معاون آموزشی وزیر علوم: حذف تدریجی کنکور از امسال اجرا می شود



اخبار,اخبار کنکو

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه کنکور مترکز حذف می شود، گفت: حذف تدریجی کنکور از امسال آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، «مجتبی شریعتی نیاسر» روز چهارشنبه طی نشستی با اصحاب رسانه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه کنکور علاوه بر ایجاد بار روانی منفی و تحمیل هزینه به خانواده ها، آزمونی مناسب برای استعداد یابی نیست، اضافه کرد: در طرح جدید داوطلبان تنها برای 15 درصد از ظرفیت دانشگاه ها رقابت می کنند.

 

وی ادامه داد: طی آزمونی که متقاضیان در سال آتی در آن شرکت خواهند کرد، 85 درصد ظرفیت دانشگاه ها بدون کنکور دانشجو جذب می کند و رقابت شامل رشته های پر متقاضی خواهد بود.

 

«شریعتی» با اعلام اینکه توضیحات تکمیلی در رابطه با کنکور جدید در دفترچه دی ماه منتشر می شود، اضافه کرد: داوطلبان علاوه بر ثبت نام در رشته های بدون کنکور می توانند برای محک زدن خود در کنکور نیز ثبت نام کنند.

 

وی همچنین با بیان اینکه بومی گزینی برای استان های مرزی مناسب نیست، گفت: متاسفانه برخی از دانشگاه های استان های مرزی با اجرای طرح بومی گزینی دچار مشکلات مختلفی شده و لازم است به زودی در این قانون بازنگری شود.

 

وی با اشاره به رشد بی رویه دانشگاه ها در دهه 80 شمسی، گفت: با افتخار اعلام می کنیم که در دولت تدبیر و امید حتی یک دانشگاه جدید مجوز دریافت نکرده است.

 

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سال 1383 تعداد دانشگاه های غیرانتفاعی کشور تنها به 75 مرکز می رسید، بیان کرد: این رقم تا سال 1392 به بیش از 350 مرکز رسید و علاوه بر آن نزدیک به 400 موسسه علمی و کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی تاسیس شد تا روند راه اندازی بی رویه مراکز آموزشی تکمیل شود.

 

وی با بیان اینکه وزارت علوم مکلف است تا از صدور مجوز جدید برای مراکز آموزش عالی جلوگیری کند، اضافه کرد: این تصمیم نقش بسزایی در ساماندهی مراکز آموزشی داشته است.

 

وی ادامه داد: دانشجویانی که دانشگاه های آنان به دلایل استانداردهای پایین لغو مجوز شود نیز نباید نگران باشند زیرا به سایر مراکز منتقل خواهند شد.

 

شریعتی با اعلام اینکه مدرک DBA هیچ اعتبار حقوقی ندارد و معادل دکتری نیست، افزود: DBA صرفا یک دوره آموزشی است.

 

وی همچنین با اشاره به حساسیت وزارت علوم در برابر تخلفات پایان نامه ای و مقاله ها، گفت: اساتید در برابر تخلفات از این قبیل مسوول هستند و باید پاسخگو باشند.

 

وی از نظر مساعد وزارت علوم برای تدریس زبان مادری در دانشگاه ها خبر داد و اظهار داشت: دانشگاه مادر منطقه در این تصمیم نقش کلیدی دارد.

 

وی با بیان اینکه مدیریت منطقه ای مراکز آموزش عالی یکی از محورهای اساسی کیفی سازی است، بیان کرد: می توان با مدیریت منطقه ای مراکز آموزش عالی نیاز سنجی دقیقی نسبت به توسعه مناطق داشت.

 

وی با تاکید بر ساماندهی مراکز آموزش عالی هم ادامه داد: ساماندهی این مراکز نباید به معنای تعطیلی تلقی شود؛ بلکه باید در راستای ارتقای سطح مراکز آموزش عالی انجام شود.

 

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ساماندهی رشته ها در برنامه توسعه ای درون سازمانی موسسه های آموزش عالی باید مد نظر قرار گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه ایجاد رشته های جدید در دانشگاه ها باید طبق ضوابط خاصی انجام شود، افزود: ایجاد رشته های جدید باید طبق اولویت های منطقه و برنامه ششم توسعه باشد.

 

وی بر ماموریت محور بودن دانشگاه ها تاکید کرد و افزود: کار تیمی و تقسیم کار در این راستا می تواند منجر به کیفی سازی و توسعه شود.

 

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناری صبح امروز جهت بازدید از چندین دانشگاه غیرانتفاعی و سخنرانی در نشست معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه 3 کشور وارد ارومیه شد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------