مصوبات جدید کنکور سراسری 1402 اعلام شد



مصوبات جدید کنکور سراسری 1402،اخبار امروز،خبرهای کنکور
مصوبات جدید کنکور سراسری 1402 اعلام شد.

به گزارش فارس، رجبعلی برزویی معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در شبکه خبر سیما گفت: سوابق تحصیلی از ۴۰ درصد شروع می‌شود و به ۶۰ درصد می‌رسد، همچنین کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به بررسی عدالت آموزشی و دغدغه خانواده‌های داوطلبان کنکور در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: مشکلات داوطلبان کنکور در سال‌های دبیرستان و در زمان آزمون بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که باید فکری کنیم.

 

همچنین عبدالرسول پورعباس در ادامه گفت: آزمون اختصاصی دو بار در سال برگزار خواهد شد و برای دو سال معتبر است، بودجه بندی آزمون نیز تغییر می‌کند.

 

وی افزود: پذیرش دانشجو نیز به دو شکل است، 80 تا 85 درصد براساس معدل و 15 درصد پذیرش برمبنای 40 درصد سابقه تحصیلی است.

 

اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پس از چندین جلسه بررسی، طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه را به تصویب نهایی رساندند.

 

در جلسه امروز سه‌شنبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، سیاست‌های آموزشی و نیز سنجش و پذیرش، با هدف تامین عدالت آموزشی در راستای ایجاد فرصت برابر برای دانش‌آموزان مناطق محروم در ورود به دانشگاه و به ویژه رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی بررسی و به تصویب نهایی رسید.

 

همچنین اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه مباحث خود برای اصلاح شیوه سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در ورود به دانشگاه، به منظور کاهش فشار روانی ناشی از تعیین تکلیف ۱۲ سال تحصیل آنان در آزمون ۴ ساعته کنکور، سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان را از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش دادند. بر این اساس ۶۰ درصد سهم سنجش توان علمی دانش‌آموزان نیز بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آنان تعیین می‌شود.

 

سیاست‌های جدید به تدریج و در مدت ۴ سال عملیاتی خواهد شد به این نحو که در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان، در سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ خواهد بود.

 

بر این اساس کنکور سالی ۲ بار و تنها از دروس تخصصی هر رشته برگزار خواهد شد و سهمی ۴۰ درصدی در سنجش توان علمی داوطلبان ورود به دانشگاه دارد.

 

همچنین دانش‌آموزان مجاز خواهند بود برای بهبود معدل و سوابق تحصیلی خود، تا ۱۰ بار در امتحانات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان شرکت کنند.

 

جزئیات دقیق سیاست‌های جدید سنجش و پذیرش دانشجو متعاقبا از سوی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.

 

توضیحات رئیس سازمان سنجش کشور درباره تحولات اساسی در کنکور ۱۴۰۲

رئیس سازمان سنجش کشور گفت: در کنکور ۱۴۰۲دروس عمومی در کنکور حذف خواهد شد و به سوابق تحصیلی منتقل می شود.

 

پور عباس گفت:قانون برای اولین بار در سال ۸۴ در زمینه حذف کنکور ورود پیدا کرد. در کنکور ۱۴٠۲ دروس عمومی حذف می شوند لذا آزمون اختصاصی دو بار در سال برگزار می شود.

 

 او گفت: از سال ۱۴٠۳ آزمون ها به صورت الکترونیکی برگزار می شود و هر داوطلب شش بار در سال می تواند آزمون بدهد و که چهار بار آن آزمایشی است. هر بار آزمون را می توان به عنوان آزمون اصلی قلمداد کرد.

 

پورعباس گفت: کنکور مقوله‌ای است که از سال ۱۳۸۴ قانون در آن ورود پیدا کرد و اولین قانون تحت عنوان حذف کنکور مطرح شد، همه این قوانین متکی بر توانایی و توانمندی آموزش و پرورش است تا بتواند آموزش های سراسری و کشوری استاندارد برگزار کند.

 

به گفته رئیس سازمان سنجش کشور در اینجا بحث معدل درست نیست. در کنکور ۱۴۰۲ تحولات اساسی را شروع خواهیم کرد. دروس عمومی در کنکور حذف خواهند شد و به سوابق تحصیلی منتقل می شود. آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی ۵ گروه آزمایشی است که دو بار در سال برگزار می شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------