واکنش‌ها به انتقال سهام پرسپولیس به تامین اجتماعی؛ خصوصی‌‌سازی، افسانه بود!



باشگاه پرسپولیس،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی

روزنامه توسعه ایرانی نوشت: دقیقا یک هفته قبل، سازمان تامین اجتماعی بی‌میلی‌اش را برای تصاحب مالکیت باشگاه پرسپولیس نشان داد اما روند انتقال سهام پرسپولیس سرانجام از سوی دولت انجام شد و حالا دیگر تنها ۱۰ درصد از سهام این تیم در اختیار وزارت ورزش است. سناریوی مشابهی که احتمالا خیلی زود برای استقلال نیز تکرار خواهد شد. این آخرین راه برای فرار از حذف احتمالی دو تیم از لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. در حقیقت مالکیت مشترک، به بزرگ‌ترین مانع از نگاه ای.اف.سی برای ماندن دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا تبدیل شده بود.

 

پرسپولیس و واگذاری ۸۰ درصدی

بر اساس اعلام رسمی دولت، ۸۰ درصد از سهام باشگاه پرسپولیس به وزارت تعاون واگذار شده است. در حقیقت دولت به جای بدهی‌هایی که به تامین اجتماعی داشت، بخش عمده‌ای از سهام پرسپولیس را به این نهاد واگذار کرد. جالب اینکه تامین اجتماعی در ابتدا مخالف این روند بود اما مشخص نشد که چرا ناگهان روند دیگری را در پیش گرفت و رسما اعلام کرد که خواهان رسیدن به سهام پرسپولیس است. این اتفاق در نوع خودش عجیب به نظر می‌رسید. اینکه سهامی با این ارزش در اختیار یک نهاد قرار بگیرد و آن نهاد خیلی هم راضی نباشد، روندی دور از انتظار به نظر می‌رسد. با این حال حالا دیگر این اتفاق رسما رخ داده و دیگر تغییری نخواهد کرد. بر اساس مصوبه نهایی هیات دولت معادل ۸۰ درصد سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس متعلق به وزارت ورزش و جوانان به صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر بابت رد دیون و سایر تکالیف دولت واگذار می‌شود. البته تا این لحظه این خبر بیشتر در رسانه‌ها منتشر شده و خود باشگاه پرسپولیس کاملا در جریان روند قانونی کار قرار نگرفته است.

 

برای استقلال، عجله ندارند

پرسپولیس رسما وارد مرحله واگذاری شده اما برای استقلال، هنوز این اتفاق رخ نداده است. به نظر می‌رسد وزارت ورزش در مورد این باشگاه، عجله کم‌تری دارد. چراکه مشکل اصلی، مالکیت مشترک است و اگر این اتفاق برای پرسپولیس رخ بدهد، مالکیت مشترک از بین خواهد رفت. البته که روند واگذاری استقلال هم در جریان است و شرکت پتروشیمی خلیج فارس، گزینه جدی تصاحب سهام این باشگاه به حساب می‌آید. شاید این اتفاق کمی دیرتر رخ بدهد اما به هر حال در نهایت رخ خواهد داد.

 

واگذاری در دقیقه ۹۰

پروسه واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس، کاملا به دقیقه ۹۰ کشیده شده است. چراکه دهم اسفندماه، آخرین فرصت ای.اف.سی برای پایان مالکیت مشترک دو باشگاه است. وزارت ورزش از دو سال قبل، چنین چیزی را می‌دانسته اما باز هم تا آخرین روزهای اسفند صبر کرده تا همه چیز به ناگهانی‌ترین شکل ممکن حلو برود. اگر روند قانونی انتقال پرسپولیس تا قبل از دهم فروردین کامل نشود، باز هم باشگاه‌های پرطرفدار فوتبال ایران در خطر از دست دادن رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود. اتفاقی که یک کابوس بسیار بزرگ برای فوتبال باشگاهی ایران در همه ابعاد به نظر می‌رسد.

 

مدیران دو باشگاه تغییر می‌کنند؟

در صورت کامل شدن واگذاری سهام باشگاه‌ها، قرار است افراد جدیدی از سوی این نهادها به هیات‌مدیره باشگاه اضافه شوند. گفته می‌شود هر نهاد حداقل سه عضو جدید با خودش به هیات‌مدیره می‌آورد و این یعنی احتمال تغییر مدیران عامل باشگاه‌ها نیز بسیار جدی خواهد بود. خطیر تازه اولین فصل حضور در استقلال را سپری می‌کند اما درویش نزدیک به سه سال، مدیرعامل این تیم بوده است. البته که شرایط درویش در باشگاه پرسپولیس بهتر از شرایط خطیر در باشگاه استقلال است اما احتمال تغییر هر دو نفر، اصلا دور از ذهن به نظر نمی‌رسد و شاید افراد جدیدی برای مدیریت این تیم‌ها انتخاب شوند.

 

خصوصی‌سازی، تنها افسانه بود

یک سال و نیم قبل، سروصداهای زیادی در مورد خصوصی‌سازی در فوتبال ایران رخ داد اما چنین چیزهایی در نهایت به حقیقت تبدیل نشدند. چراکه پرسپولیس و استقلال از یک جیب دولت به جیب دیگرش رفتند. در حقیقت اسم این روند هرچه باشد، قطعا خصوصی‌سازی نیست. آن هم در حالی که قرار بود سهام این دو باشگاه کاملا خصوصی شود. حالا ۸۰ درصد از سهم پرسپولیس در اختیار تامین اجتماعی است و ۱۰ درصد هم در بورس به مردم واگذار شده است. جالب اینکه تقریبا هیچ‌کس در مورد آن ۱۰ درصد صحبتی به میان نمی‌آورد و حرفی نمی‌زند. به هر حال ۱۰ درصد سهام هم همچنان در اختیار وزارت ورزش  خواهد ماند.

 

برندهایی که جدی گرفته نمی‌شوند

پرسپولیس و استقلال می‌توانند ثروت‌سازترین برندها در  فوتبال ایران باشند اما اصلا جدی گرفته نمی‌شوند. یک نهاد باید آرزو کند که چنین سرمایه‌ای در دست داشته باشد اما در ایران سازمان‌های دولتی این دو تیم را پس می‌زنند و این موقعیت خاص و مهم را به اندازه کافی جدی نمی‌گیرند. این اتفاق بسیار تلخی به نظر می‌رسد و بعید است به مشکلات مالی پرشمار این دو تیم نیز پایان بدهد.

 

آریا رهنورد



    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------