واکنش برنامه نود به اتهام درآمد میلیاردی فردوسی‌پور



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

برنامه نود نسبت به مطلب منتشر شده در یکی از روزنامه‌های صبح امروز واکنش نشان داد.

به گزارش ایرنا، بعد از تعطیلی یک باره برنامه تلویزیونی نود حالا صبح امروز و بار دیگر این برنامه پرطرفدار سر زبان ها افتاد. ماجرا از صبح امروز و انتشار گزارشی با عنوان «عادل و صدا و سیما در چالش شفافیت» در یکی از نشریات آغاز شد. وقتی که این نشریه ادعاهایی درخصوص درآمد و دستمزد فردوسی پور، تهیه کننده و برنامه نود منتشر کرد.

 

در بخش از این گزارش آمده بود که برنامه نود دستمزدهای کلانی از طریق نظرسنجی پیامکی، سایت، اپلیکیشن و کانال تلگرامی دریافت کرده است. این روزنامه در پایان گزارش خود نیز عنوان کرده که تلاش آنها برای دریافت پاسخی از طرف عادل فردوسی پور بی نتیجه مانده است.

 

حالا بعد از گذشت چند ساعت سایت رسمی برنامه نود که تحت مدیریت عادل فردوسی پور است، در پاسخ به این ادعاها جوابیه‌ای منتشر کرده است و آورده که این گزارش ناصحیح، غیر مستدل و به دور از انصاف است و فاصله زیادی با واقعیت دارد.

 

متن کامل جوابیه سایت نود به شرح زیر است.

 

با توجه به انتشار مطلبی در مورد درآمدهای نظرسنجی پیامکی، سایت، اپلیکیشن وکانال تلگرامی برنامه نود در یکی از نشریات رسمی کشور مورخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۸، ذکر چند نکته در راستای روشن شدن افکار عمومی ضروری است.

 

اعداد و اطلاعات مطرح شده در مطلب این نشریه با عنوان «عادل و صدا و سیما در چالش شفافیت»، ناصحیح، غیر مستدل، به دور از انصاف، اخلاق و اصول کار رسانه‌ای نگاشته شده‌اند و به همین دلیل نتیجه‌ای که نویسنده مطلب در مورد درآمدهای حاصل از برنامه و بسترهای مجازی آن گرفته، فاصله زیادی با واقعیت دارد.

 

این در حالی است که برنامه نود در تمام عمر فعالیت خود در مقابل زیاده‌خواهی و پیشنهادهای ناصواب برخی افراد و اسپانسرها ایستادگی کرده است و هرگز اجازه ورود سرویس‌های ارزش افزوده و سواستفاده از مردم را نداده است و حتی یک ریال از جیب مخاطبان شریف نود درآمدزایی نکرده‌است. از آنجا که ادعاهای مطرح شده در روزنامه فرهیختگان متوجه دو شرکت دیگری است که یکی مسئولیت اجرای نظرسنجی پیامکی و اپلیکیشن و دیگری مسئولیت سایت و کانال تلگرام برنامه نود را بر عهده دارند، هر دو شرکت یاد شده جوابیه‌ای در پاسخ به اطلاعات و داده‌های ناصحیح مطلب روزنامه فرهیختگان منتشر کرده‌اند که در سایت برنامه نود موجود است.

 

از رسانه‌های محترم و البته مستقل انتظار می‌رود که اخلاق حرفه‌ای را در درج، نشر و بازنشر مطالب رعایت کنند. در صورت ادامه انتشار چنین مطالب نادرست و ناروایی حق پاسخگویی و پیگیری آن محفوظ خواهد بود.

  

پاسخ شرکت مجری نظرسنجی پیامکی و اپلیکیشن برنامه نود به مطلب روزنامه فرهیختگان

  شرکت مجری پیامکی برنامه نود به مطلب منتشر شده در یکی از روزنامه های صبح امروز واکنش نشان داد.

 

 

روزنامه محترم فرهیختگان

باسلام و احترام،

 

پیرو نشر مطلبی تحت عنوان "عادل و صدا و سیما در چالش شفافیت" در تاریخ ۱۳۹۸/۵۰/۳۱ به قلم آقای سیدمهدی موسوی تبار در صفحه ۱۲ روزنامه، با توجه به ذکر نام شرکت دانش بنیان آتیه داده پرداز در این گزارش، خواهشمند است تا جوابیه این گزارش مطابق قانون مطبوعات به همان اندازه و در همان صفحه منتشر گردد. بدیهی‌است که این شرکت در صورت عدم چاپ جوابیه، حق صیانت از حقوق قانونی خود را محفوظ دانسته و از‌ آن روزنامه‌ی محترم انتظار رعایت حقوق شرکت‌هایی که نامشان در گزارش‌ها ذکر می‌شود را دارد.

 

در پاسخ به ابهامات مطرح شده در مقاله‌ی فوق الذکر، موارد زیر لازم به ذکر است و مهمتر اینکه مبنای محاسبات ارائه شده کاملاً اشتباه بوده و نتیجه‌گیری نهایی به هیچ عنوان مورد تایید این شرکت نمی‌باشد.

