آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی: چطور به او می‌گویند ژنرال خوشش می‌آید، حالا من هم گفتم «گروهبان قندلی»، اشکالی دارد؟

مربی پیشین تیم ملی فوتبال گفت: رای دادگاه تجدیدنظر هر چیزی باشد، احترام می‌گذارم. هیچ وقت از تیم ملی در زمانی که در کوران…

ردپای برخی کانال‌ها در تصمیم عجیب زنوزی/ مالک تراکتور در تبریز دنبال چیست؟



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال

 

حدود 72 ساعت از بازی جنجالی سپیدرود و تراکتورسازی می‌گذرد. قطعا فوتبال‌دوستان از اتفاقات این مسابقه اطلاع دارند و می‌دانند که همه‌چیزحول و حوش شماره یک تیم تبریزی می‌چرخد: محسن فروزان. گلر 30ساله‌ای که تلخ‌ترین روز فوتبالی‌اش را پشت‌سر گذاشت و حالا در بحرانی‌ترین وضعیت چند سال اخیر خود قرار دارد. اتهام واردشده به فروزان بزرگ‌تر از حد تصور است و تصمیمات اتخاذشده پیرامون این مساله هم جای بحث و بررسی فراوانی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

محسن فروزان

کمتر از 20 روز دیگر فروزان کیک تولد 31 سالگی‌اش را فوت خواهد کرد. او در شهرستان خومام به دنیا آمد تا بعد از مرتضی ابراهیمی، رسول میرطرقی، علی عشوری‌زاد و... یک فوتبالیست دیگر از این شهر به فوتبال ایران معرفی شود. شهرستانی در 8 کیلومتری رشت و 15 کیلومتری انزلی که این دو شهر بزرگ را به هم متصل می‌کند. فروزان که سابقه حضور در تیم‌های پگاه و داماش گیلان را هم دارد، از علاقه‌اش به تیم ملوان پرده‌برداری کرده بود و حتی برای این تیم مدتی بازی کرد.

 

با این حال شهرت این دروازه‌بان به وقتی برمی‌گردد که عباس محمدی و مهدی ثابتی در درون دروازه تراکتورسازی عملکرد ضعیفی داشتند و امیر قلعه‌نویی، سرمربی وقت تراکتورسازی تصمیم گرفت ریسک کند و از گلر جوانی استفاده کند که پیش از این سابقه چندانی در لیگ برتر نداشت. محسن فروزان درون گل ایستاد. یکی دو گل بد خورد اما حمایت سرمربی را پشت‌سر خود دید و کم‌کم به شماره یک تیم تبدیل شد. محبوبیت قابل‌توجهی بین هواداران به دست آورد و بعد از دو سال به دیگر تیم تبریزی یعنی گسترش فولاد پیوست و نهایتا سر از تیم محبوبش، استقلال درآورد.

 

او جزء اولین خریدهای تراکتورسازی در ابتدای فصل جاری بود. دروازه‌بانی که همچنان محبوب سکوها بود و برای بازگشت به این تیم بعد از حدود 5 سال بی‌قراری می‌کرد. دروازه او در این فصل در 25 بازی 18 بار باز شده است و میانگین 0.72 گل خورده برایش به ثبت رسیده است. تراکتور پنجمین خط دفاع برتر را در اختیار دارد. فروزان در بازی با سپیدرود بعد از 7 مسابقه دروازه‌اش باز شد.

 

او فاصله چندانی تا شکستن رکورد سیدحسین حسینی نداشت و حتی از 700 دقیقه هم عبور کرده بود اما جمعه کذایی از راه رسید و همه‌چیز نقش بر آب شد. او می‌توانست با شکستن آن رکورد، نامش را دوباره بر سر زبان‌ها بیندازد و اثبات کند شایسته بیشتر از اینهاست. فروزان قبل‌تر، از هر فرصتی برای نشان دادن توانایی خود به تیم محبوبش و هواداران منتسب به آن استفاده می‌کرد. مقابل پرسپولیس در بازی پایانی لیگ پانزدهم خوش درخشید و اجازه زدن گل‌های لازم را به تیم برانکو نداد. در لیگ هفدهم با لباس پارس جنوبی‌جم مقابل پرسپولیس پنالتی زد تا با گل کردن آن محبوب آبی‌ها شود اما در این امر ناکام ماند. او در این فصل هم در تبریز عملکرد خیلی‌خوبی مقابل استقلال از خود به نمایش گذاشت تا بگوید می‌تواند بار دیگر از دروازه این تیم حراست کند.

 

با این وجود، فروزان هیچ‌وقت دروازه‌بان درجه یکی در فوتبال ایران نبوده است. در بازی با سپیدرود، شاهد اولین اشتباهات این دروازه‌بان گیلانی نبودیم. او در همین فصل مقابل پیکان در ورزشگاه شهدای شهرقدس یک گل بد دیگر هم دریافت کرده بود. حتی در همان سال که دروازه‌بان آبی‌پوشان تهرانی بود مقابل تراکتور و سامان نریمان‌جهان و لوسیانو ادینیو چهار بار تسلیم شد. فروزان در این سال‌ها بارها ثابت کرده اگر روز خوبش نباشد، می‌تواند راحت‌ترین و غیرقابل‌باور‌ترین گل‌های ممکن را دریافت کند.

