مجازات روزه‌خواری در ملأعام: از حبس تا شلاق



 مجازات روزه‌خواری ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
طبق اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است .

هرکس به طور علنی در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرام کند، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

 

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور ۱۳ فروردین در آستانه ماه مبارک رمضان در نامه‌ای خطاب به سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی خواستار اقدامات پیشگیرانه برای عدم روزه‌خواری در ملأعام و برخورد با حرمت‌شکنان شد.

 

منتظری تاکید کرد: کسانی که به هر دلیل روزه نیستند باید از تظاهر به روزه‌خواری خودداری کنند و درصورت ارتکاب تحت عنوان اقدام به جرم مشهود با آنان برخورد قانونی لازم صورت گیرد.

 

وی تصریح کرد: از آنجا که اتومبیل حریم خصوص تلقی نمی‌شود تظاهر به روزه‌خواری در خودرو نیز مشمول برخورد قانونی خواهد بود.

 

دادستان کل کشور با توجه به وظایف مصرحه در اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی و تکالیف مقرر در آیین دادرسی کیفری و لزوم اهتمام بیشتر به فریضه امر به معروف و نهی از منکر و حفظ شعائر دینی، خطاب به سردار اشتری گفت: موکدا دستور فرمایید پلیس نظارت بر اماکن عمومی ضمن نظارت بر مراکز فروش مواد غذایی در سطح شهرها بویژه در پایانه های حمل و نقل، رویکرد اصلی خود را آموزش، تذکر و ارشاد قانونی قرار داده و در صورت عدم تاثیر اقدامات پیشگیرانه، برخورد مناسب قانونی با حفظ کرامت انسانی به عمل آورد.

 

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز ۱۴ فروردین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: انتظار می‌رود همگان با رعایت فضای معنوی حاکم بر جامعه؛ اخلاق و پوشش اسلامی را رعایت کنند و هنجارهای دینی به ویژه عفاف و حجاب در محیط های عمومی با دقت بیشتری از سوی همگان رعایت شود.

 

در این اطلاعیه تاکید شد که با معدود افرادی که احتمالا به نحو مشهودی هنجارشکنی کنند برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

 

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: کلیه رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه اعم از عمومی و شخصی و مردم برای حضور در پارک ها، بوستان ها و تفرجگاه ها، موظف به رعایت حرمت ماه مبارک رمضان بوده و از هرگونه تظاهر به روزه خواری، ایجاد آلودگی صوتی و اعمال منافی شئونات اسلامی و اخلاقی اجتناب کنند.

 

مجازات روزه خواری در ملأعام در قانون

یکی از موضوعاتی که با فرارسیدن ماه مبارک رمضان مورد توجه مردم قرار می‌گیرد نگاه قانونی و حقوقی به موضوع روزه‌خواری است.

 

بر اساس موازین دین مبین اسلام روزه گرفتن از واجبات دین است که همه مسلمانان در ماه مبارک رمضان مکلفند این واجب الهی را رعایت کنند اما با این حال دین اسلام شرایط بیماران و مسافران را در نظر گرفته و برای این قبیل افراد شرایطی لحاظ کرده است که بتوانند بدون مشقت و سختی این ماه مبارک را بگذرانند البته روزه خواری بدون دلیل و عذر شرعی عملی حرام است.

 

عمل روزه‌خواری در ملأعام در ماه مبارک رمضان رفتاری ناپسند است و حتی افرادی که عذر شرعی دارند باید حرمت روزه‌داران را حفظ کنند.

 

طبق اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است و شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند.

 

همچنین قانونگذار جمهوری اسلامی ایران روزه خواری را صراحتا جرم انگاری نکرده اما چیزی که در قانون به آن تاکید شده روزه‌خواری در ملأعام و تظاهر به آن است و طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی «هرکس علنا در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرام نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل داری کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------