آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

ورود ایران به قرنطینه



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, پروازهای ماهان‌ایر
پروازهای کشورهای همسایه به ایران یک‌به‌یک لغو می‌شود؛ دلیل آن‌هم واحد است؛ «کرونا». پروازهای عراق، کویت و افغانستان تاکنون لغو شده و به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خساراتی را متوجه ایرلاین‌ها کرده است. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  در این میان، نکته شایان توجه، آن است که هنوز پروازهای ماهان‌ایر به چین ادامه دارد و این شرکت هواپیمایی در اینستاگرام خود اعلام کرده این پروازها با ماهیت بشردوستانه است. مسئله آن است که در بیانیه منتشر‌شده در روز پنجشنبه از سوی هواپیمایی ماهان، نوع هواپیما در قالب عکس، ایرباس 310 گزارش شده است؛ اما آن‌گونه که از سایت فلایت‌رادار 24 می‌توان دریافت و متخصصان صنعت هوایی هم به آن اشاره می‌کنند، نوع هواپیما ایرباس 340 است که نوعی هواپیمای مسافری است. این هواپیما قابلیت ضدعفونی را همانند هواپیماهای نظامی مثل سی‌130هرکولس که برای کمک‌های بشردوستانه استفاده می‌شود، ندارد.

 

به علاوه، اگر ادعای کارگو (انتقال بار) را بپذیریم، سؤال این است که چرا یک شرکت هواپیمایی دولتی مانند ایران‌ایر که هواپیماهای کارگو دارد، اقدام به استفاده از آن نمی‌کند و یک هواپیمای مسافربری که قابلیت ضدعفونی ندارد، این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد. علاوه بر آن، نباید از نظر دور داشت که پروازهای کارگو اصولا به ‌صورت «برنامه‌ای» صورت نمی‌گیرد و این پروازهای مسافری است که به‌ صورت «برنامه‌ای» انجام می‌گیرد. انتقال بار با هواپیمای مسافری از سوی این ایرلاین از سوی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز تأیید شد. مشخص نیست چرا از زمانی‌که شیوع بیماری در چین بسیار بالا گرفته بود و بسیاری از کشورها پروازهای خود را لغو کرده بودند تا امروز که کرونا قدم به ایران گذاشته و کشته نیز داده است، چنین بی‌تدبیری‌هایی صورت می‌گیرد. سؤال دیگر آن است که آیا اصول اولیه بهداشتی در ایران وجود دارد؟ برخی متخصصان صنعت هوایی می‌گویند حتی قابلیت تفکیک زباله‌های عفونی نیز در فرودگاه‌ها وجود ندارد.

 

‌لغو پروازهای منطقه‌ای به بهانه کرونا

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داده دو کشور عراق و کویت خواهان توقف یا محدود‌شدن پروازهای ایران شده‌اند که نوتام صادره، محدودیت زمانی خواهد داشت.

 

مقصود اسعدی‌سامانی درباره توقف برخی پروازها به دو کشور همسایه غربی و جنوب غربی گفت: تنها عراق و کویت خواهان توقف پروازها از ایران به این دو کشور شده‌اند؛ اما افغانستان هم به ‌صورت شفاهی خواستار لغو پروازهایش به ایران شده است.

 

او با تأکید بر اینکه مدت زمان نوتام‌های ‌(NTAM)‌ صادرشده از سوی سازمان‌های هواپیمایی این دو کشور مبنی بر محدودیت برای ورود هوایی اتباع ایرانی به این کشورها محدود است، گفت: ما برنامه پروازی به این کشورها داشتیم و علاقه‌مند به توسعه پروازها بودیم؛ آنها این نوتام را صادر کرده‌اند.

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه بلیت پرواز به این کشورها به فروش رسیده و شرکت‌های هواپیمایی نیز برای برقراری پروازهای خود برنامه‌ریزی کرده‌اند، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری عراق اعلام کرده امکان پرواز از ایران به این کشور وجود دارد؛ اما نمی‌تواند اتباع ایران را به عراق ببرد و صرفا باید حامل اتباع عراقی یا مقامات سیاسی و دیپلمات‌ها و خانواده‌هایشان باشد؛ زیرا عراقی‌ها به مسافران ایرانی ویزا نمی‌دهند؛ صدور ویزای فرودگاهی نیز در نجف به ایرانی‌ها متوقف شده است.

 

اسعدی‌سامانی یادآور شد: کویت نیز اعلام کرده هیچ پروازی از ایران را در فرودگاه‌های این کشور نمی‌پذیرد؛ چه حامل اتباع ایرانی باشند، چه کویتی؛ کویت هم پروازهای خود به ایران را قطع کرده است. امکان پرواز به عراق وجود دارد؛ اما به ایرانی‌ها ویزا نمی‌دهند.

