۹۰ درصد مصوبه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ ابلاغ شده است/جزئیات اصلاحیه هفته آینده اعلام می‌شود



 کنکور, اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ارتباط با چگونگی روند اعمال قانون در برگزاری کنکور سال ۱۴۰۲ تصریح کرد:بیش از ۹۰ درصد مصوبه قانون چگونگی برگزاری کنکور ۱۴۰۲ با امضای رییس جمهور ابلاغ شده است و جزئیات اصلاحیه بعدی نیز هفته آینده به صورت کامل به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ می‌شود. 

به گزارش ایرنا، هشتم خردادماه جاری عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر نحوه برگزاری کنکور در سال آینده و اینکه آیا برگزاری این آزمون در سال ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود یا بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بنده به عنوان مجری، سیاستگذار نیستم و فقط اجرای آزمون بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور است. برای برگزاری آزمون همه چیز باید شفاف، روشن و دقیق باشد و سازمان سنجش با اما و اگر کار نمی کند.

 

وی همچنین گفت: اگر قرار بر اعمال قانون مجلس شورای اسلامی در کنکور سال آینده باشد که همه چیز روشن است و کنکور ۱۴۰۲ مانند کنکور ۱۴۰۱ برگزار می شود و اگر بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد که یک اصلاحیه باید از سوی رییس جمهور در قالب ابلاغیه دریافت کنیم. این اصلاحیه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده اما هنوز ابلاغ نشده است.

 

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در واکنش به این صحبت رییس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: روند اعمال قانون در کنکور سال آینده (۱۴۰۲) بر اساس ابلاغ مصوبه اجرایی سازی سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش از هیچ کمبود و خلاءای برخوردار نیست و سازمان سنجش آموزش کشور حتی با همان ابلاغیه پارسال می تواند کار را پیش ببرد، اما اگر باز هم نگران هستند، صبر کنند تا هفته آینده مصوبه نهایی شده و به دستگاه های ذیربط ابلاغ شود.

 

وی که در حاشیه یکصد و شصت و دوم جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با خبرنگار ایرنا گفت و گو می کرد، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد مصوبه اجرایی سازی سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش درخصوص قانون چگونگی برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها (کنکور) پیش از این با امضای رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است و آن جزئیات اصلاحیه بعدی که برای کنکور ۱۴۰۲ نیز از تاثیر آنچنانی برخوردار نیست. با این حال باید باز هم با امضای رییس جمهور باشد که هفته آتی به صورت کامل به دستگاه های ذیربط ابلاغ می شود.

 

وی با بیان اینکه، در حال حاضر سازمان سنجش نیازی به ابلاغ قانون کنکور سال های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ ندارد و مشکل فعلی این سازمان چگونگی برگزاری کنکور ۱۴۰۲ و آماده شدن برای آن است، افزود: مصوبه اصلی یکسال پیش به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده است و تنها یکسری جزئیات مانده است.

 

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین گفت: روسای سه قوه در جلسه آخر خود نیز تاکید کرده اند اعلام چگونگی اعمال قانون آزمون سراسری تنها وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

 

وی در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارتباط با آزمون سراسری بر اجرای مصوبه مجلس تاکید دارند نیز اظهار کرد: ما برای اقناع نمایندگان مجلس شورای اسلامی که تعدادی از آنها مدافع این طرح هستند نیز جلسات خوبی داشته ایم و خوشبختانه روسای سه قوه نیز حمایت لازم را از این مصوبه داشته اند. 

 

کبگانیان همچنین افزود: در حقیقت همان هدف مجلس را مبنی بر کیفی کردن هرچه بیشتر آزمون سراسری عملیاتی کردیم، به طوری که مجلس شورای اسلامی ۱۰ سالی می شود مصوب کرده کنکور حذف شود که البته امکان صددرصدی آن به این شکل وجود نداشت، لذا ما در مصوبه قانونی جدید حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد وزن کنکور و تست زنی را پایین آورده ایم و این کار به تدریج انجام شد و این چیزی بوده است که مجلس آن را در طول سال های گذشته دنبال کرده است.

 

وی یادآور شد: بر اساس مصوبه اجرایی سازی سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانش آموزان برای شرکت در کنکور سال ۱۴۰۲ باید عمق یادگیری دروس را مورد توجه قرار دهند و با هدف اینکه شوکی به دانش آموزان کنکوری ۱۴۰۲ وارد نشود، امتحانات نهایی به صورت یکسان در کشور برگزار می شود و بر همین اساس برای سال ۱۴۰۳ دو سال تحصیلی یعنی یازدهم و دوازدهم مقطع دبیرستان و برای سال ۱۴۰۴ نیز سه سال آخر مقطع دبیرستان را برای شرکت در آزمون سراسری عمیق تر مطالعه کنند.

 

بر اساس این گزارش، مصوبه اجرایی سازی سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف تاثیر مثبت در کنکور سال ۱۴۰۱ اجرایی می شود اما اجرای قطعی آن از سال ۱۴۰۲ است. آزمون اختصاصی ۴۰ درصد وزن خواهد داشت و متولی برگزاری آزمون نیز سازمان سنجش وزارت علوم است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------