رییس سازمان محیط زیست : از هیچ رسانه‌ای شکایت نکردیم/ فاجعه پلاستیک‌ها در اعماق دریاها



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی, رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: طی فعالیت‌های سازمان محیط زیست در دولت یازدهم طبق وعده‌ای که گذاشتیم از هیچ رسانه‌ای شکایت نکردیم.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در نشستی با خبرنگاران به مناسبت پاسداشت روز خبرنگار ضمن تشکر از همراهی رسانه‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: خبرنگاری محیط زیست یکی از دشوارترین عرصه‌های خبرنگاری است. رسانه‌ها در انتشار و آگاهی رسانی حوزه محیط زیست کمک‌رسان سازمان محیط زیست هستند.

وی با بیان اینکه چند اتفاق مهم در جهان در حوزه محیط زیست در حال وقوع است، گفت: آگاهی به مسائل محیط زیست در سطح رهبران و تصمیم‌گیران کشورها طی سال‌های اخیر دچار تحول اساسی شده است به همین دلیل بسیاری از دولت‌ها و هیأت‌های حاکمه به اهمیت مسأله محیط زیست به دلیل آثار جهانی آن واقف شده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سرعت بالای تغییرات محیط زیست که در اثر تغییر اقلیم رخ می‌دهد، افزود: این تغییرات آثار زیانبار و تخریب‌های بسیاری به دنبال دارد و برای همین سران کشورها معتقدند ممکن است فرصت کافی برای مقابله با تغییرات اقلیم وجود نداشته باشد.

ابتکار با اشاره به اینکه زباله و پلاستیک‌ها امروزه به عنوان یکی از بحث‌های مهم مطرح شده‌اند، گفت: یک سالیست که بحث زباله‌های دریایی مطرح است و روشن شده که فاجعه پلاستیک روز زمین نیست بلکه زیر دریاها است. این پلاستیک‌ها لطمه فراوانی به محیط زیست دریایی وارد می‌کند و به تدریج میزان پلاستیک‌ها از ماهی‌ها بیشتر خواهد شد که در نوع خود یک فاجعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نگرانی دیگر در حوزه محیط زیست مربوط به مسأله تنوع زیستی و گونه‌های در معرض تهدید است، اظهار کرد: کشورهای مختلف برای مقابله با قاچاق حیات وحش و چوب اقدامات متعددی انجام می‌دهند. برای مثال سوزاندن در کنیا سوزاندن 180 تن عاج فیل اتفاق افتاد و اعلام کردند که عاج زمانی ارزش دارد که روی فیل باشد. این یک حرکت نمادین برای مقابله با قاچاق حیات وحش بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری اجلاس پاریس در سال گذشته و الحاق کشورها به توافقنامه تغییرات اقلیم، اظهار کرد: در حال حاضر کشورهای مختلف مراحل تصویب این توافقنامه را در پارلمان‌های خود می‌گذرانند و در چند ماه آینده شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود. نگرانی از بحث تغییر اقلیم رو به افزایش است و اخیراً روشن شده که برخی مواد زائد مربوط به جنگ‌های جهانی اول و دوم با ذوب شدن یخ‌های قطبی بیرون آمده‌اند.

ابتکار با اشاره به اینکه سال قبل بحث توسعه پایدار در دستور کار قرار گرفته و تصویب شد،‌ افزود: این مسأله رویکرد خوبی داشت که ایران نیز همراه با جامعه جهانی به این طرح پیوست. بنابراین، نفوذ توسعه پایدار در دولت‌ها تحول بزرگی محسوب می‌شود که حرکت‌های توسعه‌ای را به سمت محیط زیست هدایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آثار جنگ، ناامنی و خشونت بر محیط زیست و آثار تهدیدآمیزی که جنگ بر طبیعت دنیا دارد مسأله‌ای است که سال گذشته در اجلاس وزرا پیشنهاد شد، گفت:‌ قرار شد ردپای اکولوژیک و ردپای کربن جنگ مورد بررسی قرار گیرد و سازمان‌های بین‌المللی از این پیشنهاد استقبال کردند.

