اعدام و قصاص در تلویزیون ایران



اخبار فرهنگی - اعدام و قصاص در تلویزیون ایران

موضوع اعدام و قصاص در فیلم و سریال های تلویزیونی همچنان سوژه مورد علاقه مردم است. سریال های زیادی بااین موضوع ساخته شده اما هنوز «زیر تیغ» موفق ترین نمونه در این زمینه است. پخش «یادآوری» بهانه ای شد برای مرور آثاری که رد اعدام در آنها به چشم می خورد.

صحنه حرکت محکوم به اعدام به سوی چوبه دار از دراماتیک ترین صحنه های زندگی بوده و هست. اتفاقاتی که در این لحظه از بیم و امید و هیجان پیش می آید با وجود تلخی اش همیشه تاریخ، بیننده زیاد داشته! گویاترین اشاره در این باره را مرحوم علی حاتمی در یکی از قسمت های «هزاردستان» بعد از اعدام مفتش بیان کرده؛ آنجا که مردم با لذت صحنه اعدام را تماشا می کنند.

 

هر چه هست موضوع اعدام در سینما و تلویزیون ما بارها دستمایه آثار مختلف قرار گرفته و همچنان برای مخاطب جذابیت دارد. در سینما نمونه های موفقی با موضوع اعدام ساخته شده اما در تلویزیون محدودیت ها باعث شده این مسئله خیلی محوری نباشد و نتوان خیلی عریان اعداام را نشان داد. شاید برای همین است که مخاطب دنبال اتفاق ویزه ای نیست. پخش سریال «یادآوری» از آی فیلم بهانه ای شد تا مروری اجمالی داشته باشیم بر مجموعه هایی که با تم قصاص و اعدام ساخته شده اند.

 

در این گزارش می شد سریال های دیگر مثل فاصله ها و اولین شب آرامش را هم قرار داد اما به خاطر اینکه مسئله اعدام در پس زمینه روایت می شود از آنها صرف نظر کردیم. نکته جالب اینکه نقش محکوم به اعدام پتانسیل زیادی برای نشان دادن قابلیت بازیگران دارد. بعضی ها از این پتانسیل خوب استفاده کردند.

 

1- زیر تیغ

محمدرضا هنرمند

جرم: قتل غیرعمد

بازیگر: پرویز پرستویی

نتیجه حکم: بخشش

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,پرویز پرستویی

 

بی شک موفق ترین سریال تلویزیونی در خلق فضای پیرامونی یک آدم محکوم به اعدام، زیر تیغ است. عوامل زیادی دست به دست هم داد تا این سریال به رغم سوژه تلخش خیلی زود محبوب مردم شود و هنوز هم با وجود پخش چندباره به تماشایش بنشینند. پرویز پرستویی در این سریال با نقش محمود یکی از بهترین بازی های کارنامه اش را ارائه داد. محمود لحظه ای از کوره در می رود و ناخواسته دوست چند ساله اش را به قتل می رساند.

 

پرستویی تبحر خاصی در بازی با صورت و چشم هایش داردت و همین مشخصه باعث شد کاراکتر او حتی بدون دیالوگ، گویا و اثرگذار باشد. زیر تیغ از نفس گیرترین سریال های دهه 80 است که البته خیلی ها معترض تلخی آن شدند. با اینحال سریال بهترین مجموعه سال 85 به انتخاب مردم شد و هنوز هم لقب بهترین اثر با موضوع یک محکوم به اعدامی را دارد.

 

2- سی امین روز

جواد افشار

جرم: قتل عمد

بازیگر: هومن سیدی

نتیجه حکم: نجات از مرگ

سریال سی امین روز با یکی دو حاشیه از جمله تغییر کارگردان از پرویز شیخ طادی به جواد افشار را پشت سر گذاشت تا به پخش رسید. این سریال که موسوم به سریال های ماورایی است. رمضان سال 90 روی آنتن شبکه دو رفت.

 

داستان با صحنه اعدام شروع می شود جایی که سیاوش (با بازی هومن سیدی) قتل برادر دوستش را گردن گرفته و بیگناه تا پای چوبه دار می رود اما در اتفاقی نادر طناب پاره می شود و او نجات می یابد. صحنه اعدام این سریال نسبتا خوب از آب درآمده بود و به خوبی توانست حس اضطراب لحظه اعدام را منتقل کند اما این حس در طول سریال جاری نشد.حاشیه تلخ سریال کشته شدن پسربچه یزدی به تقلید از این صحنه بود.

