دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: برای حذف سهمیه‌های کنکور به نتیجه نرسیدیم



اخبار,اخبار کنکور,دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به بیان توضیحاتی درباره اقدامات این ارگان برای حذف سهمیه‌های کنکور پرداخت.

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره آخرین اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حذف سهمیه های کنکور گفت: ساماندهی سهمیه‌های کنکور در دستور کار شورای اسلامی است و چندین جلسه در این باره تشکیل شد، اما درباره روند رسیدگی به این لایحه به این شورا گله کردیم.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به شورای اسلامی شدن دانشگاه‌های در جلسه‌ای که چند روز پیش داشتیم اعلام کردم که قرار بود این لایحه ساماندهی سهمیه‌ها پیگیری و حل شود.  

 

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا  و محدودیت‌های ناشی از آن بر ادامه روند بررسی این لایحه خلل وارد کرد، گفت: در این مدت نظم جلسات به هم خورد و در سال جاری ۷ جلسه برای بررسی ساماندهی سهمیه‌های کنکور برگزار شده است.  

 

مصوبات حذف کنکور نیاز به تصویب مجلس ندارد

عاملی با بیان اینکه بررسی سهیمه‌ها هنوز در دست بررسی است، افزود: هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم و در حال بررسی ۸ مصوبه برای حذف کنکور و ساماندهی آن نیز هستیم که تاکنون ۴ مصوبه آن بررسی و تصویب شده است. مصوبات حذف کنکور نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی نیست و مصوبات شورا حکم قانون را دارد و لازم الجرا است.

 

گفتنی است، آذرماه سال  ۹۸ وزرای علوم و بهداشت لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی را به هیأت دولت، ارائه کردند. در این لایحه مقرر شده که بخش اعظمی از سهمیه‌های کنکور حذف شوند. این لایحه ترکیبی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است.

 

سهمیه‌های مهمی، چون بومی گزینی، بومی منطقه‌ای، بومی قطب و بومی ناحیه‌ای به دلیل مشکلات متعددی که برای دانشگاه‌های کشور ایجاد کرده بود، در این لایحه حذف شده است. امتیاز تسهیلات فرزندان هیئت علمی، سهمیه‌های قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی نیز در این لایحه حذف شده است.

 

در سهمیه مناطق، سهمیه مناطق ۱، ۲ و ۳ به دلایلی از جمله توزیع آموزشی این مناطق و زیرساخت‌های آموزشی باقی مانده است، اما آن نیز به صورت ۵۰ درصد به نسبت شرکت کنندگان اعمال می‌شود. سهمیه حوادث غیرمترقبه به دلیل زمان‌دار بودن و محدودیت مکانی بر قوت خود باقی است و در مورد المپیادی‌های جهانی سهمیه همچون گذشته است، اما در مورد المپیاد‌های دانش آموزی داخل کشور دارندگان مدال طلا، نقره یا برنز، حداکثر به میزان ۵ درصد ظرفیت و به صورت مازاد، صرفاً در رشته‌های مرتبط که تعیین می‌شود مورد استفاده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------