حیف و میل سرمایه ۶۹ میلیاردی در پرونده ۱۰ متهم اقتصادی



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,متهم اقتصادی
در دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰ متهم اقتصادی اعلام شد که این متهمان اقدام به جذب سرمایه ۶۹ میلیارد تومانی کرده‌ که بدون تودیع وثیقه بوده و این سرمایه حیف و میل شده است. 

به گزارش فارس، دادگاه رسیدگی به اتهامات مریم هاشمی فرزند محمد، مدیرعامل شرکت نادین فرتاک پارسیان که در حین خروج از کشور دستگیر شد، محمد هاشمی فرزند محمدرضا، علی هاشمی فرزند محمد، مصطفی هاشمی فرزند محمدرضا، محمدرضا هاشمی فرزند محمد، حسن هاشمی فرزند علی اکبر، ابوالفضل هاشمی فرزند غلامحسین، محسن ثابت قدم راسخ فرزند علیرضا، ابراهیم مختاری فرزند احمد و بهرام شازده احمدی فرزند اکبر به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری و سردستگی گروه مجرمانه و تحصیل مال از طریق نامشروع و پولشویی با ۲۶۴ نفر شاکی، صبح امروز ۹ تیرماه سال جاری در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

 

در ابتدای جلسه قاضی صلواتی گفت: این پرونده دارای ۶۲ جلد و ۱۰ متهم است و متهمان به جذب سرمایه ۶۹ میلیارد تومانی اقدام کرده‌اند.

 

قاضی از نماینده دادستان خواست تا در جایگاه قرار گیرد و کیفرخواست را قرائت کند.

 

نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست اظهار کرد: مریم هاشمی فرزند محمد، مدیرعامل شرکت نادین فرتاک پارسیان بازداشت به دلیل عجز از تودیع وثیقه، متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال است.

 

وی افزود: محمد هاشمی فرزند محمدرضا بازداشت به دلیل عجز از تودیع وثیقه، متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال است.

 

نماینده دادستان گفت: علی هاشمی فرزند محمد بازداشت به دلیل عجز از تودیع وثیقه، متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال و یک فقره جعل وکالت نامه و پولشویی به میزان ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار برای فروش هتل صفا در کربلا است.

 

وی افزود: مصطفی هاشمی فرزند محمدرضا بازداشت به دلیل عجز از تودیع وثیقه، متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال است.

 

نماینده دادستان گفت: محمدرضا هاشمی فرزند محمد بازداشت به دلیل عجز از تودیع وثیقه، متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال است.

 

وی افزود: حسن هاشمی فرزند علی‌اکبر آزاد به دلیل تودیع وثیقه، متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال است.

 

نماینده دادستان گفت: ابوالفضل هاشمی فرزند غلامحسین، بازداشت به دلیل عجز از تودیع وثیقه، متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ ریال است.

 

وی افزود: محسن ثابت قدم راسخ فرزند علیرضا، آزاد به تودیع وثیقه متهم به مباشرت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو جزئی از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه به مبلغ ۹۰ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال است.

 

نماینده دادستان گفت: ابراهیم مختاری فرزند احمد، متهم به مباشرت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو جزئی از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه به مبلغ ۱۶ میلیارد و ۲۳۵ میلیون ریال است.

 

وی افزود: بهرام شازده احمدی فرزند اکبر، آزاد متهم به مباشرت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو جزئی از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه به مبلغ ۵۵ میلیارد و ۸۶۳ میلیون ریال است.

 

نماینده دادستان در ادامه گفت: متهمه مریم هاشمی، دارای دفاتر غیر رسمی در برخی شهر‌ها از جمله تهران و مشهد است که این دفاتر وظیفه جذب نقدینگی را داشتند و تاکنون مبادرت به جذب سرمایه از ۸ هزار نفر از شهروندان کرده،وی اقدام به جذب میلیونی و میلیاردی سپرده‌های مردم در قالب قرارداد‌های صادرات گندم، خاویار و مواد پتروشیمی کرده است و اقدام به عملیات بانکی خارج از نظام بانکی و پرداخت ۲۰۰ تا ۲۵۰ و ۳۰۰ درصد سود کرده است.

 

نماینده دادستان بیان کرد: طبق اظهارات مریم هاشمی، علی نقیان به واسطه فردی به نام حمیدی که معاون وزیر جهاد کشاورزی بوده محصولات فرازمینی همچون گندم، جو و چغندر کشت می‌کردند و سود آن را به سرمایه گذاران پرداخت می‌کردند.

