جزئیات تعهدات داوطلبان رشته های گروه پزشکی در کنکور ۱۴۰۱ اعلام شد



 کنکور, اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه
شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام و شرکت در کنکور ۱۴۰۱ اعلام شده است و داوطلبان رشته های علوم پزشکی برای شرکت در کنکور باید تکلیف تعهدات خود را مشخص کنند. 

به گزارش مهر، ثبت نام در کنکور سراسری ۱۴۰۱ از روز ۱۰ بهمن آغاز شده است و با توجه به تمدید مهلت ثبت نام، داوطلبان تا روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ فرصت دارند در آزمون ثبت‌نام کنند.

 

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلام در روزهای چهارشنبه ۸ تیر، پنجشنبه ۹ تیر، جمعه ۱۰ تیر و شنبه ۱۱ تیر سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

 

شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱

 

شرایط عمومی

الف) اعتقاد به اسلام و یا یکی از ادیان رسمی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

 

ب) عدم احراز عناد (نه اعتراض) نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران. تبصره - درصورتیکه متقاضی سابقاً با نظام جمهوری اسلامی عناد داشته، باید تغییر نظر او احراز شود.

 

ج) نداشتن سابقه عضویت خود و وابستگان آنها در سازمان‌های غیرقانونی و فراماسونری.

 

د) عدم احراز فساد اخلاقی.

 

ه) عدم اعتیاد به مواد مخدر.

 

شرایط اختصاصی

الف) داشتن یا دریافت گواهینامه دوره پیش دانشگاهی (نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی) و یا دیپلم نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ (اعم از شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش) حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ و یا دیپلم دوره چهارساله متوسطه نظام قدیم آموزش متوسطه و یا داشتن مدرک کاردانی (فوق دیپلم).

 

تبصره: ثبت نام و ادامه تحصیل پذیرفته شدگان در رشته‌هایی که پذیرش آنان از نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ آغاز می‌شود به شرط دریافت مدرک تحصیلی دیپلم نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ و یا پیش دانشگاهی و یا مدرک کاردانی حداکثر تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ بلامانع است.

 

تبصره: دارندگان مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و دارندگان مدرک کاردانی پیوسته و همچنین آن دسته از متقاضیان مذکور که حداکثر تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در مقطع کاردانی (فوق دیپلم) فارغ التحصیل می‌شوند، می‌توانند در آزمون سراسری ثبت نام کنند.

 

تبصره: فارغ التحصیلان رشته‌های تحصیلی مورد نیاز وزارت بهداشت (مشمولین خدمات اجباری قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان) در مقطع کاردانی که باید حداکثر تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ و یا تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ (در صورت قبولی در رشته‌هایی که پذیرش آنان از نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ آغاز می‌شود) خدمات خود را به پایان رسانده باشند، چنانچه در مقطع دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شوند، می‌توانند خدمات موضوع این قانون را پس از اتمام تحصیل با مقطع جدید به انجام برسانند.

 

تبصره: فارغ التحصیلان دوره کاردانی رشته‌های تحصیلی گروه‌های آموزشی غیرپزشکی حداکثر تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ به شرطی می‌توانند در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ شرکت کنند که تعهدات و خدمات قانونی را انجام داده باشند.

 

تبصره: فارغ التحصیلان رشته‌های تحصیلی بهداشت دهان، تکنسین سلامت دهان، پرستاری دندانپزشکی، پروتز دندان و ساخت پروتز دندانی مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان نیست.

 

تبصره: بر اساس مصوبه جلسه ۵۴۸ تاریخ ۲۸ مهرماه ۱۳۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد مدارک تحصیلی صادر شده توسط مدیریت یکی از حوزه‌های علمیه قم و خراسان، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه که بر اساس مدرک صادر شده توسط مدیریت یکی از حوزه‌های علمیه قم و خراسان دوره سطح ۱ را گذرانده‌اند و یا تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ فارغ التحصیل می‌شوند، منحصراً می‌توانند در گروه آزمایشی علوم انسانی ثبت نام و در آزمون آن شرکت کنند.

 

در صورت پذیرفته شدن مشروط به گذراندن دروس پیشنیاز به تشخیص گروه آموزشی، ادامه تحصیل دهند. این دسته از متقاضیان باید تصویر مدرک فراغت از تحصیل خود را که توسط مدیریت حوزه‌های علمیه صادر شده است در اختیار داشته باشند.

