امضای قرارداد سه جانبه بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان/ جزئیات توافق سه جانبه سوآپ گازی



توافق سه جانبه سوآپ گازی،اخبار اقتصادی،خبرهای سیاست اقتصادی
قرارداد سه جانبه انتقال گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران در حاشیه اجلاس سران اکو به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، آذربایجان قرارداد سه جانبه سواپ (انتقال) سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و الهام علی‌اف به امضا رسید.

 

بر اساس این توافق که در حاشیه اجلاس سران اکو در ترکمنستان توسط وزرای نفت ایران و جمهوری آذربایجان به امضا رسید، ترکمنستان روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز به جمهوری آذربایجان می‌فروشد.

 

این گاز از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ترانزیت (سواپ) خواهد شد. ایران گاز مصرفی مورد نیاز خود در پنج استان کشور را از حق انتقال این گاز برداشت خواهد کرد.

 

این قرارداد از اول دی‌ماه امسال بدون سقف زمانی اجرا می‌شود. این قرارداد سه جانبه علاوه بر مزایای اقتصادی، باعث تقویت مناسبات و همکاری‌های منطقه‌ای خواهد شد.

 

بر اساس قرارداد سواپ، ایران در مرز ترکمنستان گاز صادراتی از این کشور را تحویل گرفته و ما به ازای آن را در مرز جمهوری آذربایجان تحویل می‌دهد.

 

نشست سران سازمان همکاری اقتصادی برگزار شد

پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) امروز به میزبانی ترکمنستان برگزار و این کشور ریاست دوره‌ای اکو را عهده‌دار شد.

 

جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، ۱۰ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو را تشکیل می‌دهند.

 

منابع و ظرفیت‌های گسترده اقتصادی به ویژه در بخش‌های معدن، نفت و گاز و گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو سرمایه ارزشمندی را دراختیار این سازمان مهم اقتصادی منطقه قرار داده است.

 

از طرفی جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن مرز زمینی با ۵ کشور عضو اکو و دارا بودن موقعیت استراتژیک جغرافیایی برای برقراری اتصال سایر اعضا به آب‌های بین‌المللی و همچنین به دلیل استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران از موقعیت محوری در این سازمان برخوردار است.

 

اهمیت سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان از زبان مدیرعامل شرکت ملی گاز

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به اهمیت اقتصادی سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان اشاره کرد و گفت: این قرارداد به پایداری شبکه گاز شمال و شمال‌شرق کشور کمک می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، مجید چگنی، شامگاه یکشنبه در گفت و گویی تلویزیونی، درخصوص قرداد سوآپ گازی بین سه کشور ایران، ترکمنستان و آذربایجان گفت: قرارداد سه جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران با حضور روسای جمهوری سه کشور به امضا رسید.

 

وی افزود: این قرارداد از اهمیت اقتصادی و ژئوپلیتیک در تحکیم روابط منطقه‌ای برخوردار است و بر اساس این قرارداد، قرار است سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد.

 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: این قرارداد علاوه بر اهمیت اقتصادی بر پایداری شبکه گازی در شمال و شمال شرق ایران کمک می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------