 

محمدرضا زنوزی

«با توجه به خواست هواداران و شواهدی که وجود دارد، درخواستی به کمیته انضباطی باشگاه داده‌ایم تا موردبررسی قرار گیرد و بعد از بررسی‌های لازم نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

 

اتفاقاتی در این بازی افتاده که باعث ایجاد شبهاتی در ذهن هواداران تیم ما شده است. من مدرک مستندی ندارم، اما مسائلی را در فضای مجازی می‌بینیم. مدتی پیش نیز در برنامه ۹۰ یک‌سری بحث‌ها به وجود آمد که اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، خواسته‌های ما از فدراسیون فوتبال تغییر خواهد کرد. اگر قرار باشد محکومیتی درمورد چنین اتفاقی صادر شود و کسی که محکوم شده است دوباره به فوتبال برگردد، فکر نمی‌کنم کار درستی باشد و فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشد. من نه به کسی اتهامی وارد می‌کنم و نه مدرکی دارم که بخواهم ادعایی بکنم.»

 

این صحبت‌های محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتورسازی درباره اخراج محسن فروزان است. بله! نه سرمربی تیم، نه مدیرعامل باشگاه بلکه مالک باشگاه شخصا تصمیم گرفته یک بازیکن را کنار بگذارد. آن هم به‌زعم خودش براساس خواست هواداران. درحالی که نه مدرکی دارد و نه ادله سفت و محکمی! این از عجایبی است که تنها می‌توانید در یک لیگ آماتور مشاهده کنید، نه لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران، آن هم در بالاترین سطح.  داستان از این قرار است که گویا همسر محسن فروزان چندماه پیش برای یک سایت شرط‌بندی در صفحه مجازی‌اش تبلیغاتی انجام می‌داده و فروزان به همین دلیل به کمیته اخلاق فراخوانده شد. پس از این اتفاق، همسر گلر تراکتور دیگر برای این سایت تبلیغی را انجام نداد و به نظر می‌رسید ماجرا تمام شده است، اما حالا با گل‌هایی که گلر 30 ساله سرخ‌پوشان برابر سپیدرود دریافت کرد، شایعه‌ای مبنی‌بر اینکه فروزان این گل‌ها را به عمد خورده است در صفحات مجازی دست به دست شد و مالک باشگاه هم برای اینکه مقصری پیدا کند سراغ فروزان رفت و او را از تیم کنار گذاشت.

 

آن هم بعد از اینکه این دروازه‌بان 7 بازی متوالی را بدون گل خورده پشت‌سر گذاشته بود! این تصمیم زنوزی می‌تواند یک ضدتبلیغ بزرگ برای تیم‌هایی باشد که خصوصی اداره می‌شوند و همچنین ایجاد‌کننده یک ترس بزرگ خواهد بود برای تیم‌هایی که می‌خواهند به بخش خصوصی واگذار شوند، چراکه هر لحظه ممکن است مالک مربوطه به خاطر هزینه‌ای که کرده، بیاید و در همه امور، چه فنی و چه غیرفنی دخالت کند. بی‌تردید جورج لیکنز و ایوب بهتاج، سرمربی و مدیرعامل باشگاه با این اقدام زنوزی، استقلال خود را در خطر می‌بینند و جایگاه حقوقی خود را بین بازیکنان و هواداران از دست می‌دهند.

 

فضای مجازی

شاید علت اصلی تمام این اتفاقات به وجود آمده، برخی صفحات هواداری و مجازی باشند. کانال‌هایی که در تلگرام و اینستاگرام وجود دارند و با توجه به دنبال‌کننده‌های فراوانی که دارند، می‌توانند ذهن مخاطب خود را تحت‌تاثیر قرار داده و به آن جهت بدهند. در راس حاشیه‌های به وجود آمده یک کانال تلگرامی با حدود 550 هزار فالوور است که خود را منتسب به تیم تراکتورسازی تبریز می‌داند. این کانال از مدت‌ها پیش شروع به جوسازی علیه محسن فروزان کرد.

 

آنها با به راه انداختن مسائل ناسیونالیستی سعی بر این داشته و دارند تا کاربران خود را تحت‌تاثیر قرار دهند و به‌نوعی با تفکرات خود همسو کنند. بسیاری از درگیری‌ها و دو دستگی‌های به وجود آمده بین هواداران تراکتور در طول این فصل به‌واسطه همین کانال تلگرامی بوده است. آنها گلی را که تراکتور از نساجی در دور برگشت خورد، به ضعف محسن فروزان ربط دادند و به طرز عجیبی بعد از 7 کلین‌شیت پیاپی او هیچ تعریف و تمجیدی از این دروازه‌بان نداشتند.

