آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

عکسهای جدید سحر قریشی و شهره قمر در فیلم «دربست آزادی»



اخبار ,اخبار فرهنگی,بازیگران فیلم سینمایی دربست آزادی

 

اخبار فرهنگی - عکسهای جدید سحر قریشی و شهره قمر در فیلم «دربست آزادی»

عکسهای جدید سحر قریشی و شهره قمر در فیلم «دربست آزادی» را در ادامه ببینید. لاله زار زمانی یکی از زیباترین خیابانهای تهران بود که پر از صفحه فروشی و سینما،علاقه مندان هنر را به خود جذب می کرد.حالا سالها از آن روزگار..

دربست آزادی روز 18 آبان کلید خورد و با پایان فیلمبرداری این روزها مراحل فنی را برای حضور در جشنواره فجر طی می کند. ترکیبی از بازیگران حرفه‌ای و جدید در این فیلم حضور دارند و طبق روال فیلم‌های قبلی کارخانی، این فیلم هم از تم اجتماعی برخوردار است. بیشتر لوکیشن‌های "دربست آزادی" در خیابان‌های مرکزی تهران مثل جمهوری، فردوسی و چهارراه استانبول قرار دارد. گزارش پشت صحنه فیلم تازه مهرشاد کاخانی را در ادامه بخوانید:

لاله زار زمانی یکی از زیباترین خیابانهای تهران بود که پر از صفحه فروشی و سینما،علاقه مندان هنر را به خود جذب می کرد.حالا سالها از آن روزگار می گذرد،صفحه فروشی ها و نوار فروشیها و خیاطیها و بوتیکها جای خود را به مغازه های الکتریکی داده اند و تمام سینماها هم تعطیل شده اما در یکی از همین سینماهای تعطیل،گروه فیلمبرداری «دربست آزادی»مشغول به پایان رساندن کار خود است.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی,بازیگران فیلم سینمایی دربست آزادی


گروه در سینما البرز مشغول کار است.سینمایی در کنار سینمای معروف رکس که بزرگترین سینمای روزگار خود در تهران بود و حالا هر دو سینما تعطیلند.البته پارکینگ سینما البرز هنوز کاربرد خود را به عنوان پارکینگ دار و سینما هم تبدیل به یک انبار بزرگ برای مغازه های الکتریکی لاله زار شده.

 

در همین سینما قدیمی و فرسوده که سرایدارش احمد آقا زمانی آپاراتچی سینمای آن بوده،گروه فیلمبرداری مشغول به پایان رساندن فیلمبرداری «دربست آزادی» است.روزهای متمادی کار در خیابانهای تهران و حضور در هوای آلوده و زیر باران،تقریبا تمام گروه را مریض کرده و بیش از هر چیزی،صدای سرفه و عطسه از هر سوی انبار بلند است.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی,بازیگران فیلم سینمایی دربست آزادی


 در این صحنه های پایانی،یکی از شخصیتهای اصلی داستان برای پی گیری طلب خود از قادر به انباری می آید که حالا قرار است در آن با چند نفر از عوامل قادر درگیر شود.گروه به سختی در انبار تنگ و پر از لامپ و حباب با احتیاط زیادی که به چیزی آسیب نزنند،آرام آرام نورهای صحنه را می چینند و این فرصت خوبی برای صحبت با اسحاق خانزادی صدابردار فیلم است.

خانزادی که سالها است به عنوان صدابردار و صداگذار در سینمای ایران فعالیت دارد،درباره اولین تجربه همکاریش با مهرشاد کارخانی گفت:کار با کارگردانی که جوان است و ایده های خوبی دارد،همیشه مغتنم است و عقیده دارم کارنامه کاری من در کنار ایشان پیشرفت خواهد کرد.
او تصریح کرد:همیشه در طول زندگی جای یادگیری و پیشرفت هست و اینجا هم قطعا همین اتفاق خواهد افتاد.ضمن اینکه آقای کارخانی با عشق و علاقه بسیاری کار می کند و این علاقه اش روی همه تاثیر مثبتی می گذارد.»

