آخرین اخبار اقتصادی

بیت‌کوین,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

به‌رغم افت قیمت در بازار رمز‌ارزها اتفاق افتاد

به گزارش دنیای اقتصاد ؛ گرچه بیت‌کوین در روزهای اخیر با افت ۵ درصدی حمایت کانال ۶۲ هزار دلاری را از دست داد و اکنون در کانال…

سقوط طلا در چاه نفت



اخبار اقتصادی - اونس در هفته گذشته 34 دلار افت کرد
سقوط طلا در چاه نفت

فلز زرد هفته گذشته بالاخره از «حبس بازه‌ای» پیرامون مرز 1200 دلار فرار کرد تا اونس با سقوط آزاد روی قیمت 1168 دلار بایستد. طلا تقریبا در تمام مقاطع دو هفته کاری گذشته حول و حوش مرز روانی نوسان داشت، اما نشست کشورهای صادرکننده نفت، طلا را نیز با طلای سیاه همراه کرد.

نخستین روز کاری، روز تداوم نوسان‌های اندک و حبس طلا در بازه‌ای کم‌دامنه پیرامون قیمت 1200 دلار بود. اونس دوشنبه به قیمت 1198 دلار رسید. افت 4 دلاری این روز عمدتا ناشی از کاهش خرید طلا به عنوان سرمایه امن به دلیل رشد بازارهای دارایی بود. البته فلز زرد در روز اول هفته از قیمت کف خود در این روز بالاتر ایستاد. دوشنبه بازارهای سهام رشد داشتند تا اونس افت کند، اما با افت دلار طلا کمی رشد کرد. بازارهای سهام ایالات‌متحده شروع خوبی در هفته داشتند و نزدیک بالاترین سطح در چند سال گذشته نوسان کردند. شاخص دلار دوشنبه به بالاترین سطح خود در 4 سال گذشته نزدیک شد، اما سودگیری معامله‌گران بازار ارز باعث افت آن در ادامه روز شد. قیمت نهایی اونس در روز سه‌شنبه 1201 دلار بود.

 

ثبات نسبی این روز عمدتا ناشی از تثبیت نمودارها و آرامش ناشی از انتظار معامله‌گران آمریکایی برای «عید شکرگزاری» بود. شاخص دلار در دومین روز کاری هفته نزدیک بالاترین سطح خود در 4 سال پیش از آن نوسان داشت تا قدرت دلار همچنان فشار را روی بازار حفظ کند. مهم‌ترین داده اقتصادی روز، دومین گزارش از تولید ناخالص ملی آمریکا در سه ماه سوم سال 2014 بود. رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در این دوره 9/3 درصد برآورد شده که بسیار بالاتر از انتظارها بود. طلا پس از انتشار این داده با افت روبه‌رو شد، اما پایین رفتن قیمت‌ها به «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» انجامید تا قیمت‌ها دوباره بالا برود.  اونس روز چهارشنبه هم مانند روزهای قبل از آن، ثباتی نسبی را تجربه کرد تا دوباره روی قیمت 1198 دلار بایستد. اخبار بنیادین افزایشی و چشم‌انداز کاهشی نمودارهای فنی در این روز اثر یکدیگر را خنثی کردند. در این روز در واقع نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان، تحت تاثیر آرامش بازار بود. بازار نیویورک چهارشنبه، یک روز قبل از تعطیلی «عید شکرگزاری» یکی از خلوت‌ترین روزهای کاری خود در سال 2014 را تجربه کرد. نبود شمار قابل توجهی از معامله‌گران، باعث شد که بازار واکنش واضحی به داده‌های اقتصاد ایالات‌متحده نداشته باشد. پنج‌شنبه روز ثبت بهای 1181 دلاری برای اونس بود. افت 17 دلاری چهارمین روز کاری ناشی از تصمیم کشورهای عضو اوپک برای عدم تغییر سطح تولید بود.

 

عربستان و متحدانش در نشست وین توانستند برآیند آرا را به نفع حفظ سطح تولید اوپک سوق دهند تا معلوم شود که خواسته‌های ژئوپلیتیک بر بهره اقتصادی غلبه کرده است. نشست اوپک در حالی برگزار شد که نفت خام به پایین‌ترین سطح قیمت در 4 سال گذشته رسیده بود. بهای نفت خام پس از معلوم شدن نتیجه اجلاس کشورهای صادرکننده نفت با افت بیشتری روبه‌رو شد. علاوه‌بر مسائل سیاسی، نگرانی‌ها درباره رشد اقتصاد جهان و البته تقویت دلار هم به سقوط طلای سیاه کمک کرده است.

 

سقوط نفت در هفته‌های گذشته همسو با تقویت دلار در جهت فشار بر بازار طلا عمل کرده است. از این رو تصمیم کشورهای عضو اوپک برای ناظران و حاضران بازار فلزهای گرانبها نیز بااهمیت بود. در این نشست به دلیل اختلاف شدید، در نهایت تصمیمی برای کاهش تولید گرفته نشد تا طلا دوباره روند کاهشی شدیدی به خود بگیرد. نفت خام وست تگزاس اینترمدییت حالا کمترین میزان قیمت خود حدود 5 سال گذشته را تجربه می‌کند.

 

با ادامه سقوط بهای نفت خام که در هفته‌های گذشته پس از تقویت ارز ایالات‌متحده، دومین عامل مهم کاهشی بازار طلا بوده، طلا پنج‌شنبه از مرز روانی 1200 دلار فاصله زیادی گرفت.بازار نیویورک، مهم‌ترین بازار معاملات طلا، پنج‌شنبه همزمان با برگزاری نشست مهم اوپک تعطیل بود، تا اثر تصمیم‌های کشورهای صادرکننده نفت بر فلز زرد، روز جمعه هم ادامه داشته باشد. اونس در این روز 13 دلار دیگر افت کرد تا به قیمت 1168 دلار برسد. شاخص دلار هم روز جمعه رشد داشت تا فشار ارزی هم روی بازار حفظ شود. بیشتر شاخص‌های نفتی هم‌اکنون پیرامون زیر قیمت 70 دلار نوسان می‌کنند و افت بیشتر آنها دور از ذهن نیست. دومین داده مهم هفته اعلام ابتدایی از میزان تورم اروپا بود که جمعه اعلام شد.

 

تورم 3/0 درصدی اعلام شده، نشان می‌دهد که تورم معکوس به شدت اقتصاد قاره سبز را تهدید می‌کند. به این ترتیب نگرانی‌های اروپایی هم نتوانست طلا را در کل روز رشد دهد تا فلز زرد پس از سه هفته افزایش قیمت با افت شدید مواجه شد. روز جمعه قیمت نقره نیز با بیشترین کاهش از سپتامبر 2013 میلادی روبه‌رو شده است.


سقوط آزاد طلا در دو روز آخر هفته باعث شده که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کاهشی باشند. برآیند نظرسنجی‌ها در مورد روند طلا در هفته کاری جدید کاهشی است. جزئیات پیش‌بینی کارشناسان درباره جهت‌گیری فلز زرد در روزهای پیش رو را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید. هفته پیش رو در ابتدا و انتهای خود دو رویداد مهم را دربردارد که هر دو بر بازار فلزهای گرانبها اثرگذار خواهند بود. همه‌پرسی سوئیس درباره ذخایر طلا امروز یکشنبه برگزار می‌شود و روز جمعه نیز میزان اشتغال‌زایی اقتصاد آمریکا در ماه نوامبر اعلام خواهد شد.

اخبار,اخبار اقتصادی,سقوط طلا

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------