رئیس کل سازمان نظام پزشکی: در برخی رشته‌های پزشکی داوطلبی وجود ندارد/ احتمال بازگشت پدیده پزشک خارجی



اخبار,اخبار امروز,خبرهای جدید
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در برخی رشته‌های پزشکی داوطلبی وجود ندارد، گفت: باید این وضعیت را بررسی کنیم تا در آینده نزدیک خدایی نکرده نیازمند اعزام بیمار به خارج یا وارد کردن پزشک به کشور نشویم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد رئیس‌زاده در مراسم بزرگداشت روز پزشک، گفت: به لطف خدا جامعه پزشکی ما در این ۴۳ سال در مسیر رشد، ترقی و تعالی سرفراز بوده‌ است. همگان اذعان دارند که ما در حوزه آموزش و ارایه خدمات درمانی به خودکفایی رسیده‌ایم.

 

وی افزود: نباید از یاد برد که حتی تا دهه ۷۰ حدود ۴۰۰۰ پزشک خارجی در ‌کشور فعالیت می‌کردند. در حال حاضر نسبت پزشک در مقایسه با قبل از انقلاب تقریبا ۱۲.۵ برابر شده و سرانه پزشک ما نسبت به جمعیت تقریبا ۵.۵ برابر شده است. از ۱۳ دانشکده پزشکی به ۶۷ دانشکده پزشکی رسیدیم و هرکجا که استانداردهای جامعه پزشکی اجازه می‌داد، حوزه بهداشت و درمان به افزایش ظرفیت‌ها و پرورش نیروها پرداخت.

 

آموزش؛ زیربنای طب

رییس‌زاده ادامه داد: زیربنای طب و حکیم بودن و طبیب بودن، بحث آموزش است. بحث آموزش بسیار زیربنایی و تخصصی است و انتظار دارم که مسوولان و مراجع تصمیم‌گیر کشور، صاحب‌نظری کارشناسان بهداشت و درمان را در حوزه آموزش به رسمیت شناخته و در هر تصمیمی که می‌خواهند اتخاذ کنند از این صاحب‌نظران مشورت بگیرند. در بحث‌های آموزشی نباید بر اساس احساسات و حتی نیازهای زودگذر تصمیم گرفت.

 

رییس زاده گفت: موضوع دیگر این است که اکنون در کشورمان دو مقوله متفاوت داریم؛ یکی رشد علم و فناوری و ارائه تکنیک‌های درمانی که مربوط به اساتید، دانشجویان و دانشگاه‌هاست و دومین مقوله هم مربوط به ارائه خدمات و زیرساخت‌های اقتصاد سلامت، بیمه‌ها، خدمات درمانی و فضای بازار و صنعت سلامت است. در موضوع اول بسیار پیشرفت داشتیم، اما در مقوله دوم کمبودها و نواقصی داریم.

 

وی گفت: اشتباهی که در کشور رخ می‌دهد، این است که این دو حوزه را باهم ادغام کرده و نارسایی‌های آن را بر سر جامعه پزشکی آوار می‌کنند. باید توجه کرد که رفع نواقص، راهی جز اجرای قوانین بالادستی ندارد. تمام حرف ما در جامعه پزشکی این است که اگر قوانین بالادستی به درستی و به موقع اجرا شوند، بسیاری از نواقص رفع می‌شود.

 

در برخی رشته‌های پزشکی روی مرز هشداریم

رئیس‌زاده با بیان اینکه قسمت عمده ای از این نواقص ارتباطی به جامعه پزشکی ندارد، گفت: حتما با همت بزرگ جامعه پزشکی و درایت و حمایت مسوولان، افق‌های بالاتر پیش روی ما است. باید توجه کرد که در برخی رشته‌های پزشکی روی مرز هشداریم. چند روز گذشته جلسه طراحی سوالات بُرد تخصصی بود و در رشته جراحی اطفال ۱۰ تا ۱۱ نفر از اعضای هیات بُرد این رشته که از پیشکسوتان پزشکی هستند، ۱۰۰ سوال بُرد را تنها برای دو نفر فارغ التحصیل امسال طراحی کردند. بنابراین در برخی رشته‌های پزشکی داوطلبی وجود ندارد. این نگرانی هست که در سال‌های آینده در این رشته‌ها فارغ‌التحصیلی نداشته باشیم.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: باید ارزیابی شود که چرا در رشته‌هایی که به شدت مورد نیاز جامعه و کشور است، وضع به اینجا رسید. باید بررسی کنیم که چه باید بکنیم تا در آینده نزدیک خدایی نکرده نیازمند اعزام بیمار به خارج یا وارد کردن پزشک مجدد مانند دهه‌های ۵۰ و ۶۰ نشویم. این بزرگترین نگرانی ما در جامعه پزشکی است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------