آموزش و پرورش با همه شرایط تأکید بر آموزش حضوری دارد



 ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در هر شرایطی تاکید به آموزش حضوری دارد

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، محمدمهدی کاظمی با حضور در یک برنامه تلویزیونی با موضوع «آموزش مجازی و توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی»   اظهار داشت: با شروع آموزش‌های مجازی و غیرحضوری دانش آموزان، در آغاز کرونا و تعطیلی مدارس، پس از مدت کوتاهی پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش در سراسر دنیا به لزوم از سرگیری آموزش‌های حضوری دانش آموزان در مدرسه و آسیب‌های ناشی از استمرار آموزش غیرحضوری رسیدند.

 

وی افزود: در همین راستا، مدارس اکثر کشورهای جهان بعد از مدت کوتاهی بازگشایی شد و آموزش حضوری در این کشورها، مجدداً آغاز شد اما درکشور ما در مقابل این مسئله کمی مقاومت صورت گرفت و نتوانستیم مدارس را به صورت کامل حضوری کنیم.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: علی‌رغم وجود مشکلات ناشی از بیماری کرونا، فرهنگیان به صورت جدی و فداکارانه برای استمرار آموزش و جلوگیری از توقف آن تلاش کردند.

 

وی با یادآوری به این که رویکرد سندتحول بر تربیت تمام ساحتی دانش آموزان تأکید دارد؛ گفت: در آموزش و پرورش صرفا به تربیت تک بعدی موظف نیستم بلکه تربیت دانش آموزان در تمام ابعاد مدنظر ماست. طبیعتا رشد اجتماعی فرزاندمان، سلامت آنها، تربیت زیستی و بدنی، تربیت اعتقادی و اخلاقی و مهارت‌های زندگی، مسئولیت اجتماعی، مشارکت پذیری و ... در بستر مدرسه و در سایه آموزش حضوری دانش آموزان و برخورد با هم‌سالان و هم‌کلاسان آنها شکل گرفته و ارتقا می‌یابد. بنابراین با همه شرایط تأکید بر آموزش حضوری داریم.

 

کاظمی با تأکید بر اینکه در سال جدید تقریبا در شهرهایی که شرایط مناسبی داشتند، آموزش‌ها به صورت حضوری آغاز شد؛ افزود: در شروع مجدد آموزش‌های حضوری دانش آموزان بعد از کرونا، تمام نهادها، معلمان، خانواده‌ها، تشکّل‌ها، انجمن اولیا و مربیان و مسئولان آموزشی نقش داشتند؛ ولی هنوز هم به دلیل برخی نگرانی‌ها نتوانستیم آموزش حضوری را به صورت صددرصد در کشور داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: آموزش و پرورش تأکید برآموزش حضوری دارد چون دانش آموزان ما نه تنها در بحث علمی بلکه در یادگیری و ارتقای مهارت‌های اجتماعی، فرهنگی و... و. ضرورت دارد در مدارس حضور داشته باشند و آموزش‌ها را به صورت حضوری بگذرانند.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با یادآوری به نگرانی والدین در بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در محیط مدرسه گفت: در آغاز این طرح، والدین از حضور فرزندانشان در مدارس ابراز نگرانی می‌کردند، اما در کشور ما بیش از ۹۲ درصد از دانش آموزان دوره متوسطه واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و این نگرانی تقریبا برطرف شد و امروز شاهد آن هستیم که بیشتر والدین درخواست بازگشایی مجدد مدارس را دارند.  

 

وی گفت: در این مسئله باید نگاه ملی داشته باشیم و آینده کشور را در نظر بگیریم. اگر بخواهیم آموزش‌ها را صرفا به صورت غیرحضوری ادامه دهیم دانش آموزان درآینده نسبت به مهارت‌های زندگی، شغلی و رشد اجتماعی دچار مشکل خواهند شد چون اکثر این مهارت‌ها در مدارس آموخته می‌شود.

 

کاظمی تصریح کرد: خانواده‌ها باید این اطمینان را داشته باشند که وزارت آموزش و پرورش با رعایت پروتکل‌ها در مدارس از سلامت فرزندان آنها مراقبت خواهد کرد.

 

وی با تأکید بر اینکه اگر قرار است «ایران قوی» داشته باشیم باید مساله آموزش حضوری دانش آموزان را جدی بگیریم، گفت: در پژوهش‌هایی که در دنیا انجام شده، آسیب‌های ناشی از استمرار آموزش غیرحضوری به اثبات رسیده است و مدارس کشورهای مختلف در هر شرایطی آموزش حضوری را به طور مجدد آغاز کرده‌اند و ما هم موظفیم بخاطر آینده کشور و فرزندانمان، با توجه به انجام واکسیناسیون دانش آموزان، در این مسیر مشارکت کنیم و با نگاه و روحیه جهادی که در همه عرصه‌ها داشتیم تلاش کنیم که آموزش‌ها به صورت حضوری انجام شود.

 

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در دوران متوسطه اول برخی از دروس مهارتی را غیر از دروس تخصصی داریم که آمادگی و شناسایی استعداد دانش آموزان در این دروس انجام می‌شود و با شناسایی دروس مورد علاقه دانش آموز، انتخاب رشته و ادامه تحصیل وی در یکی از رشته‌های دوره متوسطه دوم یا کاردانش انجام خواهد شد و حتی پس از آن نیز با توجه به استعداد کشف شده دانش آموزان به یکی از رشته‌های تحصیلی دانشگاهی هدایت خواهند شد. این شرایط تنها با حضور دانش آموزان در محیط مدرسه و فعالیت آنها به صورت جمعی و درکنار هم‌کلاسی‌هایشان امکان پذیر است.

 

کاظمی افزود:  در مدارس، فعالیت‌هایی در بستر آموزش برای دانش آموزان مطرح می‌شود که زمینه رویکرد کارآفرینانه دانش آموزان خواهد شد. برای مثال دانش آموزانی را داشته‌ایم که در دوره دوم متوسطه ایده‌های را مطرح کردند و در سال‌های بعد همین ایده‌ها را وارد بازار کسب‌وکار کرده‌اند.

 

وی گفت: البته که استعداد و خلاقیت در این دانش آموزان وجود داشته ولی زمینه ظهور و بروز آن را آموزش و پرورش و حضور دانش آموزان در مدرسه فراهم کرده است.

 

معاون آموزش متوسطه در پایان گفت: امیدوارم در سال جدید شمسی، فرصتی برای آموزش حضوری داشته باشیم تا آسیب‌های آموزش غیرحضوری را کاهش داده و عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم و این مسأله بدون کمک و همراهی اولیا و معلمان محقق نخواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------