ابتکار با تأکید بر اینکه ایران نیز از تحولات جهانی در حوزه محیط زیست مستثنی نیست، گفت: در دولت یازدهم با رویکرد رئیس جمهور و وعده‌های انتخاباتی ایشان، از ابتدا اعلام کردیم که سعی داریم طی یک تعامل سازنده، مثبت و به دور از برخوردهای قهری با رسانه‌ها تعامل داشته باشیم، به همین منظور شکایت‌های سازمان محیط زیست و دستگاه‌های مرتبط از رسانه‌ها را طی مکاتبه با وزرا پس گرفتیم و در همان مقطع قول دادیم که از هیچ رسانه‌ای تحت هیچ شرایطی شکایت نکنیم که این اتفاق هم افتاد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همه ما انسان‌ها به چارچوب‌های اخلاقی خاصی متعهد هستیم، اظهار کرد: اگر مراقبت اخلاقی و تقوای الهی نباشد همه چیز را از دست می‌دهیم. اعلام کردیم که تحت هیچ عنوانی از هیچ رسانه‌ای شکایت نمی‌کنیم. اگرچه برخی رسانه‌ها در کمال ناجوانمردی همت خود را برای تخریب و حاشیه‌سازی سازمان محیط زیست گذاشتند. با این وجود از کسی شکایتی نکردیم. یکی از خبرگزاری‌ها حدود 400 خبرسازی، داستان‌سازی، دروغ‌سازی و ابهام‌آفرینی داشت که هیچ شکایتی در مورد آنها صورت نگرفت. این کارها ابهامی را ایجاد می‌کند که اصل موضوع فراموش شود.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم در سازمان محیط زیست کارها را پیش ببریم و در حد توان هم پاسخگو باشیم ، گفت: از نقد استقبال می‌کنیم طبیعی است برای کسانی که کار اجرایی می‌کنند اشتباه صورت گیرد بنابراین باید  امکان نقد وجود داشته باشد که رسانه‌ها نقش دیده بانی را ایفا می‌کنند. بنا نداریم درگیر حاشیه‌ها شویم چون به قدر زیادی مساله در حوزه محیط زیست وجود دارد. برای مثال گردوغبارمساله‌ای است که ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد ولی برخی رسانه‌ها یا افراد خیرخواهانه و یا خیرناخواهانه ادعاهایی ساده و پیش پا افتاده در این مورد مطرح می‌کنند.

وی افزود: برای مثال برخی عنوان می‌کردند خانم ابتکار عرضه ندارد که روی خوزستان آب بپاشد که گرد و غبار مهار شود یا می‌گفتند خانم ابتکار رفت خوزستان و برگشت ولی وضعیت گردوغبار درست نشد. یا حتی برخی عنوان می‌کردند که خانم ابتکار عرضه ندارد که جلوی طوفان را بگیرد. این‌ها حرف‌های ساده و پیش پا افتاده‌ای است.

ابتکار با اشاره به اینکه هشت میلیون هکتار کانون بحرانی گردوغبار در عراق وجود دارد، گفت: ایران دو میلیون و 800 هزار هکتار کانون گرد و غبار دارد برای همین اگر بادی از عراق و از روی کانون‌ها برخیزد اتفاقی مشابه اتفاق ماه گذشته پیش می‌آید که غرب کشور را درگیر گردو غبار کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه گرد و غبار راه حل دارد اما راه حل‌های آن بلند مدت و بین المللی است ، گفت: اقدام خوبی که در این دوره پیگیری کردیم، آن است که مساله گردوغبار را به سطح بین المللی بردیم و گردو غبار را در سازمان ملل به یک بحث بحرانی در جهان تبدیل کردیم، به دنبال آن چهار قطعنامه نیز ارائه شد که در همه آنها یک دستور کار برای دبیرکل سازمان وجود داشت. همچنین بحث گرد و غبار در سازمان بهداشت جهانی نیز مطرح شد  و خوشبختانه ایران پرچم‌دار بحث حل گردوغبار در جهان شده است و سعی داریم فشاری را در سازمان‌های بین المللی برای حل بحران گردوغبار ایجاد کنیم.

آبگیری 63 درصد تالاب هورالعظیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بااشاره به اینکه یکی از مهمترین اقدامات در این دوره فعالیت سازمان محیط زیست، احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها از جمله دریاچه ارومیه بوده است ابراز امیدواری کرد با اقدامات ستاد دریاچه ارومیه روند احیای این دریاچه تداوم یابد و شاهد تداوم بهبود وضعیت  آن باشیم.