 

در ابتدا به عنوان مجری نظرسنجی پیامکی و اپلیکیشنی برنامه نود، باید تاکید کرد که در تمام سالیانی که برنامه نود نظرسنجی پیامکی داشته، مخاطب محترم برنامه برای شرکت در آن از طریق پیامک فقط هزینه یک پیامک عادی بر اساس نرخ اپراتور تلفن همراه خود را پرداخت می‌کرد که از این مبلغ حتی یک ریال نصیب شرکت آتیه داده پرداز یا تهیه کننده برنامه نود نمی‌شد. موضوع مورد بحث در مقاله روزنامه فرهیختگان در مورد پیامک های برگشتی به شرکت‌کنندگان در نظرسنجی برنامه نود بوده است. در این مقاله نرخ خرید هر پیامک برگشتی از مخابرات به غلط 69 ریال عنوان شده که درواقع 89 ریال است. از طرفی تامین هزینه های ارسال پیامک برگشتی به عهده اسپانسرهای برنامه بوده است. در مقاله روزنامه فرهیختگان نرخ متوسط فروش هر پیامک برگشتی به اسپانسر برنامه 150 ریال عنوان شده که اختلاف فاحشی با واقعیت دارد چرا که متوسط نرخ فروش پیامک به اسپانسر طی سالیان گذشته 106 ریال بوده است(لازم به ذکر است که طی حدوداً 400 برنامه‌ی سالیان گذشته تعدادی از برنامه‌ها اسپانسر نداشتند و هزینه‌ی پیام‌های برگشتی از طرف این شرکت پرداخت شده است). ضمناً‌ اجرا، پشتیبانی و پایداری سیستم نظرسنجی برنامه 90 طی سالیان گذشته حدود یک میلیون و دویست هزار تومان به ازای هر برنامه برای این شرکت هزینه دربر داشته است. لذا همانطوری که ملاحظه می‌فرمایید محاسبه‌ی درآمد 6 میلیارد و 400 میلیون تومانی بابت اجرای نظرسنجی پیامکی طی ده سال گذشته در برنامه‌ی 90 کذب محض بوده و با استناد به مدارک موجود می‌توان اثبات کرد که درآمد ناخالص حاصله از نظرسنجی پیامکی طی ده سال گذشته کمتر از 8 درصد مبلغ عنوان شده در این مقاله است که بخش قابل توجهی از این درآمد هم صرف هزینه های مختلف ذکر شده گردیده است. ضمنا تهیه کننده برنامه نود حتی یک ریال از محل این درآمد ها سهمی نداشته است.

 

شایان ذکر است که اپلیکیشن نود جهت فراهم شدن امکان شرکت رایگان در نظرسنجی برنامه نود و همچنین امکان مشارکت هموطنان خارج از کشور در آن، ایجاد شد. در بخش اپلیکیشن، درآمد ادعا شده‌ی ۶ میلیارد تومانی، کذب محض بوده و به دلیل نداشتن اسپانسر، این اپلیکیشن کوچکترین درآمدی برای آتیه داده پرداز نداشته است. در مدت زمان کوتاهی که بعضی اسپانسرهای قبلی برنامه نود به صورت محدود در اپلیکیشن تبلیغ شده‌اند هم هیچ هزینه‌ای از آن‌ها اخذ نشده و این خدمت اپلیکیشن به آن‌ها بخشی از پروژه اسپانسرینگ آن ها در نود بوده است. لازم به ذکر است که هزینه‌های طراحی، راه‌اندازی، پشتیبانی و پایداری اپلیکیشن نیز طی سالیان گذشته به عهده‌ی شرکت آتیه داده پرداز بوده است.

 

با کمال تاسف از مطلب منتشر شده در آن نشریه محترم و به جهت تنویر افکار عمومی، لازم به ذکر است که شرکت آتیه داده پرداز به عنوان یک شرکت خوشنام و امین، بیش از ۱۷ سال در حوزه‌ی پیام رسانی بانک‌ها و سازمان‌های بزرگ دولتی و خصوصی فعال بوده است و به دلیل حضور در بازار بورس، از شفافیت کافی به جهت بررسی اعداد و ارقام ادعا شده برخوردار بوده و اجازه‌ی طرح مسائل بی‌اساس و کذب در حوزه‌ی فعالیت خود را به جریان‌های سیاسی و اقتصادی خاص، نخواهد داد.   

 

 

با سپاس

شرکت آتیه داده پرداز

  

 

 پاسخ شرکت مجری سایت و کانال تلگرامی برنامه نود به مطلب روزنامه فرهیختگان

  شرکت مجری سایت برنامه نود به مطلب منتشر شده در یکی از روزنامه های صبح امروز واکنش نشان داد.

