سبقت جاده از کرونا در نوروز / ۵ استان، بیشترین تصادف را داشتند



  کرونا ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

‌براساس آمار اعلام شده از سوی پلیس راهور ناجا، از ۲۵اسفند سال گذشته تا پایان ۱۲فروردین امسال ۶۶۳هموطن در تصادف‌های جاده‌ای جان خود را از دست دادند؛ آماری که هرچند نسبت به سال قبل کاهش ۲۳درصدی را نشان می‌دهد، اما همچنان بالاست. این تعداد در حالی در سفرهای نوروزی جان خود را از دست دادند که ویروس کرونا در همین زمان جان ۱۰۶۰نفر را گرفت.

 

کاهش ۲۳درصدی تلفات جاده‌ای 

به‌گفته فرمانده کل انتظامی کشور، آمار تصادف‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷درصد و آمار جانباختگان ناشی از حوادث رانندگی هم ۲۳درصد کاهش داشته است. همچنین در این مدت ۹۴۰۷تصادف جرحی روی داده که ۱۰درصد نسبت به سال گذشته کمتر است.

 

فرمانده کل نیروی انتظامی کشور می‌گوید: براساس آمار سامانه‌های ترددشمار، امسال میزان سفرهای نوروزی در جاده‌های کشور نسبت به سال گذشته ۵۰درصد و نسبت به سال پیش از شیوع کرونا حدود ۱۰درصد افزایش داشته است. سردار حسین اشتری با تأکید بر اینکه حتی یک تصادف هم نگران‌کننده است، می‌افزاید: قرارگاه‌های نوروزی با حضور داوطلبانه نیروهای پلیس به‌صورت ۲۴ساعته در جاده‌های اصلی، فرعی، شهرها، شهرستان‌ها و روستاها از ابتدای تعطیلات نوروزی فعال بودند.

 

بیشترین‌‌ تصادف در جنوب

با وجود کاهش آمار وقوع تصادف، تصادف‌ جرحی و تلفات جاده‌ای اما هچنان آمار مرگ ۶۶۳نفر در تعطیلات نوروز نگران‌کننده است؛ هرچند برخی استان‌ها هنوز آمار فوت جاده‌ای خود را در نوروز اعلام نکرده‌اند، اما بررسی آمار منتشر شده ‌ نشان می‌دهد بیشترین آمار فوت تصادف‌های جاده‌ای مربوط به استان‌های کرمان، سیستان ‌و بلوچستان و فارس بوده است؛  ۳ استانی که در یک دهه گذشته هم بیشترین آمار تصادف‌ و مرگ‌ومیر جاده‌ای را به‌ خود اختصاص داده بودند. جانشین رئیس پلیس راهور هم این موضوع را تأیید می‌کند و با بیان اینکه سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، کرمان و خوزستان بیشترین فراوانی تصادف را در تعطیلات نوروز امسال داشته‌اند به همشهری می‌گوید: این آمار بالا به‌معنای وضعیت بد این استان‌ها نیست و باید توجه داشت که هر یک از این استان‌ها به اندازه چند استان مساحت و شبکه راه‌های ارتباطی دارد.

 

سردار تیمور حسینی سرعت و سبقت غیرمجاز و بی‌توجهی به جلو را مهم‌ترین عوامل تصادف‌های نوروزی اعلام می‌کند و می‌افزاید: در ایام اجرای طرح نوروزی شرایط جوی چون برف و بوران و توفان شن (یزد و کرمان) حاکم بود، اما خوشبختانه هیچ جاده‌ای مسدود نشد. او تأکید می‌کند کاهش آمار تصادف با وجود افزایش ۵۰درصدی تردد نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد همه سازمان‌های مرتبط و همچنین شهروندان تلاش خود را در این زمینه می‌کنند. او شهرهای زیارتی و استان‌های شمالی را جزو پرترددترین محورها عنوان می‌کند که البته با توجه به بررسی جدول فوتی کمترین تلفات را هم داشته‌اند.