 

ب) پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ می‌توانند در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ ثبت نام و شرکت کنند.

 

این گروه از متقاضیان و نیز دانشجویان در حال تحصیل در دوره روزانه همه مقاطع تحصیلی اعم از کاردانی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی ارشد (پیوسته و ناپیوسته) و دکتری عمومی یا تخصصی، برای شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ باید تا تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ با تکمیل فرم شماره ۲ و تأیید دانشگاه محل تحصیل انصراف قطعی خود را اعلام کنند و این گروه از داوطلبان باید بند ۳۲ تقاضانامه ثبت نام را علامت بزنند.

 

در صورت عدم انصراف قطعی از تحصیل تا تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در صورت قبولی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ قبولی آنان در آزمون لغو خواهد شد.

 

تبصره: دانشجویان اخراجی آموزشی موضوع موارد مرتبط آیین نامه آموزشی و همچنین دانشجویان دوره کارشناسی که مدرک معادل کاردانی (اعم از کاردانی عمومی و یا کاردانی) را دریافت کرده‌اند نیز مانند مقررات مربوط به دانشجویان انصرافی پس از تسویه حساب کامل با مؤسسه ذیربط و همچنین اداره کل امور دانشجویان داخل و صندوق رفاه دانشجویان وزارت ذیربط و در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه (برای برادران) حق ثبت نام داشته و محدودیتی در انتخاب رشته ندارند.

 

این دسته از متقاضیان می‌توانند تمامی تعهدات مربوط را پس از اتمام تحصیلات خود به صورت یکجا به انجام برسانند.

 

ج) دانشجویان دوره‌های غیرروزانه (نوبت دوم (شبانه،) دانشگاه آزاد اسلامی، مجازی، شهریه پرداز و پردیس خودگردان، پیام نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی) به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای برادران، می‌توانند بدون انصراف از تحصیل در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ ثبت نام و شرکت کنند.

 

این دسته از متقاضیان در صورت قبولی قطعی و قبل از ثبت نام در رشته قبولی جدید، لازم است از رشته قبولی قبلی خود انصراف قطعی حاصل کرده و گواهی مربوط (فرم انصراف قطعی از تحصیل) را به مؤسسه ذیربط ارائه کنند.

 

این دسته از متقاضیان حق بازگشت و ادامه تحصیل در رشته محل قبولی قبلی خود را ندارند و همچنین دانشجویان شاغل به تحصیل مقطع کاردانی (فوق دیپلم) که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ فارغ التحصیل می‌شوند، برای ثبت نام و شرکت در این آزمون نیاز به انصراف ندارند.

 

تبصره: دانشجویان دوره‌های فوق که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند، به منظور ثبتنام و شرکت مجدد در آزمون سراسری لازم است به ضوابط مربوط به مقررات وظیفه عمومی توجه و بر اساس آن ضوابط اقدام کنند.

 

دانش آموختگان مقطع کارشناسی در صورت شرکت مجدد در آزمون سراسری و قبولی با رعایت شرایط ذیل این بند می‌توانند ادامه تحصیل دهند:

 

۱. فارغ التحصیلان رشته‌های تحصیلی مورد نیاز وزارت بهداشت (مشمولین خدمات اجباری قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان) در مقطع کارشناسی که باید حداکثر تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ و یا ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ (در صورت قبولی در رشته‌های با پذیرش از نیمسال دوم) خدمات خود را به پایان رسانده باشند، چنانچه در مقطع دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شوند، می‌توانند خدمات موضوع این قانون را پس از اتمام تحصیل با مقطع جدید به انجام برسانند.

 

۲. دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان یا دستگاه‌های اجرایی، تعهدات سهمیه بومی و یا سهمیه مناطق محروم.

 

۳. نداشتن ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه.

 

ه) دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و پیوسته تمامی رشته‌های تحصیلی و دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دکتری حرفه‌ای دامپزشکی متقاضی تحصیل مجدد، می‌توانند با رعایت شرایط زیر از طریق قبولی در آزمون سراسری در مقطع دکتری عمومی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تحصیل کنند و محدودیتی در انتخاب دوره‌های مختلف (روزانه و شهریه پرداز) ندارند.

 

۱. انجام خدمات موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان برای مشمولین این قانون الزامی است.

 

۲. دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان یا دستگاه‌های اجرایی و عدم دارا بودن تعهدات سهمیه بومی و یا سهمیه مناطق محروم.

 

۳. نداشتن ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------