مگر گناه کردم فیلم کودک ساختم؟/ با تماس ارشاد آمدم اما ظلم دیدم!



فیلم سینمایی جزیره فضایی ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
سید جواد هاشمی با انتقاد شدید از شرایط اکران فیلم سینمایی «جزیره فضایی»، ادامه اکران سه فیلم کودک همزمان با ورود فیلم خود به چرخه اکران عمومی را یک ظلم توصیف کرد. 

سیدجواد هاشمی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «جزیره فضایی» همزمان با اکران عمومی این فیلم کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: زمانی که سال گذشته فیلم «شهر گربه‌ها» را روانه پرده سینماها کردیم، شرایط به‌گونه‌ای بود که پرفروش‌ترین فیلم آن روزها یعنی «دینامیت» در روزهایی مانند پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها، حتی تا فروش روزانه ۳ الی ۴ میلیارد تومانی را هم تجربه می‌کرد، امروز اما شرایط به‌گونه‌ای است که در یک روز جمعه، کل فروش سینماهای ایران در سراسر کشور به یک میلیارد تومان هم نرسیده بود و این یک فاجعه عجیب و غریب در تاریخ اکران‌های سینمای ایران محسوب می‌شود!

 

وی افزود: در این شرایط مسلما هیچ‌یک از صاحبان آثار روی پرده از شرایط فروش فیلم خود راضی نیستند و اینکه فیلمی مانند «بخارست» با این میزان انتظاری که نسبت به آن وجود داشت این روزها فروش روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیونی را پشت‌سر می‌گذارد، نشان می‌دهد که چقدر شرایط سینماها بغرنج است. در چنین شرایطی قطعا بنده هم از فروش «جزیره فضایی»‌ اصلا راضی نیستم.

 

هاشمی ادامه داد: فیلم ما در جدول فروش روزانه سینماها در رتبه پنجم قرار دارد و یعنی نسبت به خیلی از فیلم‌های دیگر شاید فروش بهتری هم داشته باشیم اما واقعا این میزان فروش، چه فایده‌ای دارد؟

 

چرا به فیلم تازه اکران‌شده من ظلم می‌شود؟

کارگردان «جزیره فضایی» در ادامه با اشاره به برخی نکات تأثیرگذار دیگر بر فروش این فیلم گفت: برای اولین‌بار در سال‌های اخیر است که شاهد اکران همزمان ۴ فیلم کودک هستیم و نکته جالب اینکه هر چهار فیلم در حال حاضر جزو ۶ فیلم پرفروش سینماها هستند. این اتفاق بسیار نادری است اما واقعا سبد مصرف خانواده‌ها برای تخصیص بودجه به سینما رفتن کودکان مگر چقدر ظرفیت دارد؟ چطور ممکن است چنین ظلمی به فیلم تازه اکران‌شده‌ من بشود و هنوز شاهد باشیم که فیلم «پسر دلفینی» که نزدیک به ۸ ماه است روی پرده است، از اکران کنار گذاشته نشده است؟ چطور سال گذشته که من فیلمی روی پرده داشتم، بلافاصله با پایان مهلت سه ماهه، فیلمم از پرده پایین کشیده شد و همه هم تأکید کردند که طبق قانون باید سرگروه را تحویل بدهید!

 

می‌گویند سید جواد هاشمی نباید فیلم کودک بسازد و باید برود فیلم جنگی بسازد! باور کنید من هم آدم هستم!‌ وقتی برای پخش تیزر تلویزیونی صدها امضا و تعهد از من می‌گیرند و آخر سر ۵ نوبت تیزرم از تلویزیون پخش می‌شود، این یک ظلم است.

 

وی ادامه داد: چرا این قانون‌ها همواره به فیلم‌های من لطمه می‌زند؟ چرا هنوز فیلم «بام‌بالا» بعد از هفت ماه، همچنان روی پرده است و مدارس هم برای اکران دانش‌آموزی همان فیلم را انتخاب کنند؟ مدارس مگر نمی‌توانند فیلم تازه اکران‌شده را انتخاب کنند؟ این‌ها ظلم‌هایی است که به من تهیه‌کننده می‌شود. اگر من توانسته‌ام بعد از ۲۰ روز دو فیلم «پسر دلفینی» و «بام‌بالا» را در فروش روزانه پشت‌سر بگذارم، تنها به دلیل سوابقم در سینمای کودک است وگرنه این رقابت میان فیلم‌های کودک در اکران، به‌شدت ناجوانمردانه است.

 

هاشمی در ادامه به جریان تخصیص تیزرهای تلویزیونی هم اشاره کرد و گفت: بروید مقایسه کنید ببینید به فیلم من چه تعداد تیزر اختصاص داده‌اند و به فیلم‌های «پسر دلفینی»، «بام‌بالا» و «لوپتو» چه تعداد داده‌اند! به من می‌گویند محتوای فیلم تو مناسب نیست! آن هم فیلمی که من با مجوز ساخته‌ام! تمام فیلم‌های من همین شرایط را داشته است. می‌گویند سیدجواد هاشمی نباید فیلم کودک بسازد و باید برود فیلم جنگی بسازد! باور کنید من هم آدم هستم!‌ وقتی برای پخش تیزر تلویزیونی صدها امضا و تعهد از من می‌گیرند و آخر سر ۵ نوبت تیزرم از تلویزیون پخش می‌شود، این یک ظلم است.

