عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران: قرارداد ۲۰۰ هزار میلیاردی شهرداری با چینی‌ها ابهام دارد



 شورای شهر تهران,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
سید جعفر شربیانی؛ عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر این که به نظر می‌رسد شهرداری اراده‌ای برای ارائه اطلاعات دقیق درباره قرارداد با طرف‌های چینی ندارد، به دیده بان ایران گفت: اعضای شورای شهر خواستار روشن شدن تمام ابهامات مطرح‌شده درباره قرارداد ۲.۷ میلیاردی یورویی (نزدیک ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی) شهرداری با چینی‌ها برای شورا و شهروندان هستند، زیرا مبلغ این قرارداد معادل دو سال درآمد شهرداری تهران است. 

به گزارش دیده بان ایران؛ قرارداد ۲۰۰ هزار میلیاردی شهرداری با چینی‌ها حاشیه ساز شده است  در آخرین جلسه شورا تعدادی از اعضا در اعتراض به عدم شفافیت شهرداری در قرارداد با شرکت های چینی جلسه علنی را ترک کردند. عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران درباره جزییات و ابهامات قرارداد شهرداری تهران و شرکت های چینی در گفت و گو با دیده بان ایران به تفصیل توضیح داده است.

 

 قرارداد ۲۰۰ هزار میلیاردی شهرداری با چینی‌ها شفاف نیست

«سید جعفر شربیانی»، عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به ایرادات مطرح‌شده درباره قرارداد شهرداری با یک شرکت خصوصی چینی برای خرید وسایل نقلیه برقی و برخی تجهیزات حوزه هوشمندسازی که منجر به بروز جنجال‌هایی در جلسه دیروز (یکشنبه ۹ اردبیهشت ۱۴۰۳) شورای شهر شد، به دیده بان ایران گفت: ابهاماتی درباره قرارداد منعقدشده بین شهرداری با طرف‌های چینی وجود دارد که حتما باید برای رعایت اصل شفافیت و پرهیز از ایجاد شائبه در افکار عمومی برطرف شود. باید توجه داشت که کارکرد شورا اساسا سه مفهوم دارد؛ قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و نظارت و کنترل. در این میان، نظارت و کنترل یک بخش اصلی و اساسی تحت عنوان صیانت از حوزه تخصیص منابع مالی و اقتصادی دارد که شورای شهر تهران به‌شدت نسبت به آن حساس است.  

 

وی افزود: قرارداد ۲.۷ میلیاردی یورویی (نزدیک ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی) از منابع مالی و اقتصادی شهر است. حال اگر براساس درآمد حاصل‌شده شهرداری در سال ۱۴۰۲ محاسبه کنیم و آن را معادل صد هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم و فرض کنیم که هزینه و خرج شهر تهران در دو سال آتی صفر ریال باشد و نرخ تورم هم صفر باشد، اگر معادل سال ۱۴۰۲ درآمد داشته باشیم، مبلغ این قرارداد دقیقا معادل دو سال تمام درآمد شهرداری تهران است. در انتهای سال گذشته، شهرداری با این استدلال که زمانی کافی در اختیار مجموعه اجرایی مدیریت شهری قرار ندارد، لایحه‌ای را به شورا آورد و شورا هم در یک اقدام همدلانه و برای رفع مشکلات درازمدت حوزه حمل‌ونقل شهر تهران پذیرفت که این قرارداد کلان بدون تشریفات و با ترک تشریفات مناقصه منعقد شود، اما حالا شاهد ایجاد شائبه‌هایی درباره قرارداد مذکور هستیم.  

 

عضو شورای شهر با انتقاد از شفاف نبودن شهرداری با شورا درباره فرآیند انعقاد قرارداد با طرف‌های چینی و جزئیات آن، خاطرنشان کرد: با توجه به همدلی شورا با شهرداری در تصویب لایحه اعطای مجوز به شهرداری برای ترک تشریفات قرارداد مذکور، انتظار می‌رفت که براساس نقش نظارتی شورا، در همان زمان و روزهای بعد از آن، شهرداری به صورت تنگاتنگ، فشرده، دقیق، شفاف و عملیاتی از صفر تا صد فرآیند انعقاد قرارداد و مسیرهای عملیاتی بعد از آن را با مدارک و مستندات لازم به سمع و نظر اعضای شورای شهر به‌عنوان نهاد ناظر و امین اموال و منابع مردم شهر تهران ارائه کند. اما بعد از گذشت چند ماه به صورت جسته و گریخته اخبار متناقص و گاها مساله‌داری درباره این قرار داد به بیرون منعکس می‌شد و اعضای شورا در بزنگاه‌های مختلف در مظان پرسش رسانه‌ها و افکار عمومی قرار می‌گرفتند و طبعا و واقعا پاسخی برای گفتن نداشتند.  