ابتکار با اشاره به اینکه درمورد تالاب‌های کشور کارهای ویژه‌ای از جمله تکمیل طرح‌های مطالعاتی و تصویب برنامه مدیریت زیست گونی تالاب‌ها در شورای استان‌ها و همچنین تامین حقابه تالاب‌ها توسط وزارت نیرو صورت گرفت، گفت: تالاب هورالعظیم برجسته‌ترین و شاخص‌ترین تالاب‌هاست که احیا شد. اما بارها مورد بی‌مهری برخی رسانه‌ها قرار گرفت و آنها قصد داشتند احیای این تالاب را انکار کنند و ابهام سازی برای این تالاب هم ادامه داشت در حالی که 63 درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده که در تلطیف هوا تاثیرگذار است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با وجود تبلیغات منفی علیه دولت در مورد خوزستان ، این منطقه مورد توجه بسیار سازمان محیط زیست و دولت قرار گرفت، گفت: دو جلسه شورای آب به بحث رودخانه کارون اختصاص یافت به دنبال آن ورود فاضلاب‌های بیمارستانی به رودخانه کارون متوقف شد به نحوی که در حال حاضر بعد از تصفیه وارد رودخانه می‌شود، علاوه بر کارون بر آلودگی اهواز و سایر شهرها تاکیداتی شد که توزیع بنزین یورو 4 و گاز یورو 5 از دیگر اقدامات در این منطقه است.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه رامین در حال حاضر از گاز طبیعی استفاده می‌کند، افزود: طرح آماج در حال پیگیری است و طی ماه آینده افتتاح خواهد شد. در سفر اخیر به خوزستان اولین قراردادهای ایران برای جمع آوری گازهای فلر در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای امضا شد. جمع آوری مشعل‌ها قرار است ادامه یابد که در نتیجه آن 42 میلیون فوت مکعب گاز جمع آوری می‌شود. بنابراین این طرح باید برای همه مشعل‌ها در تمامی نقاط اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت تصفیه خانه‌های فاضلاب در ماهشهر امیدوار کننده است، گفت: واحد کلرآلکالی که سال‌ها در آن از جیوه به عنوان یک ماده بسیار خطرناک استفاده می‌شد، حذف و واحد جدیدی احداث شد به عبارت دیگر جیوه از رده خارج شد که این کار 30 درصد کاهش مصرف انرژی را به دنبال داشت. همچنین موضوع بهداشت محیط کارکنان نیز حل و فصل شد. طرح‌های جمع آوری جیوه از محل همچنان ادامه دار است. اما به طور کلی مصرف جیوه در این فرآیند از رده خارج شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه گام‌های خوبی در زمینه پتروشیمی برداشته شده است گفت: بعد از ماه‌ها کار و فعالیت دستور العمل HFD پارس جنوبی در وزارت نفت ابلاغ شد. بحث HFD بعد از آتش سوزی‌های اخیر در این منطقه اهمیت بسیار می‌یابد.

ابتکار با اشاره به اینکه برای انطباق برنامه‌های توسعه با محیط زیست ابزار ارزیای زیست محیطی مطرح است گفت: ارزیابی زیست محیطی از برنامه سوم توسعه وجود دارد و قانون آن نیز مطرح است که ظرفیت سازی آن در دوره‌ای انجام شد ولی در سال‌های گذشته به آن به صورت موضوعی ویترینی و تجملی نگاه شد و در نتیجه آن 99 درصد طرح‌های ارزیابی تایید شد.

وی با بیان اینکه 52 مورد از طرحها شامل راه‌ها، شهرک‌های صنعتی، واحدهای پتروشیمی و ... مشمول ارزیابی زیست  میحطی در شورای عالی محیط زیست هستند، گفت: در مرحله امکان سنجی باید ارزیابی زیست محیطی انجام شود. طرح‌ها باید ابتدا در کمیته استانی تایید شوند که در این زمینه در سال گذشته تفویض اختیار به برخی استان‌ها صورت گرفت و بعد در کمیته ماده 2 بررسی شد. این کمیته مسئول تعیین تکلیف طرح‌های ارزیابی زیست محیطی است که طی چند جلسه موضوع مطرح می‌شود و مسائل مورد بررسی قرار می‌گیرد که ممکن است طرح به طور کلی رد شود و یا ممکن است با برخی اصلاحات مورد تصویب قرار گیرد و یا اینکه ممکن است طرح اشکالی نداشته باشد و انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در دولت یازدهم کمیته 215 سازمان مدیریت ، انجام طرح‌ها را به ارزیابی زیست محیطی منوط کرده است گفت: این فرایند با جدیت در سازمان محیط زیست دنبال می‌شود.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------