گروه حالا آماده کار شده.مسئول گریم زخمهای صورت امید علومی بازیگر فیلم که شبیه به ریچارد ویدمارک یکی از ستاره های دوران طلایی هالیوود دردوران جوانی اش است، را برای بار آخر چک می کند و همه با دستور کارخانی آماده کار می شوند.علومی جلوی دوربین می رود و با چند برداشت در نهایت کارخانی راضی می شود.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی,بازیگران فیلم سینمایی دربست آزادی


 در این مدت بارش باران در بیرون انبار متوقف شده.پیشنها می شود تا باران نمی بارد،صحنه های مربوط به ورود امید علومی و شهره قمر به انبار را بگیرند که کارخانی با این پیشنهاد موافقت می کند و گروه تولید پا به شلوغی خیابان لاله زار می گذارد.

رهگذران همه برای دیدن فیلمبرداری جمع می شوند و البته بعضی کسبه هم با ادعای اینکه تجمع گروه کسبشان را مختل کرده،شروع به غر زدن می کنند که آقا جلیل مسئول هماهنگی گروه در لاله زار،به سرعت مغازه دارها را آرام می کند.

تا گروه فیلمبرداری دوربین را در جای خودش مستقر کنند،سراغ داریوش عیاری می رویم که دلیل حضورش را در فیلم بپرسیم.عیاری علاقه اش به خیابان را دلیل اصلی این حضور می داند و می گوید:کار خیابانی به دلال مختلفی برایم جذاب است و متاسفانه در سینما ایران خیلی کم خیابان می بینیم.اما جذابیتهای کار خیابانی بیشتر از سختی آن است و به هر شکلی شده ترجیح می دهم کار خیابانی را انجام دهم.

عیاری تصریح کرد:کنترل نور در کار خیابانی تقریبا غیر ممکن است و این موضوع کار را واقعا سخت می کند اما با کمی زمانبندی کار به خوبی پیش خواهد رفت.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی,بازیگران فیلم سینمایی دربست آزادی

 

اخبار ,اخبار فرهنگی,بازیگران فیلم سینمایی دربست آزادی

 

این مدیر فیلمبرداری با سابقه در مورد پیشرفت فیلمبرداری در سینمای ایران می گوید:شرایط اقتصادی در شرایط تولید سینمای ایران بسیار مهم است.جوانانی که این روزها وارد عرصه مدیریت فیلمبرداری شده اند با مطالعه تکنولوژی روز دنیا وارد این عرصه شده اند و ما هم تلاش داریم خود را همیشه به روز نگه داریم اما همانطور که گفتم اقتصاد سینما تاثیر مستقیمی در نحوه کار ما دارد.


با آماده شدن گروه فیلمبرداری یکی از دستیاران فیلمبرداری خیابان را می بندد و علی صفی خانی دستیار اول کارگردان چند عابر را برای عبور از پشت بازیگران آماده می کند و سرانجام،فیلمبرداری آغاز می شود که سومین برداشت آن را کارخانی تایید می کند.

ستار اورکی که تا به حال در سه فیلم با مهرشاد کارخانی همکاری کرده و در چهارمین همکاریشان قرار است موسیقی«دربست آزادی»را بسازد،در این فاصله سر صحنه آمده تا در حال و هوای کار قرار بگیرد.

 

او درباره حال و هوای موسیقی فیلم می گوید:منتظر ایده های کارگردان درباره تم و حال و هوای موسیقی که به فیلم نزدیک باشد هستم اما با توجه به شناختی که از ذهن کارخانی دارم،می دانم که او موسیقی دهه پنجاه را که برای خودش و نسل زیادی نوستالژی دارددوست دارد و احتمالا می خواهد موسیقی اش رنگ آمیزی و حال و هوای آن سالها را داشته باشد و احتمالا موسیقی پر ریتم و تندی خواهد بود.