 

شهرداری اراده‌ای برای ارائه اطلاعات دقیق درباره قرارداد با چین ندارد 

شربیانی با تاکید بر این که به نظر می‌رسد که شهرداری تهران اراده‌ای برای ارائه اطلاعات دقیق و پاسخ به پرسش‌های اعضای شورا درباره قرارداد با طرف‌های چینی ندارد، اظهار داشت: شهردار تهران در جلسه دیروز در صحن شورا اعتراف کرد که قرارداد صرفا به یک عضو شورا داده شده است و مابقی از آن مطلع نبوده‌اند. اساسا شهرداری تهران، صحن شورای شهر را نه به‌عنوان جایگاهی برای پاسخگویی و پذیرش نظارت نمایندگان مردم، بلکه تریبونی یکطرفه برای تبلیغات رسانه‌ای خود می‌داند. دقیقا همین ذهنیت باعث می‌شود که مسئولان شهرداری به تریبون شورای شهر به‌عنوان تربیون سخنرانی‌های تبلغاتی نگاه کنند و هرگونه انتقاد، سوال و تقاضا برای شفاف‌سازی توسط اعضای شورا حتی به صورت صد درصد درست و محقانه، با بدترین شکل‌ها و روش‌ها توسط مدیران شهرداری پاسخ داده می‌شود.  

 

عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در جلسه دیروز شورای شهر تهران شاهد آن بودیم که ارائه گزارش تکراری، فاقد استناد و یکطرفه توسط مدیران شهرداری با سوالات دقیق، متقن و آرام اعضای شورای شهر مواجه شد؛ به نحوی که اعضای شورا در پرسش‌های خود اعلام کردند که باعث تاثر است هنوز به اندازه هزینه‌هایگ صرف‌شده در سفرهای انجام‌شده به چین، وسایل حمل‌ونقل عمومی رو زمینی به شهر تهران اضافه نشده است.

 

اعضای شورا همچنین از مسئولان شهرداری پرسیدند که وعده‌های عملی‌نشده درباره تحویل واگن‌های مترو چه زمانی به سرانجام می‌رسد؟ اعضای شورا تاکید کردند که وعده‌های بزرگ وقتی با اقدامات کوچک همراه شود، به اعتماد عمومی آسیب می‌زند و شهرداری باید درباره وعده‌هایی که مکررا در زمینه حمل‌ونقل عمومی به مردم داده، اما عملیاتی نشده است، پاسخگو باشد.  

 

به اعضای منتقد زاکانی در شورا اتهام  سیاه‌نمایی، خودزنی و بازی در زمین دشمن و ایران اینترنشنال زدند 

شربیانی همچنین از نحوه مواجهه برخی اعضای شورای شهر تهران با پرسش‌های سایر اعضا از مسئولان شهرداری درباره وعده‌های مطرح‌شده در زمینه حمل‌ونقل عمومی انتقاد کرد و به دیده بان ایران گفت: این سوالات با واکنش یک عضو شورا که همسوی مدیران کنونی شهرداری است، آن هم با استفاده از ادبیاتی نخ‌نما تحت عنوان بازی در زمین دشمن و ایران اینترنشنال و دوقطبی‌سازی انقلابی – غیرانقلابی، سیاه‌نمایی، خودزنی، بی‌تقوایی و… مواجه شد. این عبارت‌ها خطاب به یکی از انقلابی‌ترین اعضای شورا که دارای کارنامه‌ای روشن و مشخصا فرزند نماد انقلابی‌گری محض سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است، مطرح شد. در ادامه، این بیانات زمینه را برای رفتار خاص شهردار تهران فراهم ساخت و فضای صحن را متشنج کرد و سپس، ریاست محترم شورا اجازه ادامه بحث را نداد و ما هم پذیرفتیم.  

 

وی در پایان درباره ترک جلسه صحن شورا توسط خودش و شش نفر دیگر از اعضا در حین شروع دور پایانی صحبت‌های شهردار تهران نیز گفت: واقعا برنامه هماهنگ‌شده‌ای برای ترک جلسه وجود نداشت، چون زمان جلسه پایان یافته بود و احساس ما این بود که نشستن و شنیدن حرف‌های تکراری فایده‌ای ندارد و دردی از مردم دوا نمی‌کند، جلسه را ترک کردیم.


 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------