جزییات کارورزی و حذف ترم علوم پزشکی‌ها اعلام شد



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه,  علوم پزشکی
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارسال دستورالعملی، نحوه آموزش، کارآموزی، کشیک و میهمانی دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی را برای نیم سال جاری تحصیلی تشریح کرد. 

به گزارش روز دوشنبه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت بهداشت با ارسال ابلاغیه‌ای به دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی امکان حضور داوطلب کارورزان پزشکی و دندانپزشکی در بخش‌های کرونایی را اعلام کرد.

 

براساس ابلاغیه وزارت بهداشت با توجه به شیوع کرونا ویروس و لزوم تعیین تکلیف آموزش دانشجویان علوم پزشکی و همچنین با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص تداوم فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در نیم سال تحصیلی جاری، نحوه‌ حضور داوطلبان کارورزی پزشکی و دندانپزشکی و همچنین سایر دانشجویان اعلام شد.

 

براین اساس، کارآموزی دانشجویان پزشکی عمومی باید بدون تعطیلی و با توجه به شرایطی نظیر حضور داوطلبانه و اختیاری کارآموز در بخش‌ها با ارائه درخواست کتبی دانشجو به دانشکده امکان‌پذیر است.

 

همچنین در صورتی که دانشجو سه چهارم دوره هر بخش بر طبق کریکلوم‌های آموزشی گذرانده باشد، مشروط به نداشتن غیبت بیش از حد مجاز (بیش از یک هفدهم ساعات حضور در بخش‌ها) بخش آموزشی گذرانده اعلام شده و قابل قبول خواهد بود.

 

در صورتی که طول دوره حضور در یک بخش کمتر از دو چهارم باشد، دانشجو موظف به گذراندن مجدد دوره است.بدیهی است که گذراندن دروس تئوری بالینی به صورت حضوری و یا مجازی و شرکت در آزمون آنها الزامی است.

 

وزارت بهداشت تاکید کرد: دانشجویانی که تمایلی به ادامه دوره کارآموزی بالینی در شرایط حاضر و به دلیل شیوع ویروس کرونا را ندارند با ارائه‌ درخواست کتبی به دانشکده مبنی بر مرخصی تحصیلی می‌توانند از مرخصی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص تداوم فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها در نیم سال جاری بدون احتساب سنوات استفاده کنند.

 

شهریه پردازها معارف از شهریه ثابت

بر اساس این اطلاعیه، از دانشجویان شهریه‌پرداز بابت مرخصی شهریه ثابت دریافت نمی شود. در صورت حذف کلی نیم سال تحصیلی به درخواست دانشجو شهریه پرداخت شده محفوظ است و برای نیم سال آینده محاسبه می‌شود.

 

همچنین، کارورزی در تمام دانشکده‌ها لازم است و تحت هیچ شرایطی کارورزی تعطیل نخواهد شد. در شرایط قرمز حضور کارورزان به صورت کشیک تعطیلات و برحسب نیاز حداکثر به صورت کشیک و پست کشیک و در شرایط غیرقرمز به صورت روتین و آموزش تلفیقی خواهد بود.

 

در صورت الزام و نیاز شدید حضور فراتر از کشیک کارورز در ایام قرمز، دانشکده‌ها می‌توانند از حضور دانشجویان کارورز داوطلب به صورت کامل استفاده کنند.

 

کارورزانی که در این مواقع حضور داوطلبانه داشته باشند با تاکید دانشگاه مربوطه به انتخاب خود از یکی از امتیازات کاهش طول دوره طرح معادل روزهای حضور داوطلبانه نمرات ارزشیابی بالاتر به لحاظ مسئولیت‌پذیری حرفه‌ای و رفتار اخلاق‌مدار پزشکی براساس تصمیم گروه آموزشی مربوطه دریافت کمک هزینه کارورزی تا حداکثر دو برابر میزان پرداختی در صورت نیاز با تصویب هیات امنا و هیات رییسه دانشگاه برای ایام حضور داوطلبانه و تقدیرنامه کتبی از ریاست دانشکده دریافت خواهند کرد.

 

مرخصی تحصیلی دندانپزشکی بالینی، بدون احتساب سنوات 

همچنین دانشجویان دندانپزشکی بالینی که تمایلی به ادامه گذراندن دوره کارآموزی (نیم سال‌های ۶ تا ۱۰) به صورت حضوری ندارند، می توانند با ارائه درخواست کتبی به دانشکده مرخصی تحصیلی دریافت کنند و مرخصی آنان جزو سنوات تحصیلی آنها محسوب نمی‌شود.

 

دانشجویان شهریه‌پرداز نیز بابت مرخصی شهریه ثابت پرداخت نخواهند کرد. همچنین کارورزان دوره دکتری دندانپزشکی برای نیم‌ سال‌های ۱۰ و ۱۲ در شرایط قرمز به صورت کشیک در بیمارستان‌ها حضور خواهند داشت.

 

ضمن این‌که دستیاران دوره تخصصی دندانپزشکی مشمول تعطیلی در شرایط کرونا در دانشکده‌ها نیستند؛ ولی براساس شرایط هر دانشکده و با در نظر گرفتن تعداد بیماران مراجعه کننده و تصمیم شورای آموزشی دانشکده حضور خواهند داشت.

 

در صورت الزام و نیاز به حضور فراتر از معمول فعالیت دستیاران و کشیک کارورزان دندانپزشکی در ایام قرمز دانشکده‌ها می‌توانند از حضور کارورزان یا دستیاران داوطلبانه با ارائه‌ مشوق‌های شبیه کارورزان پزشکی استفاده کنند.

 

در پایان این ابلاغیه آمده است: شیوه مدیریت کارآموزی و کارورزی سایر رشته‌ها نظیر مامایی، پرستاری، اتاق عمل و رشته‌های توانبخشی، مشابه دانشجویان پزشکی است و دوره‌های کارآموزی آنها بنا به درخواست خود دانشجویان است. برای دوره دکتری تخصصی و ارشد نیز روش ادامه آموزش همانند ترم گذشته خواهد بود و دوره کارآموزشی داروسازی نیز براساس تصمیم وضعیت دانشگاه و مصوبات پیشین خواهد بود.

 

براین اساس، آموزش دستیاران دوره تخصص پزشکی مانند مصوبات گذشته بوده و مشمول تعطیلات فعالیت آموزشی نخواهد شد. ضمن این‌که با توجه به شرایط کرونا بر لزوم حداقلی دانشجویان دانشگاه‌ها همچنان به بررسی تقاضای دانشجویان متقاضی مهمانی در تمام دروس از جمله کارآموزی، کارورزی از طریق سامانه مهمانی شده و در صورت مهیا بودن شرایط مساعدت لازم را به عمل آورد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------