جزئیات قیمت‌های میلیونیِ پیاده‌رو در پایتخت



  قیمت‌های میلیونیِ پیاده‌رو ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
این روزها در ایام پایانی سال و خرید هموطنان برای عید نوروز کسب و کار دست فروشان در گوشه و کنار پایتخت نیز رونق دارد، اما در برخی از معابر تهران دست فروشان برای کسب و کارشان باید اجاره بین یک تا دو میلیون تومانی بابت پهن کردن بساط شان در پیاده رو بپردازند. 

دست فروشان به دلیل اینکه هزینه‌هایی مانند اجاره مغازه، هزینه عضویت در اتحادیه، مالیات، عوارض شهری، هزینه انشعابات و .... را پرداخت نمی‌کنند کالاهای عرضه شده‌شان را با قیمت کمتری به فروش می‌رسانند و مشتریان بیشتری را از مغازه داران از آن خود می‌کنند، البته بخشی از دست فروشان که تنها امرار معاش‌شان از این طریق است به‌دلیل نداشتن سرمایه دست به کسب و کار دست فروشی می زنند؛ در این میان به دلیل از بین بردن مبلمان شهری، اشغال کردن فضای عمومی و ایجاد سد معبر شهرداری ها مانع ایجاد این کسب و کارها می‌شوند.

 

طبق آمار واصله، یکی از بیشترین تماس با سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران مربوط به سد معابر در پیاده‌راه‌ها است، اما گویا این تماس‌ها پشت پرده‌هایی دارد چرا که خرید از دست فروشان که با استقبال مردمی صورت می‌گیرد نشان از این می‌دهد که کسبه به عنوان رقبای دست فروشان از شهرداری طلب برچیدن آن‌ها را دارند؛ اما این اتفاق در خیابان امین الملک در محله امامزاده حسن منطقه ۱۷ تهران رخ نمی‌دهد.

 

دست فروشان و کسبه مغازه‌های این خیابان در یک آتش بس و به نوعی صلح و سازش هر کدام به کسب و کارشان ادامه می‌دهند؛ به این شکل که مغازه‌داران خودشان پیاده روی مقابل محیط کسب و کارشان را به دست فروشان اجاره می‌دهند؛ خبرنگار سری به خیابان امین الملک در آستانه خرید شب عید شهروندان زده و در جریان معاملات اجاره پیاده رو از یک میلیون تا دو میلیون تومان برای سه متر مربع به مدت یک ماه شده است، که در ادامه این گزارش را می خوانید.

 

پیاده‌رو فروشی در تهران؛ سه متر دو میلیون تومان، اجاره ماهیانه دو میلیون

درست از حرم امامزداه حسن(ع) در شمال و جنوب پیاده روی خیایان امین الملک قدم به قدم دست فروشانی قرار دارند که هر یک بساطی برای فروش پهن کرده‌اند، تردد عابران پیاده به سختی امکان پذیر است و بسیاری از عابران برای اینکه از مانع‌های دست فروشان در مسیر رهایی یابند تصمیم به گذر از حاشیه خیابان می‌گیرند.

 

با یکی از دست فروشان هم صحبت می‌شویم، او که لباس خانگی مردانه می‌فروشد گفت: دست فروشان در این محور چند دسته هستند، یک دسته افرادی هستند که خرج زندگی‌شان را از این راه تامین می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت شغل‌شان دست فروشی است، یک عده دیگر هستند که دست فروشی را شغل دوم خود می‌دانند و به شکل پاره وقت کار می‌کنند؛ اما این روزها که بازار خرید مردم بالاست برخی از شهروندان به دلیل مشکلات مالی همین یک هفته پایانی سال را رو به دست فروشی می‌آورند.

 

او که خود را رضا معرفی می‌کند؛ افزود: بیش از یک هزار نفر در این محور به کسب و کار دست فروشی مشغول هستند و شهرداری نه می‌تواند با دست فروشان برخورد کند و نه نارضایتی وجود دارد، چرا که کسبه این معبر راضی به فعالیت ما هستند، چرا که دست فروشان در قبال پهن کردن بساط شان در مقابل مغازه‌ها اجاره‌ای به آنها پرداخت می‌کنند.

 

رضا در پاسخ به این پرسش که این اجاره چه میزان است و به چه کسی پرداخت می‌شود؟ پاسخ داد: بستگی به میزان حجم بساط مان در مقابل مغازه‌ها دارد، برای هر مغازه که ۶ متر عرض به خیابان دارد دو نفر می‌توانند در این عرض رو به روی مغازه کسب و کار کنند و در صورتی که این مغازه در مرکزیت این خیابان باشد اجاره ماهیانه آن بین دو تا سه میلیون است که دست فروشان هزینه این اجاره را به مغازه‌دار پرداخت می‌کنند.

 

اجاره پیاده رو توافقی

در این بین یکی دیگر از دست فروشان که در همجواری رضا عطر و ادکلن می‌فروشد برای تایید پرداخت اجاره بهای پیاده رو فروشی در این معبر گفت: شما نگاه کنید رو به روی مجتمع‌های تجاری بساط دست فروشی وجود ندارد؛ چرا که مدیران مجتمع‌های تجاری اجازه پهن کردن بساط دست فروشان را نمی‌دهند.

 

او نیز خود را رحیم معرفی می‌کند، گفت این معبر همیشه سال شلوغ است و  حجم بالای تردد عابران پیاده از گوشه و کنار تهران با نیت خرید وجود دارد، به همین خاطر پیاده روهای این معبر بسیار برای دست فروشان با اهمیت است.

 

رحیم ادامه داد: البته برخی از مغازه داران نیز تمایلی ندارند جلو مغازه‌شان را اجاره دهند و به دنبال این هستند که خود شان کالاهای‌شان را در پیاده رو پهن کنند، به‌طوری‌که برخی از آنها بیشتر از این‌که در داخل مغازه‌شان کالا داشته باشند در پیاده رو کالا دارند.

 

این دست فروش خیابان امین الملک خاطرنشان کرد: اجاره پیاده رو به دست فروش از سوی کسبه یک امر توافقی است و قیمتی مشخص ندارد، دست فروشان نیز چون می‌دانند مغازه داران هزینه‌های بالایی پرداخت می‌کنند و با حضور دست فروشان کسب و کارشان کم رونق می‌شود حاضر هستند این اجاره را پرداخت کنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که اجاره پیاده رو به شکل متری صورت می‌گیرد؟ گفت: نه به این شکل نیست و کاملا بین مغازه دار و دست فروش توافق صورت می‌گیرد؛ البته برخی از مغازه داران این اجازه را می‌دهند که دست فروشان کالاهایش را شب‌ها در پایان فعالیت در مغازه نگهداری و با خود حمل نکنند.

 

سعید دیگر دست فروش این معابر شهری که با صدای بلند فروشنده روسری است، گفت: قیمت اجاره پیاده رو بین کسبه این محله متفاوت است، اما از یک میلیون تومان تا دو میلیون تومان در مدت یک ماه مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

وی افزود: وقتی خود کسبه از حضور دست فروشان در مقابل مغازشان به شهرداری شکایتی ندارد، نشان از این می‌دهد که یک رابط پنهانی وجود دارد.

 

این دست فروش که خود ماهیانه یک میلیون تومان به یکی از مغازه داران پرداخت می‌کند، گفت: این روزها به‌دلیل بی‌کاری و شرایط اقتصادی تعداد دست فروشان در این مسیر بیشتر شد و شهرداری نیز توان برچیدن دست فروشان را ندارد.

 

خبرآنلاین 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------