آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

افزایش ۲۲.۵ درصدی مصرف گاز در کشور



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, مصرف گاز
مصرف گاز ایران در بخش خانگی و تجاری در ۱۰ روز نخست دی ماه امسال به‌طور میانگین ۶۰۲ میلیون متر مکعب در روز بوده که در مقایسه با سال گذشته که این عدد روزانه ۴۹۱ میلیون متر مکعب برآورد شده، ‌ نشان‌دهنده رشد مصرفی ۲۲.۵ درصدی است. 

به گزارش ایرنا، مصرف گاز در ایران در سال‌های اخیر با توجه به توسعه شبکه گاز و همچنین افزایش تعداد مشترکان، افزایش داشته و هرسال نیز به میزان مصرف به ویژه در فصل زمستان افزوده می‌شود.

 

امسال اما چند اتفاق دست به دست هم داده تا رشد مصرفی که سالیانه ۲ درصد برآورد می‌شد، به بیش از ۲۲ درصد برسد.

 

مهمترین دلیل این افزایش مصرف، البته ویروس کرونا است که همه جهان را تحت تاثیر قرار داده و بخش‌های مختلف اقتصاد را نیز دستخوش تحول کرده است.

 

تاثیر کرونا بر مصرف گاز البته محدود به فصل زمستان نیست و حتی ترس از این ویروس باعث شد تا در تابستان نیز به دلیل افزایش شست‌و شو برای پیشگیری از بیماری، ‌مصرف گاز بیشتر باشد.

 

اما این رشد مصرف در زمستان آنچنان زیاد بوده که باعث شده تا وزیر نفت از آن گلایه کند.

 

«بیژن زنگنه» با انتقاد از بد مصرفی گاز در کشور گفته بود که بازگذاشتن پنجره‌ها در منازل برای خروج ویروس کرونا، اتلاف انرژی را در پی داشته و همین موضوع باعث رشد مصرف گاز شده است.

 

زنگنه تاکید کرده که بازگذاشتن پنجره‌ها در خانه تاثیری در کنترل کرونا ندارد.

 

بدمصرفی گاز در بخش خانگی و تجاری سبب شده تا گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع نیز محدود شود.

 

آمارهای شرکت ملی گاز ایران نشان می‌دهد ایرانی‌ها در بخش خانگی و تجاری در حالی در ۱۰ روز نخست دی ماه امسال  در مجموع بیش از ۶ میلیارد متر مکعب گاز مصرف کرده‌اند که این عدد در همین بازه زمانی طی سال گذشته، نزدیک به پنج میلیارد متر مکعب بوده است.

 

این اعداد نشان می‌دهد که به طور میانگین مصرف روزانه گاز در بخش خانگی و تجاری در سال جاری ۶۰۲.۷ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با سال گذشته ۲۲.۵ درصد رشد مصرف را نشان می‌دهد.

 

این در شرایطی است که برخی روزها این افزایش مصرف تا ۳۴ درصد نیز بالا رفته است.

 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, مصرف گاز

به گزارش ایرنا، رشد مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری همچنان در کشور بالا است. نگرانی‌ها آنجا بیشتر می‌شود که بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، سامانه بارشی از فردا در کشور فعال خواهد شد و کاهش دمای هشت تا ۲۰ درجه را به دنبال خواهد داشت.  موضوعی که می‌تواند زنگ خطر مصرف گاز را در کشور دوباره به صدا در بیاورد.

 

هرچند بارها اعلام شده اولویت وزارت نفت تامین گاز بخش خانگی در فصل زمستان است، اما ادامه این روند مصرف در سال‌های آینده ایران را برای تامین نیاز داخلی واردکننده گاز خواهد کرد.

 

این در شرایطی است که کاهش ۱۰ درصدی مصرف، نه فقط کشور را از واردات بی‌نیاز خواهد کرد بلکه فرصت استفاده از این حامل انرژی را در بخش‌های مختلف اقتصادی فراهم می‌آورد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------