 

وی با تأکید بر اینکه تنها ۵ الی ۱۵ نوبت اجازه پخش تیزر فیلم «جزیره فضایی» از تلویزیون داده شده است، بیان کرد: فکر نکنید این نوبت‌ها در زمان مناسبی بوده است! همان‌ها هم در زمان‌های پرت و بی‌مخاطب بوده است. به من می‌گویند شما مشمول فیلم‌های درجه سه برای پخش تیزر هستند و نمی‌دانم منطق این درجه‌بندی چیست؟ یک سری آدم کج‌سلیقه و نادان نسبت به سینمای کودک که شرایط امروز را به‌گونه‌ای رقم زده‌اند که نسل جدید هیچ خوراکی برای مصرف ندارد، دارند برای فیلم‌های ما تصمیم‌گیری می‌کنند. این عین بی‌عدالتی و ظلم است.

 

فیلم سینمایی جزیره فضایی ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

هاشمی گفت: در این شرایط من فیلمساز مجبور می‌شوم به این در و آن در بزنم تا ارتباطی با شخص آقای جبلی بگیرم و یا در سازمان سینمایی سراغ آقای ایل‌بیگی بروم. آقای جبلی رئیس سازمان صداوسیما به من گفت کمکت می‌کنم. آقایان ایل‌بیگی و سهرابی هم از وزارت ارشاد نامه‌ای دادند تا تعداد تیزرهای فیلم من بیشتر شود. اما سوالم این است که چرا شرایط باید اینقدر ناعادلانه باشد؟ مگر من گناهی مرتکب شده‌ام که فیلمی برای بچه‌های ساخته‌ام؟

 

باور کنید خودشان از ارشاد تماس گرفتند و از من خواستند فیلمم را اکران کنم. گفتند شرایط خوب است و من هم گفتم چشم. حالا که فیلمم را اکران کرده‌ام، بعد از گذشت بیش از سه هفته، هنوز فیلم‌های قدیمی را از پرده برنداشته‌اند! این یک خیانت است.

 

این کارگردان با انتقاد از برخی فشارها به فیلم‌هایی که تا به امروز برای کودکان ساخته است، گفت: زمان اکران «شهر گربه‌ها» نامه‌ای با امضای ۲۳ هزار نفر علیه من در رسانه‌ها منتشر شد که می‌دانم حتی یک نفرشان فیلمم را ندیده بود!‌ این‌ها خنده‌دارترین اتفاقی است که می‌تواند بیفتد. حتی یکی از نمایندگان مجلس از کمیسیون کشاورزی علیه فیلم من موضع گرفته بود و وقتی شخصا از او پرسیدم آیا فیلمم را دیده‌ای، گفت نه! گفت همین که تیزر فیلمت را دیدم، بس است!

 

بیشتر از ۴ سال باید برای اکران «جزیره فضایی» منتظر می‌ماندم؟

وی در ادامه اظهار کرد: تأسف امروز من از این است که متولیان سینمای کودک هیچ‌چیز از سینمای کودک و فضای کودکان و نوجوانان امروز نمی‌دانند. به معنای واقعی کلمه در این بخش تعطیل هستیم! برخی از من سوال می‌کنند که چرا این شرایط را برای اکران فیلمت پذیرفتی؟ مگر من چقدر می‌توانم فیلمم را نگه دارم؟ من «جزیره فضایی» را در سال ۹۷ ساخته‌ام، آیا بیشتر از ۴ سال باید منتظر می‌ماندم؟ چگونه باید جواب سرمایه‌گذار فیلمم را بدهم؟

 

هاشمی با گلایه مجدد از ادامه اکران فیلم‌های سینمای کودک همزمان با ورود فیلمش به چرخه اکران گفت: فروش سینمای کودک در مجموع بد نیست و مخاطب داریم اما این شرایط ناعادلانه است. باور کنید خودشان از ارشاد تماس گرفتند و از من خواستند فیلمم را اکران کنم. گفتند شرایط خوب است و من هم گفتم چشم. حالا که فیلمم را اکران کرده‌ام، بعد از گذشت بیش از سه هفته، هنوز فیلم‌های قدیمی را از پرده برنداشته‌اند! این یک خیانت است.

 

این کارگردان در پایان مطرح کرد: همین امروز تعداد پوسترهای فیلم‌های «لوپتو» و «پسر دلفینی» در سینماها چندین برابر فیلم من است!‌ آن‌ها پولش را دارند و من به‌عنوان بخش خصوصی چنین پولی ندارم. در این شرایط سینمای خصوصی له شده است. فیلم‌های من در این شرایط حتی نمی‌توانند پول تولیدشان را بازگردانند. برخی نمی‌خواهند من فیلم بسازم و تلاش هم می‌کنند که زمینم بزنند اما خدا جای حق نشسته است و من زمین نخواهم خورد. معتقدم هر چه مسئولان سینمایی با فیلم‌های من مشکل داشته باشند، معنی‌اش این است که مردم آن را دوست خواهند داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------