آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

تخت روانچی: اگر آمریکا مجددا اقدامی انجام دهد ایران پاسخ خواهد داد



اخبار,اخبار سیسات خارجی,تخت روانچی
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی تأکید کرد که هرگونه اقدام آمریکا در آینده، پاسخ ایران را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش تسنیم، «مجید تخت روانچی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان تأکید کرد که اگر آمریکا مجددا اقدامی علیه ایران انجام دهد، قطعاً ایران پاسخ  آن را خواهد داد.

 

در ابتدای این مصاحبه مجری سی‌ان‌ان پرسید: رئیس‌جمهور ترامپ می‌گوید این‌گونه به نظر می‌رسد که ایران در حال کاهش دادن اقدامات خود است. آیا وی درست می‌گوید؟

مجید تخت روانچی پاسخ داد: با اقدامی که ما اخیراً انجام دادیم، ما به این مرحله از اقدام نظامی خود علیه نیروهای آمریکایی خاتمه دادیم. این مسئله بستگی به آمریکا دارد. ما این ماجرا را شروع نکردیم. این ماجرا از ترور یک ژنرال ارشد نیروهای مسلح ایران در سرزمین عراق، آغاز شد. این اقدام مغایر با قانون بین‌الملل است. این اقدام مغایر با حاکمیت عراق است. پس این فاز و پاسخ متناسب ایران به آن، تمام شده است. اگر آمریکا قصد داشته باشد که مجدداً شروع کند قطعاً ما پاسخ خواهیم داد.

 

مجری سی‌ان‌ان پرسید، عبدالله عراقی یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران می‌گوید ایران «انتقام سخت‌تری» از آمریکا خواهد گرفت. چرا وی چنین چیزی می‌گوید؟

تخت روانچی گفت: من دقیقاً نمی‌دانم که شما دارید به چه چیزی اشاره می‌کنید اما موضع ما - موضع رسمی ما که مقامات دولت بیان کردند - این بود که اقدام ایران در مقطع کنونی خاتمه یافته است اما ایران آماده است.

 

مجری سی‌ان‌ان گفت شما چه پیامی را می‌خواهید به عناصری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، یا شاید به عناصری در سازمان‌هایی مثل حزب‌الله یا شبه‌نظامیان عراقی که به ایران وفادارند بفرستید که آنها باید اقدامات خود را کاهش دهند مگر اینکه آمریکا اقدامی بکند.

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد ما می‌توانیم از جانب دولت ایران صحبت کنیم. ما مسئول هیچ‌یک از اقداماتی نیستیم که شاید دیگران اتخاذ کنند. وظیفه ما نیست که بگوییم این فرد یا آن فرد باید این کار را انجام بدهد یا ندهد.

 

سپس مجری سی‌ان‌ان پرسید پس شما از شبه‌نظامیان عراقی درخواست نخواهید کرد که از حمله به آمریکایی‌ها خودداری کنند؟

تخت روانچی در پاسخ گفت وظیفه ما نیست که از این گروه یا آن گروه چنین چیزی را بخواهیم. ما مسئول هر اقدامی هستیم که خودمان انجام می‌دهیم.

 

مجری سی‌ان‌ان سؤال کرد مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید اطلاعات نشان می‌دهد که حمله موشکی ایران با هدفِ کشتن آمریکایی‌ها انجام شد. وی معتقد است که قصد ایران از شلیک موشک‌ها، کشتن نظامیان آمریکایی بود. پاسخ شما چیست؟

تخت روانچی گفت ما قبلاً هم گفتیم که اقدام خود را انجام دادیم و نیز گفتیم که ما زمان و مکان حمله را انتخاب خواهیم کرد. ما مکانی را برای حمله انتخاب کردیم که حمله بر ضد (سردار) سلیمانی از آنجا شروع شده بود. از دیدگاه ما تعداد بالای تلفات ابزاری مهم در محاسبات ما نیست.

 

در ادامه مجری سی‌ان‌ان پرسید آیا شما تلاش کردید که آمریکایی‌ها را نکشید؟

نماینده ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: من یک فرد نظامی نیستم. من نمی‌توانم دقیقاً به شما بگویم که واقعاً چه خبر بود اما چیزی که من می‌توانم به شما بگویم این است که انتخابِ هدفِ حملات (موشکی) برای نشان دادن این موضوع بود که ما قادریم هدفی را مورد اصابت قرار دهیم که طرح به شهادت رساندن سلیمانی از آنجا سازماندهی شده بود.

 

مجری سی‌ان‌ان سؤال کرد پس برای اصابت قرار دادن هدف بود اما نه ضرورتاً برای کشتن تعداد بالایی از آمریکایی‌ها؟!

مجید تخت روانچی هم گفت همان‌طور که گفتم ما علاقه‌ای نداریم و به دنبال کشتن آمریکایی‌ها در این عملیات نیستیم.

 

مجری سی‌ان‌ان سؤال کرد: رئیس‌جمهور ترامپ در سخنرانی خود خطاب به ملت آمریکا گفت آمریکا آماده است که صلح را به همراه همه کسانی در آغوش بگیرد که به دنبال صلح هستند. به اعتقاد ایران این کشور به چه طریقی می‌تواند صلح را به همراه آمریکا در آغوش بگیرد؟

مجید تخت روانچی پاسخ داد: اولین و مهمترین مسئله این است که آمریکا باید آن چیزی را اجرا کند که با آن موافقت کرده بود. اولین مسئله این است که آمریکا باید به توافقنامه‌هایی احترام بگذارد که این کشور به همراه تعدادی از کشورها و ایران به آن دست یافته بودند. تصمیم (آمریکا) به خروج از برجام مغایر با قانون بین‌المللی بود. این اقدام برخلاف خواسته جامعه بین‌المللی بود. پس ما نمی‌توانیم پذیرای این ادعا باشیم که آنها صادقانه به دنبال گفتگو با ایران هستند.

 

مجری سی‌ان‌ان پرسید: آمریکا در نامه‌ای جدید به سازمان ملل متحد می‌گوید این کشور آماده است تا بدون پیش‌شرط وارد مذاکرات جدی با ایران شود که هدف از آن جلوگیری از به خطر افتادنِ بیشتر صلح و امنیت و یا جلوگیری از تشدید اوضاع به‌وسیله رژیم ایران است. یعنی آمریکا می‌گوید که آماده است بدون پیش‌شرط مشغول مذاکرات با ایران شود.

مجید تخت روانچی هم گفت: چرا آنها چاقو را زیر گلو می‌گذارند و این تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال می‌کنند و هم‌زمان مدعی‌اند که آماده گفتگو هستند. این دو مقوله کاملاً متضاد و ناسازگار با یکدیگر هستند. شما یا خواستار گفتگو هستید یا اینکه خواستار اعمال تحریم‌ها هستید.

 

مجری سی‌ان‌ان پرسید: پس پاسخ به این مسئله تا جایی که به شما ربط دارد «خیر» است؟

تخت روانچی گفت: قطعاً «نه», قطعاً «خیر» است.

 

مجری سی‌ان‌ان سؤال کرد: پس هیچ گفتگویی نیست؟

مجید تخت روانچی هم گفت: تا زمانی که این سیاست خصومت در قبال مردم ایران ادامه دارد، هیچ گفتگویی نیست.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------