روزهای سخت یک فوتبال ورشکسته/ بی پولی ، مدیریت غلط و روزهای تلخ



اخبار,اخبار ورزشی,فرهاد مجیدی
فوتبال ایران دوران عجیبی را سپری می‌کند و تقریبا تمام تیم‌های دولتی ما دچار مشکلات عدیده مالی هستند که این مشکلات در تیم‌ملی و دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس کاملا خود را نشان داده است.

این روزها اخبار خوشی از استقلال به گوش نمی‌رسد و هواداران این تیم در یک ماه اخیر شاهد نابودی تدریجی تیم‌شان بوده‌اند، تیمی که پس از سال‌ها توانسته بود به صدر جدول برسد و همگان امیدوار بودند طلسم قهرمان نشدن استقلال در لیگ نوزدهم شکسته خواهد شد ولی با این حال رویای هواداران استقلال پس از جدایی استراماچونی خیلی زود رنگ نابودی گرفت. پس از استراماچونی فرهاد مجیدی سرانجام به نیمکت استقلال رسید ولی ظاهرا اوضاع برای مجیدی هم چندان خوب پیش نمی‌رود و سرمربی جدید استقلال هم با چالش‌های جدی مواجه است. باشگاه استقلال تاکنون در برآورده ساختن خواسته‌های مجیدی در نقل و انتقالات ناکام بوده و رقابت بر سر خرید آیاندا پاتوسی را هم به فولاد خوزستان باخته است اما این تمام ماجرا نیست. دیروز اخباری مبنی بر درخواست جدایی هروویه میلیچ منتشر شد و باشگاه استقلال هم درخواست مدافع کروات تیمش را تایید کرد. علاوه بر میلیچ دیاباته هم با وجود وعده‌های قبلی تاکنون وارد تهران نشده و مسخص نیست چه زمانی در تمرینات استقلال شرکت خواهد کرد و شب گذشته هم خبرهایی درباره استعفای مجیدی به گوش رسید که مشخص نیست منبع آن اخبار از کجا بود. همه این اتفاقات باعث شده فرهاد مجیدی دل خوشی از مدیریت باشگاه نداشته باشد ولی به نظر می‌رسد او تلاش کرده با این خبر استعفا به نوعی به خلیل‌زاده و دیگر اعضای باشگاه برای بهبود شرایط تیم فشار بیاورد؛ روشی که چندان هم در فوتبال ما غیرمرسوم نیست. با این وجود مشخص نیست هیئت مدیره استقلال چگونه می‌خواهد در چنین شرایطی که این تیم مشکلات مالی زیادی دارد و وضعیت حساب‌هایش هم شفاف نیست، منابع مالی لازم برای تامین خواسته‌های مجیدی و تقویت تیم را تامین کند. البته مشکلات مالی تنها معضل فعلی استقلال نیست و به نظر می‌رسد در بین مدیران این تیم اختلافاتی وجود دارد که حتی باعث استعفای امیری هم شده است.

 

از طرفی مشکلات مالی فقط مختص استقلال نیست و تیم‌ملی و پرسپولیس و حتی دیگر تیم‌های لیگ برتری هم با مشکلات زیادی مواجه هستند به طوری که اعلام شده استخدام مربی خارجی برای تیم‌ملی منتفی است و سرمربی بعدی تیم‌ملی ایرانی خواهد بود و صحبت از نفراتی چون دایی و قلعه‌نویی است. پرسپولیس هم با وجود این‌که اعلام شده کالدرون احتمالا برمی‌گردد وضعیت مالی جالبی ندارد و هنوز نتوانسته بازیکن جدیدی به خدمت بگیرد؛ اتفاقی که در صورت بازگشت سرمربی آرژانتینی احتمالا حواشی جدیدی را برای قرمزها به همراه داشته باشد. اگر هم کالدرون برنگردد این تیم باید به سراغ یک مربی جدید که احتمالا داخلی است برود.

 

در این بین نباید فراموش کرد که تیم‌های ما همین حالا پرونده‌های باز زیادی در فیفا دارند که محکومیت احتمالی در هر یک از آن‌ها غرامت‌های سنگینی برای فوتبال ورشکسته ما به همراه خواهد داشت. همین حالا استقلال باید به شفر و احتمالا استراماچونی غرامت دهد و پرسپولیس علاوه بر دستمزد کالدرون باید دستمزد برانکو را هم پرداخت کند. اوضاع تیم‌ملی از استقلال و پرسپولیس هم بدتر است و پس از طلب کی‌روش، حالا ویلموتس هم مدعی دریاف غرامت از فدراسیون است. به این‌ها باید مطالبات مربوط به بازیکنان خارجی که در سال‌های اخیر به فوتبال ما آمده‌اند را هم اضافه کرد تا مشخص شود اوضاع فوتبال ما بسیار وخیم است. حال و در شرایطی که فوتبال ورشکسته ما از تامین منابع مالی لازم عاجز است و بدهی‌های زیادی هم دارد، باید از مدیران این حوزه پرسید در وضعیت کنونی هزینه کردن تصمیمی منطقی است یا باید رویه دیگری برای اداره تیم‌های دولتی در نظر گرفته شود؟ در چند ماه اخیر استراماچونی، ویلموتس، کالدرون و برانکو با فوتبال ما دچار مشکل شده‌اند و کی‌روش هم با دلخوری ایران را ترک کرد و به نظر می‌رسد در سیاست‌های مدیریتی فوتبال باید یک بازنگری اساسی صورت گیرد.

 

سپهر ستاری/ خبرآنلاین

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------