آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گناه دروازه‌بان استقلال چیست/ باید با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟!

فدراسیونی ها برای جلوگیری از دخالت از بیرون و ممانعت دوباره از ورود زنان این رای را صادر کرده اند تا موقعیت خودشان هم به…

توضیح مهم وزیر ورزش در مورد پرداخت دستمزد ویلموتس



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی , وزیر ورزش

 

ابعاد مالی و اقتصادی حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران، همیشه پرسروصدا و جنجالی بوده، اما این اواخر به خاطر اقدام سرمربیان تیم‌های ملی بزرگسالان و استقلال برای فسخ یکطرفه قراردادشان، موضوع داغ‌تر از هر زمان دیگری شده است.

 

مارک ویلموتس بعد از شکست تیم ملی برابر عراق و به مخاطره افتادن صعود ایران از مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی راهی کشورش شد و از همان‌جا قراردادش را فسخ کرد. او حتی درخواست غرامت هم کرده و آن‌طور که از یکی از مصاحبه‌های همسر مربی بلژیکی بر می‌آید، ممکن است فدراسیون فوتبال ایران به پرداخت خسارت هنگفت چند میلیون یورویی متهم شود. داستان آندره‌ا استراماچونی را هم که دیگر همه می‌دانید؛ قصه‌ای که آنقدر تکرار شده، جنبه فرسایشی پیدا کرده است.

 

مجموعه این مسائل باعث شد برخی نهادهای نظارتی هم به ماجرا ورود کنند. مثلا سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری‌اش در این مورد به مسوولان فدراسیون فوتبال و باشگاه استقلال تذکر داد، همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم خواهان شفافیت موضوع شده‌اند. برخی از این نماینده‌ها اظهارات بحث‌برانگیزی در مورد رقم قرارداد و نیز نحوه تامین دستمزد ویلموتس داشته‌اند و همچنین قرار شده نسخه اصلی قرارداد این مربی و البته استراماچونی به بهارستان ارسال شود.

 

  اما در روزهایی که دامنه فسخ قرارداد یکطرفه بحث را به سوال از وزیر ورزش هم کشیده بود، یک ملاقات کوتاه بین سلطانی‌فر و لاریجانی باعث شد آقای وزیر توضیح کوتاهی به رئیس مجلس شورای اسلامی بدهد. براساس خبری که دیروز پایگاه اینترنتی وزارتخانه منتشر کرده،  در حاشیه دیدار لاریجانی از نمایشگاه دستاوردهای ورزش در محل مجلس شورای اسلامی، وزیر ورزش و جوانان توضیحاتی را درباره حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران ارائه کرده است. مسعود سلطانی‌فر در این مورد گفت: «ریشه مشکلات پرداخت‌های مالی به ویلموتس و استراماچونی تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه آمریکای جنایتکار است که این بار جوانان و فوتبال را هدف گرفته است.

 

از زمان حضور کارلوس کی‌روش تاکنون محل تامین پرداخت‌های حقوق و مطالبات مربیان خارجی از منبع کمک‌ها و عواید فیفا به فدراسیون فوتبال بوده و هیچگاه از منابع داخلی و بودجه ورزش کشور این پرداخت‌ها تامین نشده است.» بخش مهم سخنان وزیر اما جایی است که او شایعه استقراض برای پرداخت حقوق ویلموتس را تایید می‌کند. سلطانی‌فر در این مورد می‌گوید: «متاسفانه با فشارهای ناشی از تحریم ظالمانه، فیفا نمی‌تواند بدون مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا حقوق حقه و مطالبات فوتبال ایران را بپردازد و فدراسیون فوتبال ناچار شد با استقراض از یکی از شرکت‌های داخلی که با مصوبه ستاد مقابله با تحریم‌ها صورت گرفت، حقوق سرمربی تیم ملی را پرداخت کند.

 

البته قرار شد در فروردین ماه سال آینده قرض خود را پس دهد.» به این ترتیب روشن است که علاوه بر مشکلات اقتصادی، موانع ناشی از انتقال پول چه بلایی بر سر فوتبال ایران آورده است. نکته مهم دیگر اینکه اگر تا کنون باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال ایران مطالبه‌ای از فیفا داشته‌اند که به کمک آن برخی دیون خارجی پرداخت شده، به زودی ممکن است این مطالبه کارگشا هم ته بکشد. به هر حال بخش عمده این پول‌ها به عنوان پاداش صعود تیم ملی به دو دوره گذشته جام‌جهانی و نیز سهم باشگاه‌های دارای ملی‌پوش نزد فدراسیون جهانی بود، اما الان که صعود ایران به جام‌جهانی قطر به مخاطره افتاده، ممکن است دیگر خبری از پاداش فیفا هم نباشد.

 

 

دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------