سرانجام آخرین پروژه کامبوزیا پرتوی چه شد؟/ توقف چهارساله «کامیون»



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی, کامبوزیا پرتوی
آخرین پروانه ساخت کامبوزیا پرتوی برای فیلم «خوش قدم» به کارگردانی امیر توده‌روستا بود که به سرانجام نرسید و توقف «کامیون» آخرین فیلم این کارگردان پشت خط اکران هم چهار ساله شده است. 

به گزارش مهر، مرداد ماه امسال بود که خبر دریافت پروانه ساخت فیلم سینمایی «خوش قدم» به تهیه‌کنندگی کامبوزیا پرتوی و کارگردانی امیر توده روستا رسانه‌ای شد؛ پروژه‌ای که تهیه‌کننده خوش‌سابقه‌اش صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

 

اگر بخواهیم تعداد هنرمندانی که از آغاز شیوع این بیماری، بر اثر ابتلا به کرونا، درگذشته‌اند، فهرست کنیم، به آمار افسوس‌برانگیزی می‌رسیم، به طوری که خانه سینما و چند نهاد مرتبط طی این مدت چندین بار درخواست توقف پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی را به منظور حفظ سلامت هنرمندان داشته‌اند، هرچند تشخیص این موضوع که یک شخص در کجا و به چه صورت دچار این بیماری می‌شود، حتی برای پزشکان هم سخت است اما گروهی از سینماگران نظری متفاوت از خانه سینما و دستگاه‌های مشابه دارند و عنوان می‌کنند همچنان که زندگی ادامه دارد، نباید دست از ساخت آثار کشید چه اینکه معیشت هنرمندان هم در گرو همین فعالیت‌هاست.

 

در هر حال این روزها پرویز پورحسینی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند و اخبار متفاوتی از احوالات او گزارش می‌شود و با درگذشت کامبوزیا پرتوی این دومین بار بود که در هفته جاری کرونا هنرمندی را از ما و خاطرات خوبمان گرفت؛ تنها به فاصله دو روز از درگذشت چنگیز جلیلوند صدای ماندگار بخشی از خاطرات سینمایی ما، کامبوزیا پرتوی هم از میان ما رفت؛ کارگردانی که بچه‌های دهه ۶۰ به واسطه «گلنار» و «گربه آوازه‌خوان» خاطرات ماندگاری از او دارند.

 

اما تمام حضور پرتوی در سینما به همان دهه ۶۰ باز نمی‌گردد، او نه تنها یک کارگردان که بلکه فیلمنامه‌نویسی پرکاری هم در سینمای ایران بود.

 

«من ترانه ۱۵ سال دارم»، «محمد رسول‌الله (ص)»، «فراری» و… از جمله آثار به یادماندنی است که در حوزه فیلمنامه‌نویسی از او به جا مانده است. هم او بود که آخرین حضور جشنواره‌ای‌اش به سال ۹۶ با «کامیون» باز می‌گردد که اتفاقاً سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

 

اما با گذشت ۴ سال از ساختش هنوز فرصت اکران پیدا نکرده است.

 

سرانجام آخرین پروژه کامبوزیا پرتوی چه شد؟

همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره شد مردادماه امسال بود که کامبوزیا پرتوی آخرین مجوزش با عنوان «خوش قدم» را دریافت کرد؛ هم او بود که در بزرگداشتی که امسال به مناسبت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای او گرفته شد می‌گفت «هنوز کار زیادی دارم انجام بدهم»

 

در این پروژه سینمایی قرار بود پرتوی به عنوان تهیه کننده در کنار امیر توده روستا باشد تا این کارگردان اولین فیلم سینمایی خود را تجربه کند.

 

هرچند هیچوقت خبری از مراحل ساخت و یا حتی خلاصه داستان «خوش قدم» مخابره نشد اما طبق شنیده‌ها این فیلم هم فضایی مرتبط با کودکان داشت تا پرتوی بار دیگر هدیه‌ای برای کودکان ایرانی داشته باشد.

 

طبق پیگیری‌های خبرنگار مهر، این فیلم سینمایی تا به امروز ساخته نشده و درواقع آخرین پروژه کامبوزیا پرتوی در سینمای ایران را باید پروژه‌ای ناتمام قلمداد کرد.

 

زنده‌یاد کامبوزیا پرتوی در یکی از آخرین گفتگوهایش که مربوط به فیلم بزرگداشتش در جشنواره فیلم فجر بود، گفته بود تنها نگرانی‌اش از مرگ، بابت کارهای زیادی است که دارد و با مرگ ناتمام خواهد ماند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------