راست و دروغ مرغ‌های تریاکی



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,مرغ‌های تریاکی

 

در حالی خبر مرغ‌های تریاکی در رسانه‌ها پیچیده است که رئیس سازمان دامپزشکی کشور از تکذیب آن سر باز زده

 

ولی مسئولین در خصوص شفاف‌سازی این مسئله روزه سکوت گرفته‌اند

 

طیور و محصولات آن در سبد کالاهای خوراکی ما ایرانی‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و مرغ یکی از موارد پرطرفدار و پرمصرف صنعت غذایی کشور به حساب می‌آید. چند وقت پیش بود که خبر مرغ‌های تریاکی در رسانه‌ها حسابی سر و صدا کرد و توجه‌ها را تا مدتی به سمت خود جلب کرد. قضیه از این قرار بود که از سوی یکی از تشکل‌های بخش خصوصی موضوع خوراندن تریاک به مرغ‌ها در مرغداری‌ها به منظور از بین رفتن بیماری مرغ‌ها عنوان شد که پس از آن رسانه‌های زیادی با مسئولان گفت و گو کرده تا از صحت و سقم این خبر اطلاع یابند. در این میان برخی مسئولین آن را تایید و برخی دیگر نیز تکذیب کردند.

 

واقعیت یا دروغ؟

علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور یکی از افرادی بود که خبر مرغ‌های تریاکی را تکذیب نکرده و در این زمینه به خبرگزاری ایلنا گفت: «اگر کسی این کار را بکند اشتباه مدیریتی انجام داده چراکه استفاده از تریاک جز اینکه بیماری را مزمن می‌کند نتیجه دیگری ندارد. بهتر است به جای استفاده از این‌چنین موادی، ‌از طریق مصرف داروها و پروبیوتیک به سمت درمان طیور برویم».

 

رفیعی‌پور در ادامه افزود: «امیدوارم افرادی که این کار را می‌کنند دست بردارند، چون این ماده فقط به مزمن شدن بیماری، افزایش زمان درمان بیماری، افزایش چرک و زیاد شدن عفونت کمک می‌کند و مرگ پرنده و دام را به دنبال دارد». البته رفیعی‌پور در ادامه نیز اعلام کرد که هیچ گزارش رسمی مبنی بر مصرف تریاک در مرغداری‌ها تا به حال به دستش نرسیده است.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی هنگام پخش شدن خبر مرغ‌های تریاکی این قضیه را تکذیب کرده و گفت: «این خبر هیچ‌گونه سندیتی ندارد و کاملا از طرف انجمن ما تکذیب می‌شود. شاید در ۲۰ سال گذشته مرغداران از سر ناآگاهی و پیشرفت‌نکردن طب طیور اقدام به این کار می‌کردند تا جلوی بیمارشدن مرغ‌ها را بگیرند که البته تریاک چنین خاصیتی هم ندارد، ولی درحال حاضر با پیشرفت تجهیزات پزشکی و پیشگیری از شیوع بیماری‌های مختلف هیچ نیازی به مصرف موادمخدر وجود ندارد».

 

گرچه یوسفی در ادامه احتمال این قضیه را هم به کلی رد نکرده و افزود: «این امکان هم وجود دارد که از حدود ۲۵‌هزار مرغداری که درکشور داریم، برخی باشند که از سر ناآگاهی و نداشتن سواد لازم به مرغ‌هایشان تریاک بدهند که این افراد قطعا از مسائل بهداشتی بی‌اطلاع و از علم روز بی‌خبر هستند، وگرنه هر فرد عاقلی می‌داند که مصرف تریاک هیچ تاثیری روی بیماری و پیشگیری از آن ندارد».

 

بسیاری دیگر از مسئولین این حوزه تمام شایعات در این خصوص را تکذیب کرده و خوراندن تریاک به مرغ را یکی از روش‌های قدیمی و غلطی دانستند که شاید پیش‌ترها صورت می‌گرفته است ولی امروزه با پیشرفت علم و روی کار آمدن داروهای پیشرفته دیگر از این روش در مرغداری‌های کشور استفاده نمی‌شود. شایعات دیگری هم در پس پرده خوراندن تریاک به مرغ‌ها مطرح شده است. برخی بر این باورند که استفاده از تریاک در مرغداری‌ها فقط جنبه سوددهی داشته و به منظور افزایش وزن مرغ‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که تریاک سبب یبوست در مرغ‌ها می‌شود، می‌تواند وزن آنها را تا چند صد گرم نیز افزایش دهد.