 

تصادف‌های شدید در سیستان ‌و بلوچستان 

حسین میرشفیع، مشاور وزیر راه و شهرسازی در روزهای پایانی سال گذشته اعلام کرده بود در گذشته بیشتر تصادفات جاده‌ای ناشی از برخورد خودروها از روبه‌رو بوده است، اما هم‌اکنون اکثر تصادفاتی که منجر به فوت می‌شوند ناشی از سرعت غیرمجاز یا خواب‌آلودگی و واژگونی وسایل نقلیه هستند.

 

آمار تصادف‌های نوروزی هم این موضوع را تأیید می‌کند، اما در حالی که ۲۰هزار کیلومتر بزرگراه در سراسر کشور بخشی از برخورد خودروها از روبه‌رو را کاسته، سیستان‌ و بلوچستان با کمترین شاخص بزرگراهی همچنان درگیر این نوع تصادف‌ها با شدت بسیار است.

 

مسئولان پلیس راهور هم تأکید می‌کنند در میان استان‌ها سیستان‌ و بلوچستان به‌دلیل شدت تصادف‌ها کشته‌های بیشتری داشته؛ به‌طوری که هر تصادف ۵-۶ نفر فوتی بر جای گذاشته است. استاندار سیستان و بلوچستان در این‌باره توضیح می‌دهد: این استان، نوروز امسال با وجود کسب رتبه۳۰ و پایین‌ترین آمار تصادفات رانندگی کشور، اما متأسفانه به‌دلیل ضعف زیرساخت‌های جاده‌ای یعنی بزرگراه بیشترین تلفات جانی را در این مدت از آن خود کرد. حسین مدرس‌خیابانی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بیشترین شبکه راه‌های ارتباطی را دارد، می‌افزاید: اما به‌دلیل آمار پایین برخورداری از بزرگراه و دوطرفه بودن بیشتر راه‌های ارتباطی در نوروز با وجود آمار پایین تعداد تصادفات در سطح کشور، به‌دلیل شدت حوادث، رتبه بالایی را در تعداد کشته شدن سوانح رانندگی از آن خود کرد.

 

او گفت: به‌منظور کاهش تصادفات رانندگی در سیستان و بلوچستان که سالانه خسارت‌های جبران‌ناپذیری را در این استان برجا می‌گذارد، نیازمند طرح ضربتی توسعه مسیر‌های دوبانده (بزرگراه) هستیم.

 

در میان استان‌هایی که آمار فوت جاده‌ای خود را در نوروز اعلام کرده‌اند، چهارمحال ‌و بختیاری بدون ثبت مورد فوتی پایین‌ترین سوانح نوروزی را داشته است.

 

مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از ابتدای آغاز طرح نورزی تا یازدهم فروردین ۶۵تصادف رانندگی در محورهای این استان به ثبت رسیده است، می‌گوید: چهارمحال و بختیاری تاکنون در پایین‌ترین سطح از آمار تصادفات نوروزی بین استان‌های کشور قرار دارد.

 

روح‌الله غلامی با بیان اینکه از تصادف‌های نوروزی امسال ۴۰تصادف جرحی و ۲۵تصادف خسارتی بود، می‌افزاید: در این مدت هیچ‌گونه مورد فوتی ناشی از تصادف رانندگی در استان روی نداد و کاهشی ۱۰۰درصدی در این‌باره در مقایسه با سال گذشته برای استان رقم خورد. با وجود این ۴۷نفر در تصادفات رانندگی نوروزی در چهارمحال و بختیاری مجروح شدند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۲۵درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

در شرایطی که سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، کرمان و خوزستان بیشترین فراوانی تصادف‌های نوروزی را ثبت کرده‌اند، اما بررسی آمار تلفات جاده‌ای نشان می‌دهد بعد از چهارمحال و بختیاری بدون ثبت فوت، قزوین، قم، کردستان، زنجان و همدان هم کمترین تلفات را به‌خود اختصاص داده‌اند. 

 

  کرونا ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
 

سیده زهرا عباسی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------