 

 

به گزارش وبسایت نود، متن این واکنش به شرح زیر است:

 

روزنامه محترم فرهیختگان

باسلام و احترام

 

با توجه به انتشار مطلبی با عنوان “عادل و سیما در چالش شفافیت" در روزنامه فرهیختگان مورخ ۳۱ تیر ۱۳۹۸، خواهشمند است جوابیه این مطلب نیز به طور کامل در همان صفحه روزنامه منتشر گردد.

 

در جواب به اطلاعات و اعداد غیر واقعی مطرح شده در مطلب، ذکر چند توضیح ضروری است. نگارنده مطلب از چند نکته اساسی غفلت کرده است. اول آنکه فقط به محاسبه درآمد ها پرداخته و هزینه‌های سایت و کانال تلگرامی برنامه نود را در محاسبات خود در نظر نگرفته است. همچنین در محاسبه درآمدها نیز اعداد و ارقام ارائه شده در مطلب منطبق با واقعیت نیست. بر اساس قرارداد منعقده فیمابین شبکه ۳ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در زمان مدیریت جناب آقای مجید زین العابدین و شرکت بهکاوان نوآور آرنا در خرداد ۱۳۹۳ با موضوع “مشارکت در راه اندازی، نگهداری، تامین محتوا و پشتیبانی وب سایت برنامه ۹۰”، مقرر گردید درآمد حاصل از بهره‌برداری تجاری وب‌سایت برنامه تلویزیونی ۹۰، در ازای تقبل تمامی هزینه‌های تولید، راه‌اندازی، تامین محتوا و تامین زیرساخت و سرورهای لازم از سوی شرکت آرنا به صورت ۵۰٪ صدا و سیما و ۵۰٪ شرکت آرنا تسهیم گردد.

 

قرارداد فوق تا سال ۹۶ با مدیریت جناب آقای پورمحمدی در شبکه ۳ سیما و تا زمان عقد قرارداد ارزش افزوده صدا و سیما با تغییر سالانه برخی از مفاد تمدید گردید.

پس از ابلاغیه رسمی سازمان صدا و سیما مبنی بر واگذاری تمام طرح‌های مشارکتی صدا و سیما به یک شرکت بیرون از سازمان، قرارداد قبلی طبق اعلام شبکه سه “کان لم یکن” تلقی گردید و اقدامات لازم جهت انتقال قرارداد به شرکت جدید انجام پذیرفت و پس از آن شرکت جدید معرفی شده توسط صدا و سیما، طرف تعامل مالی شرکت آرنا جهت بهره‌برداری تجاری از وب‌سایت برنامه ۹۰ بوده است.

از سوی دیگر طبق مفاد قرارداد فوق‌الذکر شرکت آرنا می‌توانست فعالیت تجاری خود را از طرق مختلف از جمله کسب درآمد از بازی‌ و از کاربر نهایی گسترش دهد که به دلیل حساسیت تهیه کننده برنامه ۹۰ و مخالفت ایشان با درآمدزایی از طریق سرویس‌های ارزش افزوده یا دریافت پول از کاربران، تاکنون هیچ گونه درآمدی از این محل‌ها حاصل نشده است.

 

درباره کانال تلگرامی برنامه نود که طبق قرارداد مذکور شرکت آرناحق بهره‌برداری تجاری از آن را داشت، ذکر این نکته ضروری است که در این کانال برای مدت کوتاهی تبلیغات محدودی انجام شد که تمامی درآمد آن صرف تامین هزینه‌های محتوایی خود کانال و تبلیغات آن شد و با ابلاغ مدیریت محترم سازمان در فروردین ۱۳۹۷ و تغییر سیاست‌های کشور نسبت به تلگرام، تمامی تبلیغات از این کانال حذف شد و پس از آن با حذف تبلیغات از کانال تلگرام، هیچ درآمدی از تبلیغات در آن حاصل نشده است.

 

درمورد درآمد و هزینه‌های مرتبط با وب‌سایت نود شایان ذکر است که درآمد این وب‌سایت طی پنج سال گذشته از سال 1393 تا کنون هر سال به طور میانگین حدود یک میلیارد تومان بوده که کمتر از نصف مبلغ مورد ادعای مطلب روزنامه فرهیختگان است. البته واضح است که این عدد میزان درآمد سالانه را نشان می‌دهد که با سود خالص تفاوت دارد. طبق صورت‌های مالی رسمی شرکت آرنا باید مواردی نظیر “هزینه‌های تعهدی به سازمان صدا و سیما و سپس شرکت معرفی شده توسط آن سازمان ”، “هزینه‌های حقوق و دستمزدخبرنگاران و تیم تحریریه و تولید محتوا”، “هزینه حقوق و دستمزد تیم فنی تولید نرم‌افزار و وب‌سایت”، “هزینه‌های نگهداری و سرورها” از درآمد کسب شده کسر گردد. در این صورت سود شرکت آرنا، به رقمی به مراتب کمتر از میانگین درآمد یاد شده تقلیل پیدا می‌کند.

 

باتشکر

شرکت بهکاوان نوآور آرنا

 

 

مطالب پیشنهادی,وبگردی

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------