 

این درحالی است که معمولا کانال‌های هواداری در این مواقع با گذاشتن پست‌های حمایتی از بازیکن تیم خودی او را به ادامه درخشش تشویق می‌کنند. این کانال تلگرامی همچنین پیش‌بینی کرده بود که با حضور فروزان، 6 امتیاز استقلال مقابل تیمی که این دروازه‌بان در آن قرار دارد، قطعی است. این ادعا درحالی مطرح شده که فروزان در بازی رفت فصل قبل استقلال مقابل پارس جنوبی در جم یکی از بهترین بازی‌های خود را انجام داد و کلین‌شیت کرد و باعث باخت آبی‌پوشان شد.

 

در این فصل هم در بازی برگشت مقابل استقلال بار دیگر فروزان موفق به ثبت کلین‌شیت شد و عملکرد خوبی داشت.  کاملا مشخص شده که این کانال تلگرامی، با اهداف خاص و غیرفوتبالی به فعالیت می‌پردازد و اگر مسئولان باشگاه تراکتورسازی زودتر به اتفاقات پیرامون این کانال، ورود نکنند ممکن است جو تیم بیش از پیش در این برهه حساس به هم بریزد. این کانال از مدت‌ها قبل با معرفی‌کردن گزینه‌های متعدد در پی این بود تا فروزان را از لحاظ روانی با مشکل روبه‌رو کند و او را به حاشیه ببرد. نام بردن بیش از حد از دروازه‌بانی چون محمدرضا اخباری هم در نوع خود جالب‌توجه است. گلری که به‌رغم توانایی‌های بالایش در دو سال اخیر تقریبا هیچ‌بازی‌ای انجام نداده و از مرز آمادگی و شرایط مسابقه به دور است اما به‌زعم ادمین‌های این کانال، به دلیل اینکه متولد تبریز است می‌تواند گزینه بهتری نسبت به فروزان باشد.

 

تکمله

گفتنی‌ها درباره این مساله بسیار است اما شاید در این مقطع فوق‌العاده حساس بهتر بود تصمیم درباره شائبه به وجود آمده راجع‌به محسن فروزان در آرامش و سکوت دنبال می‌شد. اگر واقعا این دروازه‌بان مرتکب خطایی عمدی شده بود، خبر را رسانه‌ای می‌کردند و در غیر این صورت همه‌چیز بدون ایجاد حاشیه خاتمه پیدا می‌کرد. نه اینکه با رسانه‌ای کردن بی‌جای این مساله، با آبروی فروزان و آرامش تیم خودشان بازی کنند و فرهنگ‌سازی‌های ناخوشایندی را در فوتبال ایران باب کنند.

 

وقتی مالک تراکتور می‌گوید انتظار قهرمانی ندارد

زنوزی در تبریز دنبال چیست؟

«بازیکنان بزرگی را به تیم تراکتورسازی آوردیم، در نیم‌فصل هم تیم را تقویت کردیم، اما به هواداران تیم هم گفتیم که انتظار قهرمانی از تراکتورسازی نداریم، اگر سهمیه هم بگیریم، راضی‌کننده است، درضمن هواداران باشعوری داریم که آنها هم قبول کردند و من هم نهایت تلاشم را کردم.» این تازه‌ترین صحبت‌های مالک باشگاه تراکتورسازی است، کسی که طبق گزارش‌های منتشرشده رقم سنگینی در نقل‌وانتقالات هزینه کرد و ستاره‌های بی‌شماری را به تبریز کشاند و در یک فصل دو مربی بزرگ خارجی را به کار گرفت، قراردادهای دلاری منعقد کرد و حالا می‌گوید از تیمش انتظار قهرمانی ندارد و فقط دنبال سهمیه است!

 

زنوزی ملقب به مستر میلیاردر در تبریز به چهره بسیار محبوبی تبدیل شده، او با هزینه‌های سرسام‌آوری که برای تجهیز تراکتورسازی انجام داد، خیلی‌ها را مجاب کرد که به دنبال کسب قهرمانی است و البته با حسین هدایتی مقایسه شد که سعی کرد با استیل‌آذین این مسیر را طی کند و به توفیقی نیز نرسید. حالا می‌گوید که دنبال قهرمانی نیست و کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا نیز کفایت می‌کند! بررسی اقداماتش نیز نشان می‌دهد که برخلاف هدایتی به دنبال کسب شهرت و دریافت وام و سود مالی نیز نیست و حتی حاضر شده اسپانسر باشگاه را نیز کنار بگذارد و در این مدت تنها هزینه کرده و خبری از درآمد نبوده است.

 

حالا این سوالات مطرح است که زنوزی چرا در تبریز تا این حد و بدون درآمد،  هزینه می‌کند؟ چرا یک کانال تلگرامی می‌تواند تصمیمات مالک تراکتورسازی تاثیر بگذارد و تا چه حد منطقی است که مدیران باشگاه‌ها گوش به فرمان هواداران خود باشند و تصمیماتی خارج از عرف و منطق بگیرند؟ قرار است از محبوبیت فراوان زنوزی که ثروت هنگفتش را مدیون یک جریان سیاسی است و در گذشته نیز جزء بدهکاران بزرگ بانکی بود و کارش به بازداشت هم کشیده شد، چه چیزی در آذربایجان عاید خودش یا دیگران شود؟!

 

  فرهیختگان/نوید استاد رحیمی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------