آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

دولت درک درستی از هزینه سبد معیشت کارگران ندارد/ بررسی هزینه های کارگران در جلسه آتی کمیته دستمزد



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,هزینه های کارگران
رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار با اشاره به اینکه سبد معیشت ۵میلیون تومانی بی اساس است گفت:مدیری که مالیات حقوقش دوبرابر درآمد کارگر است, درکی از شرایط زندگی کارگران ندارد. 

فرامرز توفیقی،رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه برخی نمایندگان دولت هزینه کرد سبد معیشت را در جلسه کمیته مزد 5میلیون تومان برآورد کردند گفت: آمارهایی که مرکز آمار درباره درآمد خانواده اعلام می کند, راستی آزمایی نمی شود, به عبارت دیگر یک چک لیستی در منازل از سوی مرکز آمار توزیع می شود که خانواده در 12ماه سال چه مقدار نان, گوشت و... خریداری می کنند و چه مقدار درآمد دارند. این در حالی است که بعد از جمع آوری راستی آزمایی نمی شود.

 

وی گفت: در کشورهای دیگر این آمار جمع آوری شده است و مسئولان به راحتی می توانند احصا کنند که یک خانواده در طول سال چقدر خرج می کند و چقدر درآمد دارد. زمانی که می خواهیم یک فرمی را از کشورهای خارجی کپی برداری کنیم باید به این موضوع هم فکر کنیم که امکان راستی آزمایی برای این آمارگیری وجود ندارد.

 

 توفیقی اظهار داشت: مسئولانی که در کمیته دستمزد اعلام می کردند که هزینه سبد معیشت 5میلیون تومان است به اطلاعات مرکز آمار بسنده کرده بودند که درست نبود.

 

این فعال کارگری با  اشاره به تفاوت حقوق کارگران و کارمندان گفت: یک کارمند  درد یک کارگر را متوجه نمی شود, چرا که حقوق کارمندان به  مراتب  بسیار بیشتر از آنچه در مجلس مصوب می شود افزایش می یابد. هم و غم  مجلسی ها این است که حقوق کارمندان را اضافه و سامان ببخشد. وقتی به کارگر می رسد به چند صحبت پیش از دستور بسنده می کنند.

 

رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار با بیان اینکه صحبتی که نمایندگان دولتی از سبد معیشت می کنند بر پایه های بی اساس است افزود:سال گذشته دولتی ها قطار ماده 41را از ریل خارج کردند,هیچ کسی هم ناراحت نشد که نمایندگان کارگران مصوبه دستمزد شورای عالی کار را امضا نکردند. امسال هم با همان روش در حال پیش رفتن هستند. اگر دولت بخواهد مانند پارسال بدون جلب نظر کارگران دستمزد را تعیین کند تبعات بدی خواهد داشت.

 

توفیقی بیان کرد:  مدیری که ماهانه 33میلیون تومان حقوق بگیرد و مالیات حقوقش بیش از دو برابر دستمزد یک کارگر باشد، چه درکی از خط فقر و حقوق 2 تا 3میلیون تومانی یک خانوار کارگری با هزینه های سرسام آور دارد؟هیچ کس به فکر کارگران نیست.

 

 وی گفت:نمایندگان مجلس در چندماه گذشته، نه تورم را مهار کردند؛ نه توانستند ماده هفت قانون کار و قراردادهای دائم کار را احیا کنند و نه دولت را به ترمیم مزد در نیمه دوم سال مجاب کردند؛ هرچه بوده فقط حرف و شعار بوده و  این حرفها و وعده ها تا امروز در زندگی روزانه کارگران تاثیر ملموس نداشته است. 

 

توفیقی گفت: نمایندگان مجلس قدمی در جهت کنترل قیمتها و مهار تورم برنداشتند؛ اکنون تورم رکورد شکسته است و معیشت جامعه کارگری کشور یعنی بیش از 63درصد جمعیت، در معرض تهدید قرار دارد.

 

وی ادامه می‌دهد: مشکلات معیشتی، فقط به معیشت محدود نمی‌ماند بلکه وارد سایر حوزه‌های اجتماعی می‌شود؛ بالا بودن نرخ خودکشی، گرایش به اعتیاد و مصرف مواد مخدر حتی درمیان کارگران شاغل و رواج مشاغل کاذب و دردسرساز، همگی از عارضه‌های جدی بحران معیشت هستند؛ این عارضه‌ها باید جدی گرفته شوند. بسیاری از بحرانها و عوارض اجتماعی، محصول بحران معیشت است که اگر حل نشود، مشکلات جدی‌تر خواهد شد.

 

توفیقی با بیان اینکه دوشنبه هفته آینده کمیته دستمزد  است گفت:امیدواریم از هفته آینده به بحث هزینه های سبد معیشت ورود کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------