آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران معتقد است افغانستان و تاجیکستان شگفتی‌ساز جام ملت‌ها بودند. به گزارش طرفداری،وحید شمسایی بعد از…

پشتکار «رونالدو» یا استعداد «مسـی»؟!



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,رامین رضائیان

 

رامین رضائیان گفته رونالدو برای رسیدن به اهدافش جنگیده استعداد مهم تر است یا تلاش

 

 برای بسیاری استعداد و پشتکار دو عامل مهم موفقیت هستند. البته در این بین بحث بر سر این‌که کدام یک از این دو اهمیت بیشتری دارند، از موضوعات محل اختلاف است. در یکی از آخرین اظهارنظرها در این باره، «رامین رضائیان» در برنامه دورهمی گفت: «رونالدو بازیکنی است که من به شخصه، خیلی دوستش دارم و باور دارم که همیشه بین لیونل مسی و کریس رونالدو فرق بسیار زیادی وجود دارد. هر دو از بهترین و سرشناس‌ترین بازیکنان جهان هستند. در این بین، مسی استعداد استثنایی دارد و از بچگی هم داشته اما رونالدو برای رسیدن به اهدافش جنگیده و تلاش بسیار زیادی کرده است. خانواده‌ای که رونالدو داشته و داستان‌هایش را شنیده‌اید، وضع مالی خوبی نداشته اند و ... . اما رونالدو الان پنج بار است که بهترین بازیکن سال دنیا می‌شود.» واقعا نقش استعداد و پشتکار در مسیر موفقیت ما در طول زندگی  چه قدر است؟ داشتن کدام یک ارزشمندتر است و احتمال موفقیت انسان را بیشتر تضمین می‌کند؟

 

ابقه‌ای که به نظر منصفانه نیست

یکی از بهترین مثال‌ها برای توصیف ارتباط بین استعداد و پشتکار، مثال مسابقه دو است. اما نه مسابقه دو از آن سبکی که به صورت معمول می‌شناسیم و الان به ذهن‌تان رسیده است. اگر مسیر موفقیت در زندگی را مسیر مسابقه‌ دو در نظر بگیریم، در این مسابقه همه‌ ما در زمان شروع در کنار همدیگر قرار نگرفته‌ایم. برخی از افراد به واسطه استعداد خاصی که دارند، چند قدمی جلوتر از بقیه هستند.

 

برخی اما به دلیل شرایط خانوادگی خود (موهبت داشتن خانواده‌ای صمیمی، نبود مشکل اقتصادی، والدینی دغدغه‌مند، تربیت اصولی‌تر و ...) چند قدم جلوتر هستند. برخی هم ممکن است به واسطه استعداد، شرایط خانوادگی خوب و محیط اجتماعی مساعد که امکانات کافی در اختیار آن‌ها قرار داده است، چندین و چند قدم از بقیه جلوتر باشند. حالا تصور کنید در شرایطی که هر کدام از ما در نقطه‌ای مخصوص به خودمان قرار داریم، مسابقه آغاز می‌شود و باید برای دستیابی به موفقیت تلاش کنیم. مسابقه‌ای که با توجه به مسائل مطرح شده، چندان منصفانه نیست چون بعضی از شرایط آن، اصلا در اختیار ما نیست که بهترشان کنیم.

 

  می‌شود با تلاش فاصله را کاهش داد

اگر کسی از شما بپرسد چه کسی می‌تواند در طول این مسابقه عملکرد بهتری داشته باشد، چه جوابی به او خواهید داد؟ همان‌طور که شما هم حدس زده‌اید آن چیزی که در طول این مسیر به ما کمک می‌کند بیش از استعداد، شرایط خانوادگی، شرایط اجتماعی و ...،  پشتکار ماست. این تلاش شخصی و برنامه‌ریزی مناسب است که می‌تواند فاصله ما را با کسانی که شرایط بهتری از ما داشته‌اند کم کند یا حتی باعث شود بتوانیم از آن‌ها عملکرد بهتری داشته باشیم. البته اگر در ابتدای مسیر در شرایط نامناسبی قرار داشته باشیم، نیاز به تلاش بیشتری خواهیم داشت اما مهم این است که بدانیم شروع سخت در زندگی به معنای آن نیست که هیچ راهی برای بیرون رفتن از آن شرایط وجود ندارد. همین ناامید نشدن و داشتن امید برای رسیدن به موفقیت در کنار تلاش است که رمز دستیابی به هر هدفی در زندگی محسوب می‌شود.

 

  رونالدو و تلاشی همیشگی

حالا بگذارید دوباره نگاهی به ماجرای رونالدو و مسی بیندازیم. رضائیان راست می‌گوید که رونالدو برای دستیابی به اهدافش از صفر شروع کرده، جنگیده و حالا به موفقیت رسیده است. البته این‌که کدام یک از این دو نفر استعداد بیشتری دارد، بحثی طولانی است و اختلاف نظر درباره آن زیاد است اما مسئله‌ای که همه بر سر آن توافق دارند، زندگی دشوار رونالدو در دوره کودکی و نوجوانی در مقایسه با مسی است. مشکلات مالی خانواده رونالدو در کنار داشتن پدری معتاد به الکل، او را در ابتدای مسیر موفقیت چند قدمی عقب‌تر از مسی قرار داده بود اما رونالدو به تلاش و داشتن رویاهای بزرگ مشهور است. حالا در شرایطی که هم رونالدو و هم مسی در دهه چهارم زندگی هستند، دیگر نمی‌توانیم از فاصله بین آن‌ها صحبت کنیم چراکه هر دو دوشادوش هم در حال حرکت در مسیر هستند و انتخاب یک نفر از آن ها به عنوان بهترین بازیکن جهان، همیشه موافقان و مخالفانی داشته است. موافقان و مخالفانی که خودشان جزو اسطوره های مستطیل سبز بوده یا هستند.

 

 نرگس عزیزی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------