهرستان، اورژانس اجتماعی ندارند، گفت: این لزوما به این معنا نیست که قانون اجرا نشده بلکه قانون برنامه ششم به شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر اشاره می‌کند که اکنون براساس آن فقط ۴ شهر با این تعداد جمعیت اورژانس اجتماعی ندارند. 

به گزارش ایسنا، علیگو در نشست تخصصی که در نمایشگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی موضوع تلخ و پرچالشی است، اظهار کرد: از جمله برنامه اورژانس اجتماعی در مجموعه سازمان بهزیستی، متشکل از چهار نوع فعالیت خط تلفنی ۱۲۳ ـ که تنها خط تماس اضطراری بابت فعالیت‌های اجتماعی در مسائل اورژانسی است ـ ، فعالیت خدمات سیار و خودرویی اورژانس اجتماعی، مراکز مداخله در بحران که در ۳۶۵ شهر مستقر هستند و مجموعه پایگاه‌های خدمات اجتماعی که در مناطق حاشیه‌نشین فعالیت می‌کنند ـ و موضوع آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین با نگاه توسعه محلی را پیگیری می‌کنندـ ، است.

 

علیگو با بیان اینکه در حال حاضر ۳۶۵ مرکز مداخله در بحران داریم که در سطح یک، دو و سه فعال هستند، گفت: موضوع سطح یک مراکز استان‌ها، سطح دو در مراکز شهرستان‌ها و سطح سه در قالب شیفت صبح و عصر است. در این ۳۶۵ مرکز در حال حاضر ۳۹۴۵ نفر از فعالین و افرادی که در حوزه فعالیت‌های اجتماعی دغدغه دارند با ما همکاری می‌کنند که از این تعداد، ۳۳۵۲ نفر نیروهای مددکار، روانشناس و حقوقی هستند که در مجموعه سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند.

 

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: قالب توجه این نیروها از نیروهای خرید خدمت، ۱۲۰۰ نفر قراردادی و تعداد کمی نیروهای رسمی و پیمانی مجموعه اورژانس اجتماعی در مجموعه بهزیستی هستند.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های اورژانس اجتماعی گفت: در حال حاضر در مجموعه اورژانس اجتماعی با روند رو به رشدی، براساس قانون برنامه ششم توسعه مراکز و شهرستان‌هایی که نیازمند اورژانس اجتماعی بودند شامل این فعالیت شدند و اکنون ۷۴ شهر و شهرستان، اورژانس اجتماعی ندارند؛ اما این لزوما به این معنا نیست که در قانون برنامه ششم قانون اجرا نشده بلکه قانون مذکور به شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر اشاره می‌کند که اکنون براساس قانون فقط ۴ شهر بالای ۵۰ هزار نفر است که اورژانس اجتماعی ندارد که مسئله آن موضوع «مسافت» است؛ نزدیک‌ترین اورژانس اجتماعی آن زیر ۱۲ کیلومتر فاصله دارد اما در برنامه‌های سال جاری سازمان بهزیستی، ایجاد مراکز اورژانس اجتماعی در این چهار شهر در دستور کار است.

 

علیگو خاطرنشان کرد: در ۷۰ شهر دیگر براساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که تکلیف قانونی به سازمان بهزیستی بابت توسعه اورژانس اجتماعی داده است، خدماتی که باید به کودکان در معرض آسیب و زنان در معرض آسیب ارائه کنیم آنجا هم این ۷۰ شهر در اولویت سال جاری است و امید است که مبالغ آن در بودجه سال ۱۴۰۱ تصویب شود تا بتوانیم این مهم را تحقق دهیم.

 

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مسئله اورژانس اجتماعی، مسئله آسیب‌های اجتماعی است گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی مثلا همسرآزاری، کودک‌آزاری، سالمندآزاری معلول آزاری و اقدام به خودکشی و افکار خودکشی، کمک به حمایت از کودکان خیابانی و حمایت از دختران و پسرانی که از منزل فرار می‌کنند و حمایت از زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی، جزء اصلی‌ترین فعالیت‌های مجموعه اورژانس اجتماعی است.

 

وی گفت: هیچ جای کشور نیست که با خط ۱۲۳ تماس گرفته شود و اورژانس اجتماعی پاسخگو نباشد. در تمام روستاها، نقاط مرزی، شهرها و تمام مناطق کشور که خط تلفن یا آنتن فعال وجود داشته باشد، با شماره‌گیری ۱۲۳ امکان اتصال با اپراتور در استان مهیا می‌شود.

 

افزایش ۲ برابری تماس‌های مرتبط با کودک آزاری نسبت به همسرآزاری 

علیگو در ادامه به ارائه آمارهایی پرداخت و با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ اصلی‌ترین بحران ما در حوزه مسائل اجتماعی، کودک‌آزاری است، اظهار کرد: اگر گروه دوم همسرآزاری باشد، در سال جاری در خصوص کودک‌آزاری دو برابر همسرآزاری تماس داشتیم و این نگران‌کننده است و باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. اما این رقم از سال گذشته بسیار کمتر است که یکی از دلایل آن به دلیل تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و اقدامات مداخله‌ای دقیق و درستی که در کشور طراحی شده و همه دستگاه‌ها از جمله سازمان بهزیستی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قوه قضاییه و دادگستری به خوبی این کار را جلو می‌برند است و این روند موفقیت‌آمیز در اجرای یک قانون بسیار پیچیده است.

 

نحوه مداخله در کودک‌آزاری 

وی با اشاره به مداخلات خدمات سیار اورژانس اجتماعی نیز گفت: در مداخلات کودک‌آزاری، بیش از ۹۴ درصد منجر به مداخلات سیار شده است؛ به این معنی که در تماس خط ۱۲۳ از ۱۰۰ تماس، تیم سیار اورژانس اجتماعی حتما به ۹۴ تماس مداخله حضوری کرده است و این مداخله موثر بوده است؛ زیرا از این ۹۶ درصد بیش از ۵۰ درصد مسئله در محل حل شده و زیر ۵۰ درصد به مراکز مداخله در بحران یا مراکز دیگر ارجاع شده است و این نشان می‌دهد مداخلات تیم سیار در محل حادثه یا محل بحران بسیار خوب بوده است.

 

۵۰ درصد کودک‌آزاری‌ها از نوع «غفلت» و «عاطفی» است

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به موضوع کودک‌آزاری بیان کرد: براساس آمار پذیرش‌ها، بیشترین میزان کودک‌آزاری از جنس «غفلت» است و اگر «کودک‌آزاری عاطفی» را با این عدد جمع کنیم، بالای ۵۰ درصد آسیب‌ها در حوزه مسائل عاطفی و غفلت است. نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نباشید؛ اگر کودکی آزار جسمی ببینند، این لزوما اتفاق وحشتناک‌تری از این نیست که کودکی در محلی حبس شود یا خانواده تحصیل او را پیگیری نکند؛ همه این موارد به یک اندازه خطرات ایجاد می‌کند و آسیب‌هایی که به کودک وارد می‌کند به یک میزان است.

 

وی افزود: یکی از اتفاقاتی که در سازمان بهزیستی طی چند وقت اخیر در دولت جدید رخ داده، ابلاغ ماده ۲۶ خدمات کودکان در معرض آسیب است که یکی از مشکلات جدی مجموعه فعالیت‌های ما در حوزه کودکان را پوشش می‌دهد، به این صورت که ان جی اوها و مراکز خدمات مددکاری اجتماعی و خیریه‌ها می‌توانند با اخذ مجوز موسسه، مراکز نگهداری برای کودکان آسیب‌دیده ایجاد کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------