واکنش وزیر علوم به تجمع اخیر دانشجویان دکتری



  اخبار دانشگاه,خبرهای  دانشگاه,وزیر علوم

وزیر علوم گفت: پیگیر هستیم که منابع بودجه تحقیقاتی فراهم شود تا از محل هزینه‌های اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، به دانشجویان دکتری که در این پروژه‌ها فعالیت می‌کنند حق‌الزحمه داده شود. 

  منصور غلامی در گفت‌وگو با «ایسکانیوز» در خصوص تجمع روز گذشته تعدادی از دانشجویان مقطع دکتری در مقابل مجلس شورای اسلامی گفت: دانشجویانی که دیروز در مقابل مجلس تجمع کردند به توصیه‌های وزارت علوم گوش نکردند.

 

وی افزود: در تماسی که برخی از این دانشجویان با ما داشتند گفتم با این اقدام چیزی حاصل نمی‌شود. ما خودمان با مسئولین مربوطه و نمایندگان مجلس صحبت کردیم و پیگیر حل مشکلات هستیم. گفتم توصیه می‌کنم بچه‌ها برای تجمع نیایند.

 

غلامی با بیان اینکه تهران حدود ۴۷ هزار دانشجوی دکتری دارد، گفت: تجمع حدودا ۴۵ نفر، نمایندگی خوبی نیست البته به خیر گذشت و حاشیه‌ای برایشان به جود نیامد.

 

یکی از مطالبات دانشجویان مقطع دکتری که دیروز در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند مربوط به اعطای پژوهانه بود. پژوهانه عنوان طرحی است که از سال ۸۸ اجرا شد و طبق آن به دانشجویان دکتری تمام‌وقت تمام دانشگاه‌های دولتی که پیشنهاد رساله (پروپوزال) آن‌ها مورد تائید استادان راهنما و گروه‌های آموزشی محل تحصیل قرار گرفته، مشمول دریافت پژوهانه رساله می‌شدند. پرداخت پژوهانه دانشجویان دکتری، آبان ماه سال ۹۳ متوقف شد.

 

وزیر علوم از ادامه پیگیری‌ها در خصوص حق پژوهانه دانشجویان دکتری خبر داد و اظهار کرد: چون پژوهانه وام نیست و مثل حق‌الزحمه است، منابع مالی خاص می‌خواهد و تلاش می‌کنیم محقق شود. امسال پیگیر این مسئله هستیم و چون تاکنون نتیجه قابل اعلانی به دست نیامده نمی‌توانیم چیزی اعلام کنیم.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشجویان دکتری ماهیانه حدود ۷۵۰ هزار تومان پول در قالب وام دریافت می‌کنند، افزود: بازپرداخت این وام بعد از فارغ‌التحصیلی و اشتغال است.

 

غلامی با اشاره به روند افزایش سالانه تسهیلات دانشجویان، گفت: غیر از وام ماهیانه، سه میلیون تومان هم وام اضطراری به دانشجویان دکتری تعلق می‌گیرد. امسال رقم قابل توجهی از همین وام‌ها به دانشجویان اعطا شده و تقریباً همه دانشجویان متقاضی وام دریافت کرده‌اند مگر در موارد خیلی خاص.

 

یکی دیگر از اعتراضات دانشجویان دکتری که در تجمع روز گذشته نیز اعلام کردند، مسئله تبعیض میان دانشجویان دکتری وزارت بهداشت و وزارت علوم بود. به این شرح که دانشجویان وزارت بهداشت به شرط حضور تمام‌وقت در دانشگاه ماهیانه یک میلیون تومان دریافت می‌کنند اما دانشجویان دکتری وزارت علوم از این تسهیلات برخوردار نیستند.

 

وزیر علوم در پاسخ به این اعتراض به خبرنگار ایسکانیوز گفت: دانشجویان پزشکی معمولاً در بهداری‌ها و بیمارستان‌ها می‌توانند خدمات بدهند و طبعاً ضمن تحصیل چون خدمات می‌دهند، می‌شود برای آن‌ها ارزش کاری قائل شد. اما در سیستم وزارت علوم این خدمات ارائه نمی‌شود.

 

غلامی افزود: کار دانشجویان وزارت علوم پژوهشی است. قبلاً برای مدتی مبالغی از روی بودجه‌های پژوهشی به دانشجویان دکتری پرداخت شد اما منابع مالی آن متأسفانه تأمین نشد و این کار ادامه پیدا نکرد.

 

وی با بیان اینکه وزارت علوم خودش منبع مالی ندارد، گفت: این منابع باید در بودجه پیش‌بینی شود؛ اما در بودجه‌های سال گذشته و امسال هم دیده نشده. تلاش کردیم و همچنان هم پیگیر هستیم که منابع بودجه تحقیقاتی فراهم شود تا از محل هزینه‌های اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، به دانشجویان دکتری که در این پروژه‌ها فعالیت می‌کنند حق‌الزحمه داده شود.

 

همه دانشجویان بازداشتی اغتشاشات اخیر آزاد شدند

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص آخرین وضعیت دانشجویان بازداشت شده در اغتشاشات ۹۶ کشور گفت: بنا بر گزارشی که به من داده‌اند همه دانشجویان آزاد شده‌اند و لذا طبق این گزارش هیچ دانشجویی نباید به خاطر اتفاقات اخیر در بازداشت باشد.

 

اشتغال دانش آموختگان کشاورزی در این حوزه

 

غلامی در خصوص جزئیات جلسه دیروز خود با وزیر جهاد کشاورزی که در این وزارت خانه برگزار شد توضیح داد: این جلسه همفکری برای تعاملات و همکاری‌ها در خصوص تعامل وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی بود.

 

وی افزود: زمینه مناسب است و بحث‌هایی وجود دارد تا شرایطی فراهم کنیم برای اشتغال دانش‌آموخته‌های کشاورزی در این حوزه. هماهنگی‌های اولیه در جلسه دیروز صورت گرفت تا برای رسیدن به این هدف طرح و برنامه تنظیم کنیم.

 

هفته گذشته وزیر علوم با حضور در مجلس شورای اسلامی به برخی سؤالات نمایندگان پاسخ داد. یکی از این سؤال‌ها مربوط به امکانات رفاهی ضعیف برخی دانشگاه‌ها بود. وزیر علوم در این خصوص گفت: این سؤال نمایندگان مربوط به شاید بیش از یک سال قبل بود اما چون وزارتخانه در گذشته پاسخ نداده بود به لحاظ روال قانونی این نشست باید در مجلس برگزار می‌شد.

 

غلامی افزود: در این جلسه گزارشی دادم که در یک سال گذشته صندوق رفاه دانشجویان برای بازسازی، تکمیل و تغییر شرایط در جهت بهبود وضعیت خوابگاه‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است، هرچند امکانش وجود نداشته برای همه دانشگاه‌ها این کار کامل انجام شود.

 

وی ادامه داد: در گذشته خوابگاه‌هایی که کیفیت پایینی داشتند، شناسایی شدند و برای بازسازی آن‌ها کار شده است. امیدواریم به تدریج بتوانیم طوری پیش برویم که حداقل خوابگاه‌های دانشگاه‌های دولتی در شأن دانشجویان ما بازسازی شوند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------