 

وی افزود: متهمه مریم هاشمی قبل و بعد از تاسیس شرکت نادین فرتاک پارسیان با ادعای واردات و صادرات شیرینی جات، خاویار، محصولات نفتی، صادرات گوجه، کشت و صنعت زمستانه قراقستان و ... مبادرت به جذب سپرده با سود‌های بالا در قالب عقد مضاربه می‌کرده که با ناتوانی از بازپرداخت سود مورد شکایت سپرده گذاران قرار می‌گیرد.

 

نماینده دادستان اضافه کرد: متهمه مریم هاشمی افرادی از قبیل محمدهاشمی، حسن هاشمی، علی هاشمی و محمدجواد هاشمی و یاسر عزیزی و محمودی را معرفی می‌کرد که آن‌ها مبادرت به جذب سپرده می‌کنند و از این رهگذر سود کسب می‌کنند. متهمه مریم هاشمی با توجه به رونق سپرده‌گذاری افرادی مثل ابراهیم مختاری و بهرام شازده را معرفی می‌کند که آن‌ها مبادرت به جذب سپرده کرده و سود آن را ۲۰۰ درصد اعلام می‌کنند و صد درصد دیگر را به نام خود اخذ می‌کردند.

 

نماینده دادستان با بیان اینکه تبلیغات از طریق پیامک و به صورت زبانی بوده گفت: متهم هاشمی با طراحی سناریو‌های مختلف مثل بلوکه شدن بخشی از پول در خارج یا مطرح کردن سوئیفت و تحریم‌های جدید و با مطرح کردن اینکه به دلیل تحریم‌های جدید نمی‌تواند پول را وارد کشور کند از ارائه مبالغ و سود به سپرده‌گذاران اجتناب می‌کرد و زمانی که سپرده‌گذاران شکایت می‌کردند با شایعه سکته و بیماری مظلوم نمایی می‌شد.

 

نماینده دادستان به عناصر متشکله جرم پرداخت و عنصر قانونی، مادی و روانی را در این پرونده تشریح کرد و گفت: آنچه چهره مجرمانه به متهمین در این پرونده داده است نتیجه مجرمانه و قصد مجرمانه بوده که آن‌ها قصد حیف و میل اموال با هدف اخلال در نظام اقتصادی کشور را داشته‌اند.

 

وی به شرح اتهامی متهمین این پرونده پرداخت و گفت: متهمه مریم هاشمی متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده‌گذاری و تحصیل مال از طریق نامشروع و پولشویی.

 

نماینده دادستان در بیان ادله انتسابی به مریم هاشمی توضیح داد: متهمه اقدام به جذب نقدینگی مردم و سرمایه‌گذاری وجوه در واردات گندم و صادرات زعفران می‌کرده است همچنین وی سرمایه‌گذاری در شرکت نیلگون افق، مشارکت در ساخت هتل در کربلا و ... اشاره کرده است.

 

وی گفت: در خصوص آقای محمودی که متهم به همکاری با او اشاره کرده است اطلاعاتی به دست نیامد و طبق تحقیقات سپرده‌گذاری در شرکت نیلگون افق صحت ندارد.

 

نماینده دادستان افزود: متهمه مریم هاشمی به واسطه نزدیکان و خویشاوندان مبادرت به جذب سرمایه کرده است او در این باره گفته وجوه را در شرکت داخل و خارج سرمایه گذاری کرده است، اما درباره اینکه در چه شرکتی و طی چه اسنادی انجام داده اطلاعاتی به ما نداد و همکاری نکرد.

 

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده به چکیده‌ای از آن اشاره کرد و گفت: متهمه مریم هاشمی قرارداد‌هایی را با شرکت‌های زیر منعقد می‌کند از جمله قرارداد هتل کربلا، قرارداد هتل آکسفورد، قرارداد شرکت کشت کتان در استرالیا، تاسیس کلینیک توانبخشی معلولین، و ...

 

وی ادامه داد: متهمه مریم هاشمی در خصوص همکاری با نهاد‌های حاکمیتی اقرار کرده که با هیچ کدام از این نهاد‌ها همکاری نداشته‌ام.

 

وی در ادامه به چگونگی ارتباط کاری مهدی هاشمی با متهمه مریم هاشمی پرداخت و اظهارات برخی دیگر از متهمین را که در پرونده موجود بود قرائت کرد.

 

ادامه دارد...

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------