ابتلای ۱۱درصد دانشجویان علوم پزشکی به کرونا/ احتمال تغییر تاریخ برگزاری آزمون دستیاری



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, وزارت بهداشت
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از احتمال تغییر زمان برگزاری چهل و هشتمین آزمون دستیاری خبر داد و گفت: جلساتی در این خصوص با وزیر بهداشت برگزار شده و احتمال تغییر زمان برگزاری این آزمون وجود دارد که جزییات آن اعلام خواهد شد. 

به گزارش ایسنا؛ دکتر سیما سادات در نشست خبری که امروز به صورت مجازی برگزار شد در پاسخ به ایسنا در خصوص آخرین تصمیم وزارت بهداشت در خصوص زمان برگزاری چهل و هشتمین آزمون دستیار تخصصی گفت: این آزمون هر ساله در اسفند ماه برگزار می‌شود. امسال به دلیل شیوع کرونا در اردیبهشت برگزار شد و به همین جهت، دسیتاران به فاصله برگزاری این آزمون اعتراض داشتند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: معاونت آموزشی وزارت بهداشت اصرار داشتند که نباید زمان برگزاری آزمون دستیاری تغییر کند چرا که بر هم خوردن نظم این آزمون موجب خواهد شد که در سال آینده برنامه‌ریزی سخت‌تر شود.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تاکید کرد: آخرین اطلاعات در خصوص زمان برگزاری آزمون دستیاری این است که اخیرا مسئولان معاونت آموزشی جلسه‌ای با وزیر بهداشت داشتند و احتمال تغییر زمان برگزاری این آزمون وجود دارد اما در خصوص جزییات آن اطلاعی ندارم.

 

سخنگوی وزارت بهداشت به آخرین وضعیت ابتلا دانشجویان علوم پزشکی به ویروس کرونا اشاره کرد و تاکید کرد: ما در معاونت دانشجویی و فرهنگی طرحی با عنوان "طرح همدلی" برای دانشجویان علوم پزشکی طراحی کردیم که بر اساس این طرح وضعیت اضطراب، افسردگی، شرایط روحی و روانی دانشجویان را مورد سنجش قرار دهیم که بررسی وضعیت ابتلا به کرونا نیز یکی از بندهای این طرح است.

 

دکتر لاری تاکید کرد: در طرح همدلی سه سوال از دانشجویان علوم پزشکی در خصوص ابتلا به کرونا ویروس پرسیده شده است که سوال اول به ابتلا خود دانشجو، سوال دوم ابتلا بستگان نزدیک و سوال سوم نیز فوت آنها اشاره دارد.  بر این اساس از حدود ۲۴۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی حدود ۲۷ هزار نفر در این طرح شرکت کردند.

 

وی خاطر نشان کرد: ۱۱ درصد دانشجویان شرکت کننده در طرح همدلی عنوان کردند که خودشان و ۱۶ درصد خانواه های آنها به ویروس کرونا ابتلا شده اند و ۵ و نیم درصد آنها نیز تاکید کردند در بین بستگان و خانواده آنها فوتی داشتند.

 

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت  با تاکید بر اینکه ۱۰ درصد دانشجویان حاضر در خوابگاه ها نیز به کرونا مبتلا شدند، گفت: از بین ۶۰ تا ۷۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی که در خوابگاه ها حضور دارند نیز فقط ۱۰ درصد آنها به کرونا مبتلا شدند و خوشبختانه دانشجوی فوتی بر اثر کرونا نداشتیم.

 

لاری به آخرین تصمیم وزارت بهداشت در خصوص بازگشایی خوابگاه ها و دانشگاه های علوم پزشکی در ترم آتی اشاره کرد و افزود: بازگشایی ها به شرایط بیماری و شرایط هر استان بستگی دارد و ما به رنگ بندی و استاندارد های موجود توجه داریم. آموزش اصلی به صورت مجازی است و بازگشایی تنها برای برنامه های آموزش کلینیکی و بالینی صورت می گیرد. البته ابتدای شیوع کرونا چالش هایی برای تامین مواد ضد عفونی کننده در دانشگاه ها داشتیم اما اکنون این چالش رفع شده و برای همه دانشجویان مواد ضدعفونی و حفاظتی در دسترس است.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه فعلا اولویت حضور دانشجویان در خوابگاه ها تغییر نکرده است، یادآور شد: در هر شرایطی که بازگشایی صورت بگیرد اساس این است که حداقل در هر اتاق ۲ نفر باشند، غذاها در قالب پک ارائه می شود و همه دانشگاه ها برای ایزوله کردن فرد کرونایی اتاق اختصاص داده باشند. هر دانشجوی جدیدی که وارد خوابگاه می شود تست می دهد و هر دانشجویی که می خواهد به شهر خود برود هم تست می دهد و اگر منفی بود می تواند برود.

 

وی از افزایش ۵۰ درصدی مبلغ وام های دانشجویی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: البته برخی از وام های دانشجویی به میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد در مهرماه ۹۹ افزایش داشته اند و تلاش می کنیم این وام ها در سال آینده رشد ۶۰ درصدی داشته باشند. اگر چه تمرکز اصلی صندوق رفاه دانشجویان بر روی وام ودیعه مسکن است.

 

لاری به آخرین وضعیت پرداخت وام دستیاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۵ میلیارد تومان سهم بودجه و ۱۵ میلیارد تومان سهم صندوق رفاه در  یکی از بانک ها سرمایه گذاری شده است که بتوانیم با این ۶۰ میلیارد تومان به دستیاران وام بدهیم. این وام به مبلغ ۱۵ میلیون تومان است که تاکنون توانسته ایم به نیمی از دستیاران وام بدهیم. تلاش کردیم این اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی را به رقم ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم که تصویب شد و در سال آینده به همه دستیاران وام ۱۵ میلیون تومانی می دهیم.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تاکید کرد: البته امسال هم سعی داریم با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی که قرار است از سوی معاونت توسعه به ما داده شود به همه دستیاران وام دهیم و تلاش می کنیم این اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان برای بیمه تامین اجتماعی و وام دستیاری همه دستیاران تخصیص یابد. ضمن اینکه بسته بیمه تکمیلی برای دستیاران تخصصی پزشکی  تعریف کردیم که در این بیمه تکمیلی موضوع دندانپزشکی، درمان های نازایی و سایر موارد مورد نیاز نیز تعریف شده است.

 

به گفته وی؛ با وجود تلاش برای افزایش شاخص خوابگاه های دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی هنوز این شاخص در خوابگاه های متاهلی مطلوب نیست و تنها ۲۰ درصد شاخص خوابگاه های متاهلی را رشد داده ایم که بسیار ناچیز است. از همین رو قصد داریم وام ودیعه مسکن را افزایش دهیم.

 

لاری ادامه داد: اکنون بیش از ۴ میلیارد برای وام ودیعه مسکن اختصاص می یابد که تلاش داریم این میزان به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد تا بتوانیم مبلغ بیشتری به دانشجویان متاهل وام دهیم ولی هنوز سرنوشت این ۱۰۰ میلیارد تومان در کمیسیون بودجه مشخص نیست.

 

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشجویان کارورز و اینترن اغلب تحت پوشش خانواده ها هستند اما باید ارزیابی دقیقی بکنیم که چه میزان از دانشجویان تحت پوشش بیمه هستند، گفت: در مورد دستیاران نیز از ۱۷ هزار دستیار پزشکی در حال تحصیل، ۷ هزار دستیار مشمول بیمه شدند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------