 

در مجموع سریال نتوانست در جلب رضایت مخاطبان موفق عمل کند. حرف های بیشمار شعاری آن پاشنه آشیل سریال شده است. ضمن اینکه مضامین معنوی سریال موقع پخش با انتقاد برخی کارشناسان مذهبی مواجه شد.

 

3- قلب یخی 1 و 2

محمد حسین لطیفی

- جرم: قتل عمد

- بازیگر: حسین یاری

- نتیجه حکم: سریال ناتمام ماند

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,حسین یاری

 

داستان قتل در قلب یخی مثل سرنوشت این سریال شبکه نمایش خانگی پیچیده بود! بخشی از داستان سری اول و دوم این سریال حول یکی از کاراکترها به نام حامد با بازی حسین یاری می گذشت که متهم به قتل همسرش بود.

 

البته به خاطر ناتمام ماندن سریال معلوم نشد واقعا حامد قاتل است یا نه. لطیفی به خاطر آزادی عمل بیشتر شبکه نمایش خانگی توانست صحنه قتل را به نسبت نمونه های مشابه بهتر اجرا کند. بعد از صحنه قتل چیزی که در کاراکتر حامد نمود بیشتری داشت، اضطراب و تردید او بود که همین مخاطب را دچار شک می کرد که آیا او واقعا قاتل بوده یا خیر؟ این مسئله البته تم محوری سریال نبود و در ذیل موضوع بزرگتری یعنی بحث فراماسونری روایت می شد. به همین دلیل و نیز به خاطر ناتمام ماندن سریال، مسئله قصاص و محکومیت فرصتی برای پرداخت پیدا نکرد.

 

4- حبیب

داریوش یاری

جرم: قاچاق مواد مخدر

بازیگر: حمید فرخ نژاد

نتیجه حکم: بخشش

داریوش یاری در حبیب سوژه ای آس رو کرد. اینکه یک محکوم به اعدام برای نجات حافظ قرآن شود، هم ایده ای ناب است و هم در پرداخت باید کاملا مواظب بود که از یک ور نیفتی.

 

یاری در حبیب توانست ایده اش را به خوبی اجرا کند تا این فیلم از آثار موفق این چند سال تلویزیون لقب بگیرد. ضمن اینکه حمید فرخ نژاد با بازی در نقش حبیب کاراکتری خلق کرد که به زعم خیلی ها یک سر و گردن از نقش های سینمایی اش بالاتر ایستاده.

 

در این فیلم از اکت های اغراق شده فرخ نژاد خبری نیست و او همانطور که مشخصه اینجور کاراکترها است، بازی کنترل شده و سردی دارد. فیلم به خوبی حس همراهی مخاطب را برمی انگیزد و همین باعث شده حبیب از جمله آثار موفق در تصویر حال و روز یک محکوم به اعدامی باشد. این تله فیلم در جشنواره های مختلف تلویزیون موفق به کسب جوایز متعددی شده و از آثار طراز تله فیلمسازی محسوب می شود.

 

5- تا ثریا

سیروس مقدم

جرم: قتل غیرعمد

بازیگر: آزیتا حاجیان

نتیجه حکم: بخشش

 

اخبار ,اخبار فرهنگی , آزیتا حاجیان

 

«ثریا رهایم نمی کند!» این دیالوگ آزیتا حاجیان در گفتگویش با هفت صبح به خوبی گویای وضعیت «ثریا» بود؛ زنی تنها که انواع و اقسام گرفتاری ها سرش آمد و بعد از ارتباط با «سرهنگ» ناخواسته او را به قتل رساند. حاجیان به خوبی توانست ریزه کاری های یک قاتل گرفتار به عذاب وجدان را به تصویر بکشد به گونه ای که این کاراکتر تبدیل به یکی از شاخص ترین نقش های کارنامه بازیگری اش شد.

 

چهره ترحم برانگیز، به همراه چشم های نگران و بیان کلمات به صورت بریده بریده از مشخصه هایی بود که اثرگذاری نقش را دو چندان کرد. مسئله اصلی «تا ثریا» قصاص نبود اما در میانه داستان و قتل سرهنگ، سریال چرخش پیدا کرد و قصاص مسئله محوری شد. بدون شک اگر حذفیات بی شمار نبود، این سریال می توانست جایگاهی فراتر از این پیش مخاطبان پیدا کند. به هر حال این سریال جزو آثار موفق کارنامه مقدم و حاجیان شد.