 

بی‌خبری نمایندگان مجلس

گرچه پس از پخش این خبر مسئولین از طریق رسانه‌ها به مردم اطمینان لازم را در خصوص بهداشت مرغ‌های عرضه شده به بازار را دادند، ولی برای بررسی هر چه بیشتر این موضوع بر آن شدیم تا از مسئولین پیگیری آن شویم که بعد از تلاش‌های بسیار برای داشتن گفت و گویی ساده با نمایندگان کمیسیون بهداشت و کمیسیون کشاورزی تقریبا اکثر آنهایی که موفق به صحبت با آنها شدیم یا از موضوع به کلی بی‌اطلاع بوده یا اگر هم اطلاعاتی داشتند فقط در حد شایعاتی بود که در فضای رسانه در این خصوص قابل دسترسی است.

 

علی اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، به «همدلی» گفت: «در این خصوص در حد شایعات شنیده‌ام که به مرغ‌ها برای افزایش وزن تریاک داده می‌شود ولی هیچ خبر رسمی از آن ندیده‌ام». اکبری در خصوصی صحت این شایعه افزود:«نمی‌دانم این خبر تا چه حد می‌تواند صحت داشته باشد ولی به کلی خلاف مسائل اخلاقی است و به بهداشت جامعه آسیب می‌رساند». این نماینده شیراز در خصوص پیگیری این مسئله گفت: «دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت باید این موضوع را پیگیری کنند و بر مرغداری‌های کشور کنترل‌های لازم را اعمال کنند».

 

اکبری در ادامه به «همدلی» گفت: «خبر اگر صحت داشته باشد، خبر خطرناکی است و بهداشت جامعه را تهدید می‌کند. به طور دقیق نمی‌دانم از نظر شیمیایی این مواد چه تاثیری بر بدن مرغ‌ها دارد ولی این طور شنیده‌ام که سبب انقباضاتی در معده مرغ شده که از دفع مواد از بدنش جلوگیری می‌کند و سبب افزایش وزن مرغ‌ها می‌شود. به اعتقاد من این مسئله از نظر بهداشتی به جامعه ضربه وارد خواهد کرد. در این بین شاید کسانی باشند که در پی سودجویی و منفعت‌طلبی خود باشند که این کارشان سبب آسیب به مسئله بهداشت در کشور می‌شود».

 

با نورمحمد تربتی‌نژاد، عضو دیگری از کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی هم گفت‌وگویی شد که در این گفت‌وگو تربتی‌نژاد به «همدلی» گفت: «در پرورش طیور علاوه بر مواد خوراکی طبیعی از مواد افزودنی هم برای تغذیه طیور استفاده می‌شود. افزودنی‌ها نیز با اهداف خاصی مثل رشد یا پیشگیری از برخی بیماری‌ها به طیور داده می‌شود».

 

تربتی‌نژاد در مورد پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئولات اظهار بی اطلاعی کرد و در خصوص خوراندن تریاک به مرغ‌ها در مرغداری‌ها افزود: «اینکه تریاک را به عنوان ماده‌ای افزودنی در مرغداری‌های کشور استفاده می‌کنند یا خیر اطلاعی ندارم. با اینکه اطلاعات زیادی در این زمینه ندارم ولی تریاک ماده‌ای تدخینی و مخدر است و اگر هم در مرغداری‌ها مورد استفاده قرار گیرد ممکن است هیچ اثر منفی بر انسان نداشته باشد. بعضی از مواد افزودنی فقط بر حیوان تاثیرگذار است و بر مصرف کنندگان محصولات این حیوانات تاثیری نخواهد گذاشت».

 

این طور به نظر می‌رسد که این خبر که هنوز مدت زیادی هم از مطرح شدن آن نمی‌گذرد، به سادگی به دست فراموشی سپرده شده و پرونده آن به پستوهای بایگانی پیگیری‌های مسئولین فرستاده شده است.

 

با اینکه ممکن است این خبر تنها در حد شایعه‌ای بیش نبوده باشد و بنا به گفته مسئولین این روش‌ها منسوخ شده و گزارش رسمی از انجام اینگونه اقدامات در دست نباشد، ولی از آنجایی که ممکن است به مسئله بهداشت و سلامت مردم جامعه آسیب بزند و از طرفی بازار سودجویی را در حوزه پرورش طیور داغ کند، انتظار می‌رفت مسئولین با جدیت بیشتری به این قضیه رسیدگی کرده و صحت یا کذب آن را به طور دقیق مشخص کنند و با متخلفان احتمالی با شدت عمل لازم برخورد‌شود.

 

 

 همدلی/ نیلوفر شریف‌زاده 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------