آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گزارش‌ها از افزایش بهای نفت در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران

همزمان با انتشار گزارش‌ها از انفجار در اصفهان، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده است که قیمت نفت ۴ درصد افزایش پیدا کرده است. به…

قیمت جهانی نفت امروز (۱۴۰۰/۱۲/۱۳) ؛ هشدار نفت ۱۸۵ دلاری با ادامه جنگ اوکراین و تاخیر در احیای برجام



قیمت جهانی نفت،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که دیروز ۲.۲ درصد کاهش یافته بود، امروز با یک دلار و ۸۹ سنت معادل ۱.۷۱ درصد افزایش به ۱۱۲ دلار و ۳۵ سنت رسید.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که اختلال در صادرات نفت روسیه به دلیل تحریم های غرب بر چشم انداز افزایش عرضه نفت ایران پس از نهایی شدن احیای توافق هسته ای تاثیر گذاشته است، قیمت نفت روز جمعه شاهد افزایش بود.

 

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که دیروز 2.2 درصد کاهش یافته بود، امروز با یک دلار و 89 سنت معادل 1.71 درصد افزایش به 112 دلار و 35 سنت رسید. اوایل امروز قیمت نفت تا 114 دلار و 23 سنت بالا رفته بود. قیمت نفت خام آمریکا هم امروز با 2 دلار و 39 سنت معادل 2.22 درصد رشد به 110 دلار و 6 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم دیروز 2.6 درصد افت کرده بود.

 

به دنبال نشانه هایی از تشدید درگیری ها بین روسیه و اوکراین و خبر آتش سوزی در یکی از نیروگاه های هسته ای اوکراین قیمت نفت افزایش یافته و بازارهای مالی شاهد افت شاخص ها بوده اند.

 

نگرانی از اینکه تحریم های غرب علیه روسیه موجب اختلال در صادرات نفت این کشور شود موجب بالا رفتن قیمت ها شده است. روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت و فرآورده های نفتی جهان است. فعالیت های تجاری خرید و فروش نفت خام روسیه ظاهرا متوقف شده است زیرا به دلیل تحریم ها خریداران تمایل چندانی برای خرید نفت این کشور ندارند.

 

ویوک دار تحلیلگر بانک کامنولث استرالیا در این باره گفت: «رشد قیمت ناشی از اختلال های واقعی و احتمالی در صادرات نفت روسیه سبب شده تا اثر کاهشی هرگونه توافق بر سر احیای برجام خنثی شود.»

 

قیمت نفت در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی از اواسط سال 2020 قرار دارد به نحوی که نفت خام آمریکا در این هفته بیش از 22 درصد و نفت برنت 16 درصد افزایش را تجربه کرده شاهد بالاترین رقم های یک دهه اخیر بوده اند.

 

***

 

هشدار نفت 185 دلاری با ادامه جنگ اوکراین و تاخیر در احیای برجام

بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی می‌کند در صورت ادامه اختلال در عرضه نفت روسیه و تاخیر در حضور نفت ایران در بازار، قیمت نفت به 185 دلار در هر بشکه برسد.

 

بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان اعلام کرد اگر اختلال در عرضه نفت روسیه ادامه داشته باشد، قیمت نفت خام برنت در پایان سال جاری میلادی به 185 دلار در هر بشکه می‌رسد.

 

قیمت نفت خام برنت در روز پنجشنبه و به‌دنبال روی گرداندن تاجران از نفت روسیه پس‌از حمله این کشور به اوکراین، به حدود 120 دلار در هر بشکه رسید. جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا با درخواست‌های مکرر برای واردات نفت روسیه روبروست، اما هنوز هیچ تحریم همه‌جانبه‌ای علیه نفت این کشور اعمال نکرده‌است.

 

طبق گفته‌ تحلیلگران جی پی‌مورگان، در حال حاضر 66 درصد از نفت روسیه هیچ خریداری ندارد.

 

تحلیلگران این بانک عقیده دارند در صورت درصورتی‌که نفت ایران بلافاصله به بازارهای جهانی نگردد، قیمت نفت در کوتاه‌مدت به 120 دلار در هر بشکه می‌رسد.

 

گستردگی تحریم‌ها و در اولویت قرار گرفتن امنیت انرژی پیامدهایی برای فروش نفت روسیه به اروپا و آمریکا داشته و بر فروش 4.3 میلیون بشکه در روز نفت تاثیر می‌گذارد.

 

این بانک سرمایه‌گذاری همچنان پیش‌بینی می‌کند متوسط قیمت نفت خام برنت در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 110 دلار در هر بشکه باشد، در سه‌ماهه سوم به 100 دلار برسد و سه‌ماهه چهارم را با 90 دلار به پایان برساند. جی‌پی‌مورگان انتظار دارد بدون حضور نفت ایران در بازار، متوسط قیمت نفت در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 115 دلار در هر بشکه، در سه‌ماهه سوم 105 دلار و در سه‌ماهه پایانی 95 دلار در هر بشکه باشد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------