بالاخره با فرا رسیدن ظهر کار برای خوردن ناهار تعطیل می شود و آقا جلیل همه گروه را به یک دیزی فروشی در کوچه ملی می برد و عوامل همه دلی از عزا در می آورند.حسام شجاعی دیگر بازیگر فیلم هم برای سرزدن به گروه به قهوه خانه می آید.

او که رشته مهندسی برق را رها کرده تا به کلاسهای آموزش بازیگری کارنامه برود،در تئاترهای دانشجویی زیای هم بازی کرده و پیش از این در «تلفن همراه آقای رییس جمهور»،«آقای الف»و چند تله فیلم حضور داشته،

 

در مورد نقشش در فیلم که یکی از دو شخصت اصلی آن است می گوید:شخصیت من یک جوان رویا پرداز،خیال باز و عشق سینما است.جوان آس و پاسی که با رویاهایش زندگی می کند.رویاپردازی او البته در خود من هم هست و با این جنبه شخصیتش زود ارتباط برقرار کردم اما سادگی او که گاهی به حماقت نزدیک می شود، مرا اذیت می کرد و زمان برد که به او نزدیک شوم.

او افزود:خوشحالم که در ابتدای دوران بازیگری ام در فیلمی از مهرشاد کارخانی بازی کردم.دو ماه قبل بود که فیلم او«ریسمان باز»را دیدم و آرزو کردم در فیلمش بازی کنم و حالا خیلی خوشحالم که پس از چند کار در سینمای تجاری،سینمای مستقل را هم تجربه کردم و با کارگردانی مثل کارخانی کار کردم که در فیلمهایش دغدغه دارد و می خواهد با آثار هنری اش حرف بزند.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی,بازیگران فیلم سینمایی دربست آزادی


 شجاعی که می گوید از کودکی با دیدن فیلم«نرگس»عاشق سینما شده،می گوید:اصولا سینمای اجتماعی را دوست دارم و می خواهم بر خلاف کارهای اولیه ام بیشتر در این سینما کار کنم.اما سینمای این روزها مثل دهه شصت نیست و ماهواره و شبکه نمایش خانگی رقبای سینما هستند ضمن اینکه حضور ستارگان یک نواخت سینما،مردم را از حضور در سینما نا امید کرده است.امیدوارم با میدان دادن به جوانان در سینما،هم ذائقه مردم متنوع تر شود و هم به اقتصاد فیلم ها کمک شود.

اعضای گروه پس از پایان ناهار،دوباره زیر باران نم نم لاله زار به سمت سینما البرز می روند تا فیلمبرداری را ادامه دهند.رضا سلامی که پیش از این مجری طرح آثار مستند،نیمه بلند،کوتاه،داستانی و تله فیلم بوده و حالا با«دربست آزادی»برای اولین بار مجری طرح یک کار سینمایی بلند شده،هر روز در کنار گروه است و در مورد دلیل حضوش در این فیلم می گوید:من سینمای مستقل و روشنفکری را دوست دارم و سینمای اجتماعی برای من مهم است.سینمایی که البته کم و کاستیهای زیادی دارد و امیدوارم بتوانیم آنها را بهتر کنیم.

سلامی تصریح کرد:مهرشاد کارخانی دوست من است و خواستم در این کار کنارش باشم.امیدوارم «دربست آزادی»فیلم خوبی شود و همه گروه نتیجه زحماتشان را بگیرند و روزی برسد که از سینمای مستقل حمایت شود و مردم فقط به خاطر بازیگران به سینما نروند چون این توهین به همه عوامل فیلم است.

در داخل انبار همه سخت مشغولند تا نمای جدیدی از درگیری یکی از شخصیتهای اصلی و یکی از آدمهای بد داستان را ضبط کنند.نمایی که گرفتن آن در انباری شلوغ و پر از وسایل شکستنی،بسیار سخت است ولی همیاری تمام اعضای گروه با هم،سرانجام صحنه چیده می شود و فیلمبرداری آن هم به پایان می رسد.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی,بازیگران فیلم سینمایی دربست آزادی


