آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

مشتری آپارتمان‌های قدیمی افزایش می‌یابد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , قیمت مسکن
در شرایطی که جهش بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن طی دو سال گذشته به کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان واقعی منجر شده، مصوبه اخیر مبنی بر ارایه تسهیلات به واحدهای ۲۵ ساله می‌تواند بخشی از تقاضا را به سمت این نوع آپارتمان‌ها سوق دهد. 

به گزارش ایسنا، اختصاص وام اوراق مسکن به خانه‌های ۲۵ ساله می‌تواند بخشی از متقاضیانی که قدرت خرید واحدهای نوساز و میانسال را ندارند وارد بازار کند و معاملات افزایش یابد. آمار نشان می‌دهد پس از جهش ۲۰۰ درصدی قیمت طی دو سال گذشته به دلیل فاصله ایجاد شده بین قیمت خانه‌های کلیدنخورده با واحدهای قدیمی، متقاضیان مصرفی مسکن به تدریج به سمت آپارتمان‌های کهنه‌ساز سوق یافته‌اند. کارشناسان، مهم‌ترین اثربخشی افزایش سقف سنی ساختمان در دستورالعمل جدید تسهیلات مسکن را بر «معاملات تبدیل به احسن» ارزیابی می‌کنند.

 

در روزهای اخیر بانک مسکن سقف سنی برای دریافت تسهیلات خرید مسکن را از ۲۵ سال به ۳۰ سال افزایش داد. تا پیش از این در تهران برای بناهای با ۲۰ سال قدمت در حالت انفرادی ۶۰ میلیون و زوجین تا ۱۰۰ میلیون تومان امکان ارایه تسهیلات از طریق اوراق وجود داشت. به خانه‌های ۲۵ ساله نیز ۴۵ میلیون تومان در حالت انفرادی و ۸۰ میلیون تومان در حالت زوجین پرداخت می‌شد. مطابق مصوبه دیروز بانک مسکن، این سقف سنی در حالت اول به ۲۵ و در حالت دوم به ۳۰ سال افزایش یافته است.

 

افزایش ۱۵ درصدی سهم قدیمی‌سازها از معاملات مسکن

شرط سنی آپارتمان‌ها برای دریافت اوراق تسهیلات مسکن در شرایطی منجر به محدودیت خریداران شده بود که طی پنج سال گذشته خریداران در تهران به تدریج به واحدهای قدیمی‌تر روآورده‌اند. فروش آپارتمان‌های با عمر شش سال به بالا طی پنج سال گذشته از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

 

مهرماه سال ۱۳۹۳ آپارتمان‌های با عمر بنای شش سال به بالا ۴۴.۷ درصد از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده بودند. این رقم در مهر سال ۱۳۹۴ به ۴۴.۹ درصد رسید. مهرماه ۱۳۹۵ آپارتمان‌های مذکور ۴۸.۳ درصد از کل معاملات را در بر گرفتند.

 

مهر ۱۳۹۶ واحدهای مسکونی بالای شش سال ۵۳.۸ درصد خرید و فروش را به خود اختصاص دادند. در مهرماه ۱۳۹۷ نیز سهم آپارتمان‌های بالای شش سال از کل مبایعه‌نامه‌های شهر تهران ۵۵.۵ درصد شد. تیرماه ۱۳۹۸ خانه‌های بالای شش سال ساخت ۶۰ درصد از کل معاملات پایتخت را به خود اختصاص دادند.

 

هم‌چنین مهرماه ۱۳۹۳ واحدهای بیش از ۲۰ سال ۶.۶ درصد از کل معاملات را در بر می‌گرفت. این رقم در شهریورماه ۱۳۹۸ به ۱۰.۹ درصد رسیده است. خرید و فروش خانه‌های ۱۶ تا ۲۰ سال نیز از ۶.۱ درصد در مهرماه ۱۳۹۳ به ۱۵.۹ درصد از کل معاملات در شهریورماه ۱۳۹۸ رسید.

 

با وجودی که تعداد قراردادهای خرید و فروش در شهریورماه با ۲۷۸۷ فقره ۷۳ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته، حرکت طرف تقاضا به سمت واحدهای قدیمی و کوچک متراژ از نمایه‌های اصلی بازار مسکن در ماه‌های اخیر بوده است. رسیدن تعداد معاملات به کمتر از ۵۰۰۰ فقره در شرایطی که ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت وجود دارد به این معناست که معاملات تقریبا قفل شده است. لذا افزایش سقف سن بنا برای دریافت وام ضروری به نظر می‌رسید.

 

تصمیم جدید بانک مسکن بر تحریک معاملات مسکن اثربخش است

سلمان خادم‌المله کارشناس بازار مسکن می‌گوید: بخشی از متقاضیان تبدیل به احسن در بازار مسکن، در گذشته واحدهایی را انتخاب می کردند که اگرچه با بودجه آنها تناسب قیمتی داشت اما به دلیل عمربنای بیش از ۲۰ سال امکان استفاده از تسهیلات اوراق تقدم را نداشتند اما با شرایط جدید می‌توانند تقاضای خود را در بازار بالفعل کنند.

 

به گفته خادم‌المله، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این نوع تسهیلات، عدم نیاز به سپرده‌گذاری است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک مسکن در کوتاه‌ترین زمان از این تسهیلات بهره مند شوند.

 

وی بخشی از متقاضیان تبدیل به احسن در بازار مسکن، در گذشته واحدهایی را انتخاب می کردند که اگرچه با بودجه آنها تناسب قیمتی داشت اما به دلیل عمربنای بیش از ۲۰ سال امکان استفاده از تسهیلات اوراق تقدم را نداشتند. اما با شرایط جدید می‌توانند تقاضای خود را در بازار بالفعل کنند.

 

خادم‌المله تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این نوع تسهیلات، عدم نیاز به سپرده‌گذاری است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک مسکن در کوتاه‌ترین زمان از این تسهیلات بهره مند شوند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------