کنکور ۱۴۰۱ با چه تغییراتی برگزار خواهد شد؟



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
پنجاه و دومین کنکور کشور با ایجاد تغییرات در تعداد دفترچه‌ها و پاسخنامه‌ها از ۷ تا ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، پنجاه و دومین کنکور کشور از چهارشنبه ۷ تیرماه تا شنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. ثبت نام  این آزمون در دو بازه زمانی ۱۰ تا ۲۰ بهمن و اول تا ششم اسفند ۱۴۰۰ انجام شد و در مجموع تعداد یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۹۵۹ نفر در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر، زبان‌های خارجی در ین آزمون ثبت‌نام کردند.

 

از آنجایی که تغییر مدیران همواره با تغییر سیاست‌ها همراه است، کنکور سال ۱۴۰۱ نیز با روش جدیدی برگزار خواهد شد. ایسکانیوز در گزارش زیر تغییرات کنکور سراسر امسال را بررسی کرده است:

 

دفترچه‌های کنکور سراسری

 

در کنکور ۱۴۰۱، هر دفترچه و هر پاسخنامه شخصی سازی شده و در یک پاکت قرار خواهد گرفت. تعداد پاسخنامه‌ها از تعداد ۵ پاسخنامه به ۱۳ پاسخنامه افزایش یافته است. در پاسخناه‌ها ستون مربوط به درس را مشخص خواهد شد، بین ستون‌ها فاصله‌های مناسبی ایجاد می‌شود تا داوطلب در زمان پاسخ دهی دچار اشتباه نشود. در ادامه تغییرات دفترچه‌های هر گروه به صورت مجزا آمده است:

 

گروه ریاضی

 

گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی دارای یک دفترچه عمومی و ۲ دفترچه اختصاصی است. دفترچه عمومی شامل «زبان و ادبیات فارسی»، «فرهنگ و معارف اسلامی»، «زبان عربی» و «زبان خارجی» بوده و  دارای ۱۰۰ سوال است، همچنین  یک پاسخنامه آزمون عمومی برای آن در نظر گرفته شده است. هر داوطلب ۷۵ دقیقه فرصت دارد به سوالات دفترچه عمومی پاسخ دهد.

 

دفترچه شماره ۲ اختصاصی گروه ریاضی و فنی شامل ۵۰ سوال از درس ریاضی و یک پاسخنامه است و ۸۰ دقیقه برای پاسخگویی به سوالات آن در نظر گرفته شده است. دفترچه اختصاصی شماذه ۳ این گروه به دروس شیمی و فیزیک اختصاص داده شده و دارای ۷۰ سوال است و داوطلبان ۸۰ دقیقه برای پاسخگویی به سوالات این دفترچه فرصت دارند.

 

گروه تجربی

 

گروه علوم تجربی دارای یک دفترچه عمومی و ۳ دفترچه اختصاصی است. گروه علوم تجربی دارای یک دفترچه عمومی و یک پاسخنامه آزمون عمومی با ۱۰۰ سوال و ۷۵ دقیقه شامل ۴ درس عمومی «زبان و ادبیات فارسی»، «فرهنگ و معارف اسلامی»، «زبان عربی» و «زبان خارجی» است.

 

دفترچه اختصاصی شماره ۲ شامل دروس ریاضی و زیست شناسی است و درمجموع ۸۰ سوال دارد و ۹۰ دقیقه برای پاسخگویی به سوالات در نظر گرفته شده است. دفترچه اختصاصی شماره ۳ کنکور تجربی ۱۴۰۱ دارای ۸۵ سوال ( ۳۰ سوال فیزیک، ۳۵ سوال شیمی و ۲۰ سوال زمین‌شناسی) است و داوطلبان در مجموع ۹۰ دقیقه فرصت دارند به سوالات این دفترچه پاسخ دهند.

 

دفترچه اختصاصی شماره ۴ این گروه فقط ویژه بهیاران است، یک پاسخنامه و ۳۵ سوال دارد و ۲۰ دقیقه زمان برای پاسخگویی به سوالات در نظر گرفته شده است.

