چندگونه جانوری در ایران درخطر انقراض هستند؟



گزارشی از گونه‌های شاخص منقرض شده و در معرض انقراض کشور که در شرایط ناگوار زندگی می‌کنند.

 طی نیم‌قرن اخیر بخش قابل‌توجهی از گونه‌های برجسته حیات وحش کشور یا منقرض شده‌اند و یا در معرض خطر شدید انقراض قرار گرفته‌اند.

 

آمار اعلامی سازمان حفاظت محیط‌زیست نشان می‌دهد طی نیم‌قرن اخیر ٧٠درصد گونه‌های برجسته حیات وحش را از دست داده‌ایم و بسیاری از گونه‌ها ازجمله یوزپلنگ آسیایی نیز در لبه پرتگاه انقراض قرار دارند.

 

حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره به همشهری می‌گوید: برای نجات محیط‌زیست باید به سراغ اقدامات مشارکتی برویم و به‌دنبال راهکارهایی باشیم که شهروندان را به‌طور مستقیم در روند حفاظت از محیط‌زیست شهری دخیل کند. اما زمانی که مردم مطالبه‌گر و نسبت به تخریب محیط‌زیست و زیست جانوری حساسیت داشته باشند، سرمایه‌های زیستی کشور حفظ خواهد شد.

 

اگرچه تاکنون اقدام همه‌‌جانبه‌ای برای ثبت همه جانوران ایران صورت نگرفته اما آمار کلی نشان می‌دهد ۲۰۰۰گونه جانوری اعم از پستاندار، پرنده، خزنده، دوزیست و ماهیان آب‌های داخلی و حدود ۱۲۰۰گونه ماهی در آب‌های دریایی در اکوسیستم‌های خشکی و آب‌های داخلی کشور شناسایی شده ‌است. از این‌ فهرست می‌توان به ۲۱۰گونه پستاندار، ۶۴۰گونه پرنده، ۳۰۰گونه خزنده، ۲۳گونه دوزیست و ۳۵۰گونه ماهیان آب‌های داخلی اشاره کرد.

 

گونه‌های برجسته حیات وحش  ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

برای دیدن عکس واقعی کلیک کنید

 

از این تعداد حدود ۷۶گونه از رده‌های جانوری ایران در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارد که شامل ۱۹گونه از پستانداران، ۲۵گونه از پرندگان، ۱۶گونه از خزندگان، ۴ گونه از دوزیستان و ۱۰گونه از ماهیان آب‌های داخلی است.

 

سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در سال۱۳۹۲ اعلام کرد که دست‌کم ۷۴گونه از جانوران این کشور در سیاهه قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارند. به جز یوزپلنگ ایرانی که در وضعیت بحرانی قرار دارد، پستاندارانی مانند گوزن زرد ایرانی، گورخر آسیایی، فک دریای خزر، هوبره، پلنگ، خرس سیاه آسیایی، تمساح پوزه‌کوتاه، نهنگ آبی و نهنگ باله‌ای نیز در معرض خطر انقراض هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------