 مهرشاد کارخانی که پنجمین فیلم خود را در مقام کارگردان جلوی دوربین برده،در استراحت میان دو پلان در مورد علاقه اش به سینمای اجتماعی می گوید:من با وجود تمام سختی ها و شرایط پیچیده زندگی امروز و به خصوص زندگی شهری،به مسائل جامعه ام مانند مسائل اقتصادی و معظل بیکاری جوانان نسل امروز علاقه دارم و این مسائل برایم مهم است.خود من هم روزگاری این مشکلات را چشیده ام و این فشارها باعث شده سینمای اجتماعی دغدغه من شود و با وجود اینکه ساخت فیلم تجاری برایم راحت است،به ساخت چنین آثاری تن ندهم و فیلمهای سطحی نسازم.

او افزود:مضمون«دربست آزادی»هم مثل سایر آثار من مدتهای طولانی فکرم را مشغول کرده و مدت طولانی با آن درگیر بوده ام.بحث اصلی این فیلم بحث بیکاری است و اینکه چگونه در کلانشهری مثل تهران می توانی یک روز صبح از خواب بلند شوی تا بخواهی طلبت را از کسی بگیری.این مضمون اصلی فیلم است یعنی تلاش برای گرفتن حق خود.

کارخانی تصریح کرد:برای بازیگران فیلم سعی کردم از ترکیب بازیگران شناخته شده و ناشناس در کنار هم که تنوع و انرژی خوبی به کار می بخشد استفاده کنم.متاسفانه بازیگران گران حاضر نیستند در فیلمهای مستقل بازی کنند و باید چنین ترفندی برای جذاب کردن فیلم به کار برد.امید علومی و حسام شجاعی دو شخصیت اصلی فیلم را با تست از میان بیش از 150جوان انتخاب کردم و سختگیری من در انتخاب بازیگر به این خاطر است که تاثیر مهمی در نتیجه نهایی کار دارد.


گروه همچنان در انبار مشغول به کار است که آنها را ترک می کنم.گروهی که می خواهند سینمای مستقل ایران را به هر قیمتی هست زنده نگاه دارند.

اخبار ,اخبار فرهنگی,بازیگران فیلم سینمایی دربست آزادی

 

درخلاصه داستان «دربست آزادی»آمده است:
دوجوان یکروزتصمیم می‌گیرند برای گرفتن طلب‌شان درشهرراهی شوند...
این فیلم با بازی امیدعلومی،حسام شجاعی،سحرقریشی،لادن پروین،مانی حیدری،علی ظهوری‌راد،ایمان محمودی ، مهران كرمی ، فرانک کوشا فر، باهنرمندی سروش صحت،رضاناجی،کرامت رودسازوذبیح افشار،باحضورشهره قمربه پایان رسید.
سایرعوامل این فیلم عبارتنداز: کارگردان : مهرشادکارخانی،

تهیه‌کننده : سیدمحمد قاضی، مجری طرح و سرمایه‌گذار: رضا سلامی
نویسنده: مهرشاد کارخانی باهمکاری مجید رحیمیان، مدیرفیلمبرداری: داریوش عیاری،
صدابردار: اسحاق خانزادی، موسیقی: ستاراورکی، تدوین: فرامرزهوتهم، دستیاراول کارگردان: علی صفی‌خانی، برنامه‌ریز: روناک رنجی، دستیار دوم کارگردان : رضا عسگری ، سید علی رضا قاضی

،طراح صحنه ولباس: علی ابراهیمی، طراح چهره‌پردازی: نیلوفرگوهردوست
دستیاراول فیلمبردار:اكبر دهقان،
دستیار چهره پردازی : پیام عبدی ، گروه فیلمبرداری: سید مهیارمیر رسالت پناهی،علیرضاعرب، دستیارصدا: مهران بهروزی‌نیا،بهنام صفاری ، دستیارصحنه ولباس: مریم محمدپور، عکس: مریم جوادی
منشی صحنه: فروغ غیاثوند، جانشین تولید: دانیال امینی
«دربست آزادی» محصول موسسه فیلمسازی موج نوپگاه است.

اخبار فرهنگی - کافه سینما

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------