 

6- بی گناهان

احمد امینی

جرم: قتل عمد

بازیگر: مسعود کرامتی

نتیجه حکم: بخشش

احمد امینی بعد از اولین شب آرامش، سریالی معمایی با حضور چهار کارگردان (مسعود کرامتی، داریوش فرهنگ، محمدعلی نجفی و همایون اسعدیان) ساخت.

 

مسعود کرامتی در سریال بی گناهان یکی از نقش های متفاوتش را ارائه داد. دلیل آن هم پیچیدگی های نقش آصف کیایی بود. او در حینس رقت از بانک به همراه دوستانش، مرتکب قتلی شده اما پلیس، رفیق او (کاراکتر داریوش فرهنگ) که از ایران رفته را متهم می داند. تاکید بی گناهان ابتدا بر لایه های پلیسی و بعد از آن مسائل اجتماعی بود و به همین خاطر فضای آن خیلی به سمت عذاب وجدان و این جور مخسائل آشنا سوق پیدا نکرد.

 

فرهنگ هم مثل کرامتی یکی از بازی های خوب کارنامه اش را ارائه داد. هر چند مظلومیت در چهره و چشمان او گویای نقش بود، نمایش همزمان غم و اضطراب نشان از حال و روز کاراکتر کرامتی داشت. مسعود کرامیت خودش بعدها این نقش را از تجربه های خوب بازیگریش عنوان کرد.

 

7- یادآوری

حجت قاسم زاده اصل

جرم: قتل غیرعمد

بازیگر: روزبه حصاری

نتیجه حکم: قصاص

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,روزبه حصاری

 

اولین سریال تولیدی شبکه آی فیلم با نام «یادآوری» از هفته پیش روی آنتن رفته و در همین فاصله به خاطر سوژه اش توانسته خیلی ها را با خود همراه کند.

 

فضای کلی سریال یعنی گرفتن رضایت از صاحبان دم موضوع جدیدی نیست اما حجت قاسم زاده در ادامه دنبال موضوع دیگری یعنی مرگ تقریبی است. آنچه تا الان بیشتر به چشم آمده، عدم رضایت اولیای دم و قصاص متهم است. این حق با این همه تعلیق نخستین بار است که در یک اثر تلویزیونی به تصویر کشیده می شود.

 

برای همین برخی به جای اعدام منتظر بخشش بودند. بازیگر تازه وارد این سریال یعنی روزبه حصاری که به خاطر قتل غیرعمد، اعدام شد، در ایجاد حس و حال فضای قبل از اعدام توانست موفق عمل کند.

 

سریال تازه شروع شده و باید منتظر ماند و دید در ادامه چه اتفاقی برای داستان سریال رخ می دهد. قاسم زاده در گفتگو با هفت صبح قول یک اثر غیرشعاری و نو را داده است.

 

8- زیر هشت

سیروس مقدم

جرم: سرقت

بازیگر: امیر جعفری

نتیجه حکم: سپری کردن دوره زندان

سیروس مقدم در چند سال اخیر علاقه اش را به ساخت سریال های اجتماعی نشان داده. از قضا با همه محدودیت ها هم توانسته موفق عمل کند. او در زیر هشت داستان زندگی عطا (با بازی امیر جعفری) را به تصویر کشید که از نامزدش نارو خورده. او به خاطر سرقت در زندان است و منتظر فرصتی برای انتقام.

 

 

زیر هشت در گزارش ما یعنی سریال هایی که شخصیت آنها محکوم به اعدام هستند، نمی گنجد اما به خاطر خلق فضاهایی تاثیرگذار نتوانستیم از آن چشم بپوشیم. ضمن اینکه امیر جعفری در این سریال یکی از بهترین نقش هایش را تجربه کرد. البته سریال به اتفاقات حاشیه ای هم گرفتار شد و برخی فضای تلخ آن را مورد انتقاد قرار دادند. مقدمدر این سریال هم مثل تا ثریا وارد فضاهایی جدید از شخصیت ها شد و هیمن خرق عادت باعث شد زیر هشت مثل نمونه ای مشابه نباشد.

اخبار فرهنگی -  هفت صبح،برترینها

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------