 

گروه انسانی

 

دفترچه عمومی گروه علوم انسانی مانند گروه‌های دیگر است. دفترچه اختصاصی شماره ۲ دارای ۲۰ سوال ریاضی، ۱۵ سوال درس اقتصاد، ۳۰ سوال زبان و ادبیات فارسی و ۲۰ سوال علوم  اجتماعی است و به ترتیب ۲۵ دقیقه، ۱۰ دقیقه، ۳۰ دقیقه و ۱۵ دقیقه برای آن در نظر گرفته شده است. دفترچه اختصاصی شماره ۳ شامل  ۲۰ سوال عربی، ۱۵ سوال تاریخ، ۱۵ سوال جغرافیا، ۲۰ سوال فلسفه و منطق و ۲۰ سوال روانشناسی است و در مجموع ۸۰ دقیقه فرصت دارد به سوالات این دفترچه پاسخ دهد.

 

گروه هنر و زبان خارجی

 

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی دفترچه عمومی گروه آزمایشی هنر و زبان خارچی  نیز مانند گروه‌های دیگر است. در گروه هتر یک دفترچه اختصاصی با پاسخنامه اختصاصی دارای ۱۶۵ سوال با ۱۶۰ دقیقه زمان برای این گروه در نظر گرفته شده است.  یک دفترچه اختصاصی با پاسخنامه اختصاصی دارای ۷۰ سوال برای کنکور زبان خارجی در نظر گرفته شده و هر داوطلب ۱۵۰ دقیقه فرصت دارد . برای زبان‌های آلمانی و فرانسوی دفترچه‌های اختصاصی وجود دارد.

 

میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱

 

در کنکور ۱۴۰۱ تاثیر معدل به صورت تاثیر مثبت ۴۰ درصدی محاسبه خواهد شد. معاون خط مشی‌گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییرات در کنکور ۱۴۰۱ هم اظهار کرد: سازمان سنجش آموزش کشور روی اعمال تغییرات در کنکور ۱۴۰۱ نظراتی از منظر اجرا پذیری و ابعاد فنی این آزمون دارد. اعمال تغییرات یاد شده در این کنکور امکان اجرا نداشت چون بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، در کنکور ۱۴۰۱ طیفی که در معدل شان ۶۰ درصد معدل پایه های ۱۱ و ۱۲ اعمال شود، اصلا وجود ندارد؛ بنابراین اجرای آن به ۱۴۰۲ موکول شد.

 

به گفته وی، برای کنکور ۱۴۰۱ معدل صرفاً پایه دوازدهم به صورت ۴۰ درصد مثبت لحاظ می شود.

 

نظام قدیم یا نظام جدید؟

 

بر اساس مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو کنکور سراسری ۱۴۰۱ و  پس از آن، فقط بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ برگزار می‌شوند. برای همه متقاضیان نظام سالی واحدی، ترمی واحدی، نظام قدیم و یا نظام جدید ۶-۳-۳ منحصراً یک نوع دفترچه سوال و بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ در نظر گرفته شده است.

 

سوالات دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۱ و پس از آن، در سطح اطلاعات علمی کتاب‌های مربوط نظام جدید آموزشی ۶-۳-۳ طرح می‌شود. ضریب درس زبان و ادبیات فارسی ۴، ضریب درس فرهنگ و معارف اسلامی ۳، ضریب درس زبان عربی ۲ و ضریب درس زبان خارجی ۲ در نظر گرفته شده است. سوالات دروس تخصصی در سطح اطلاعات علمی کتاب‌های مربوط به نظام جدید آموزشی ۶-۳-۳ طرح می‌شود. نمره کل هر متقاضی در هر زیرگروه، میانگین وزنی نمرات تراز دروس عمومی و دروس تخصصی وی با توجه به ضریب هر درس در آن زیرگروه است و ضریب دروس تخصصی سه برابر خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------