آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

فردا اولین نفتکش از محموله 1.5 میلیون بشکه‌ای بنزین ایران به ونزوئلا می رسد



اخبار,اخبار اقتصادی,نفتکش ایرانی حامل بنزین
رسانه های غربی مدعی هستند 1.53 میلیون بشکه بنزین ایران در 5 نفتکش در حال نزدیک شدن به ونزوئلا هستند، بطوریکه نفتکش «فرچون» درحالی که پرچم ایران را بر فراز خود دارد، جلوتر از سایر نفتکش‌ها در حرکت است.

به گزارش فارس، علی رغم واکنش های آمریکا به محموله بنزین ایران، آمارهای شرکت های رهیابی دریانوردی نشان می دهد، 5 نفتکش حامل سوخت ایران در حال نزدیک شدن به «کارائیب» هستند.

 

یک هفته پیش، چهار نفتکش «فاکسون»، «فورچون»، «پتونیا» و «فارست» از تنگه جبل‌الطارق به مقصد آمریکای لاتین عبور کردند. نفتکش «کلاول»، پنجمین نفتکش نیز پیش تر از کانال سوئز عبور کرده و در حال رفتن به سمت جبل‌الطارق بود.

 

حال خبرگزاری رویترز بر اساس آمارهای رهیابی نفتکش ها و کشتی ها مدعی شده است که حجم محموله های بنزین ایران به ونزوئلا 1.53 میلیون بشکه است.

 

به نوشته این خبرگزاری، نفتکش «فرچون» درحالی که پرچم ایران را بر فراز خود دارد، جلوتر از سایر نفتکش‌ها است در روز جمعه در حال نزدیک شدن به دریای کارائیب بوده است و چهار کشتی دیگر در حال پیمودن مسیری مشابه با فرچون هستند. 

 

روزنامه واشنگتن‌پست نیز مدعی شده  است، پنج نفت‌کش ایران در حال حمل نزدیک به ۶۰ میلیون گالن بنزین به ونزوئلا هستند و اولین نفتکش ایران تا یکشنبه (فردا) وارد ونزوئلا خواهد شد.

اخبار,اخبار اقتصادی,نفتکش ایرانی حامل بنزین

 

آنچه در این میان بسیار با اهمیت است، برخلاف رویه‌های متداول صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ایران در شرایط تحریم،‌ هیچ کدام از این پنج نفتکش سامانه‌های مکان‌یابی خود را خاموش نکرده‌اند.

 

از طرفی این روزنامه آمریکایی، احتمال توقیف نفت‌کش‌های ایران در مسیر حرکت به سمت ونزوئلا از سوی آمریکا را ضعیف توصیف کرده است. 

 

وزیر دفاع ونزوئلا نیز اعلام کرده است ارتش این کشور بعد از ورود این نفتکش‌ها به منطقه انحصاری ویژه این کشور آمریکایی لاتین، آنها را اسکورت خواهد کرد. 

 

ایران نیز در برابر هر گونه اقدام از سوی آمریکا برای توقیف این نفتکش‌ها هشدار داده است.

 

حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا روز چهارشنبه با دفاع از محموله پنج تانکر حامل بنزین ایران به مقصد ونزوئلا تأکید کرد دو کشور حق دارند که به صورت آزادانه با یکدیگر تجارت کنند.

 

ونزوئلا و ایران هر دو کشور عضو اوپک هستند و بخش عمده ای درآمدهای آنها از محل فروش نفت تامین می شود. تهران و کاراکاس هر دو تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته اند و نمی توانند نفت خود را بفروشند.

 

آمریکا تلاش می کند با فشار حداکثری به دولت نیکلاس مادارو،رئیس جمهور قانونی این کشور، ونزوئلا را به یک فروپاشی اقتصادی بکشاند و دولت را به دست رقیب وی که تحت حمایت امریکا قرار دارد، بدهد.

 

علاوه بر مشکلات اقتصادی، عدم فروش بنزین، کاراکاس اکنون با کمبود شدید بنزین روبروست بطوریکه زندگی عادی و روزمره مردم مختل شده و کمبود بنزین، بر ارسال مواد غذا و رسیدن دکترها به بیمارستان نیز تاثیر گذاشته است.

 

بنزین ونزوئلا که روزگاری  ارزان ترین بنزین جهان به شمار می رفت اکنون به گران ترین تبدیل شده است. در 27 آوریل حدود یک ماه پیش، هر گالن بنزین در ونزوئلا 7.57 دلار (هر لیتر بیش از 2 دلار) فروخته می شد که یکی از گران ترین نرخ ها در جهان به شمار می رفت.

 

این افزایش قیمت درحالی در ونزوئلا رخ داده که به علت شیوع کرونا و کاهش تقاضا، بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در هفته منتهی به 20 آوریل، قیمت بنزین در آمریکا به طور متوسط به 1.181 دلار در هر گالن (0.48 دلار در هر لیتر) رسیده بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------