ناکامی پوپولیست‌ها در انتخابات اتریش/ فان دربلن رییس‌جمهور شد



  اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل, انتخابات اتریش

رهبر سابق حزب سبزهای اتریش در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیروز شد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری دویچه وله، الکساندر فان دربلن، رهبر سابق حزب سبزهای اتریش در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیروز شد در پی این رویداد، نوربرت هوفر، نامزد حزب راستگرای پوپولیست این کشور (FPÖ) شکست خود در انتخابات را پذیرفت.

 

طبق نتایج نخستین شمارش‌های آرا فان در بلن آشکارا پیش است و بیش از ۵۳ درصد آرا را از آن خود کرده است. نامزد حزب راستگرای پوپولیست اتریش در این انتخابات ۴۶ در صد آرا را به دست آورده است. قرار است آرایی که از طریق پستی ارسال شده‌اند، امروز (دوشنبه) شمارش شوند. تلویزیون ملی اتریش تفاوت آرا را هفت درصد گزارش و اعلام کرده که تا اینجای کار الکساندر فان دربلن ۵۳.۶ درصد آرا را به دست آورده است و در مقابل، رقیبش از حزب راست تندرو ۴۶.۴ درصد آرا را تصاحب کرده است.

 

انتخابات ریاست‌جمهوری در اتریش از هر دو سو به مثابه نبردی میان اردوهای سیاسی متفاوت ارزیابی شده و به شدت به قطبی شدن جامعه انجامیده بود.

 

هوفر در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشت: بی‌اندازه اندوهگینم که موفق نشدم. او افزوده است که در صورت پیروزی می‌خواست مراقب اتریش باشد. به گفته‌ی هوفر، اکنون همه‌ی اتریشی‌ها باید دست به دست هم دهند و همکاری کنند. هوفر همچنین در فیس‌بوک به رقیب ۷۲ ساله‌ی خود تبریک گفته است.

 

موضوع پناهجویان در اتریش به یکی از مسائل کانونی این انتخابات تبدیل شده بود و پوپولیست‌ها امیدوار بودند که با استفاده از نگرانی مردم بتوانند در این انتخابات پیروز شوند. پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز باعث شده بود که افکار عمومی جهان انتخابات اتریش را با دقت بیشتری دنبال کنند.

 

در انتخاباتی که در ماه آوریل به همین منظور برگزار شد، در دور اول هوفر نامزد پوپولیست‌ها پیش بود ولی در دور دوم انتخابات که در ماه مه برگزار شد، رقیب او پیش افتاد. اما از آنجا که در دور دوم انتخابات ناهنجاری‌ها و تخلفاتی بروز کرده بود، این انتخابات باطل اعلام شد و اتریشی‌ها فراخوانده شدند که بار دیگر به پای صندوق‌های رأی بروند.

 

الکساندر فان دربلن ۷۲ ساله، پروفسور بازنشسته اقتصاد و از شخصیت‌های مطرح اتریش است که بیش از ده سال رهبری سبزها را بر عهده داشت و در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان نامزد مستقل وارد صحنه شد ولی از حمایت بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و احزاب میانه در اتریش برخوردار است.

 

او در برابر گسترش افراط‌گرایی یک عامل ثبات سیاسی و حفظ تعادل جامعه به شمار می‌رود که از حمایت احزاب حاکم نیز برخوردار است. دولت اتریش نیز اگر چه در انتخابات نامزد رسمی نداشت و دخالت نکرد ولی مایل بود که رئیس‌جمهور آینده کشور فان در بلن باشد.

 

فان دربلن بعد از آن که در دور اول انتخابات در ۲۴ آوریل پیروز قاطعی نداشت، در دور دوم که روز ۲۲ ماه مه انجام شد در مصاف با هوفر و با اکثریت کم ۳۱ هزار رأی بیشتر رئیس جمهور شد.

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------