 

‌بازه استمرار توقف پروازها مشخص نیست

اسعدی‌سامانی با بیان اینکه خوشبختانه کشورهای دیگری درخواست لغو پرواز نداده‌اند، گفت: امیدواریم درخواست جدیدی نداشته‌ باشیم؛ زیرا کل اقتصاد ایرلاین‌ها متأثر می‌شود.از او درباره بازه زمانی این توقف‌ها می‌پرسم، پاسخ می‌دهد: از آنجا‌ که شروع‌کننده ما نیستیم، بنابراین نمی‌توانیم پایان آن را نیز اعلام کنیم. امیدواریم تدبیری اتخاذ شود که کرونا در ایران مدیریت شود، وگرنه اقتصاد ایرلاین‌ها و گردشگری کشور دچار آسیب جدی می‌شود. به‌هر‌حال برنامه‌ریزی‌های متعددی برای نوروز سال 1399 در نظر گرفته شده بود که اکنون کاملا متأثر از شیوع بیماری در ایران شده است.

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌افزاید: مسافران زیادی از کشور عراق برای زیارت حرم مطهر امام رضا‌(ع) به ایران می‌آیند و مردم نیز به لحاظ علاقه زیادی که به زیارت عتبات عالیات دارند، به عراق سفر می‌کنند که تمامی این پروازها از واقعه اخیر متأثر شده است و خسارت سنگینی به ایرلاین‌ها وارد می‌کند.

 

اسعدی‌سامانی ادامه داد: عراقی‌ها درخواست کتبی خود را به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کرده‌اند؛ اما دیگر کشورهای منطقه چنین درخواست‌هایی نداشته و پروازهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، عمان، امارات، پاکستان و قطر به ایران انجام می‌شود.

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: متأسفانه خسارت ابطال بلیت و پروازها متوجه شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود و بر اساس قوانین بین‌المللی، امکان شکایت از سازمان‌های هواپیمایی این دو کشور برای دریافت خسارات وجود ندارد؛ چون هر کشوری می‌تواند بنا بر سیاست‌های خود، ورود برخی هواپیماها را محدود کند.

 

این گفته‌های اسعدی‌سامانی در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایلنا، درباره علت کرونا برای بسته‌شدن مرزهای ایران و عراق گفته بود: در‌حال‌حاضر تنها مرز ما در استان ایلام بسته است و این موضوع باعث شده فعلا اجازه ورود به کامیون‌های ایرانی داده نشود؛ اما این روند موقتی است و در حال پیگیری آن هستیم. یحیی آل‌اسحاق درباره دلیل بسته‌شدن مرز ایران و عراق و ارتباط آن با ویروس کرونا هم گفته بود این یک شیطنت رسانه‌ای است و اصلا ربطی به این موضوع ندارد.

 

‌انتقال بار از سوی ماهان با هواپیمای مسافری 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ادامه گفت‌وگو درباره کمک‌های بشردوستانه هواپیمایی ماهان به چین با تأیید اینکه این پروازها با هواپیمای ایرباس 600-340 صورت می‌گیرد، می‌گوید: این شرکت هواپیمایی به‌هیچ‌وجه پرواز مسافری انجام نمی‌دهد؛ اما این هواپیماهای مسافری ظرفیت خوبی برای انتقال بار دارند.

 

می‌پرسم آیا امکان ضدعفونی این هواپیماها وجود دارد؟ او می‌گوید: قطعا مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند؛ به‌هر‌حال گروه پروازی آنها جان خود را دوست دارند و نمی‌توانند مسائل بهداشتی را رعایت نکنند.

 

پیش‌تر هواپیمایی ماهان در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده بود پروازهای خود را به مقصد چین برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و با رعایت تمام نکات ایمنی ادامه داده است که البته با واکنش‌های تند مخاطبان روبه‌رو شده بود.

 

در این پست اینستاگرامی تأکید شده بود پروازهای مسافری هواپیمایی ماهان به مقصد چین، از چند هفته پیش لغو شده است و تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود.

 

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این زمینه به ایرنا گفت: هیچ پرواز مسافری به چین از زمان صدور دستور توقف پروازها تاکنون انجام نشده و پروازهای مستقیم بین ایران و چین و بالعکس به دلیل بیماری کرونا و جلوگیری از شیوع آن به داخل کشور، از ۱۱ بهمن ۹۸ به دستور معاون‌اول رئیس‌جمهور به صورت موقت تعلیق شد.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------