آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

مشاور بایدن: حتی یک متحد ما با تمدید تحریم‌ها علیه ایران برای مدت نامعلوم موافق نیست



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مشاور بایدن
مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق آمریکا استدلال دولت فعلی این کشور برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران را رد کرد.

به گزارش فارس، «آنتونی بلینکن»، مشاور «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ضمن تمجید از مفاد برجام گفته این توافق به گونه‌ای طراحی شده که دولت آمریکا می‌توانست با ماندن در آن تحریم‌های تسلیحاتی ضد ایران را تمدید کند.

 

بلینکن که در اجلاس امنیتی آسپن سخنرانی می‌کرد درباره تلاش دولت فعلی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: «تا آنجا که الان می‌دانم حتی یک متحد ما با تمدید این تحریم‌ها برای مدت نامعلوم موافق نیست.»

 

بلینکن تأکید کرد که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران یکی از مفاد کلیدی این توافق است. او گفت: «دولت [ترامپ] ممکن است درباره به پایان رسیدن تحریم‌ها علیه سلاح‌های متعارف ایران گلایه کند، اما این تحریم‌ها با کار سخت و دیپلماسی اصولی دولت اوباما تدوین و مستقر شد.»

 

بلینکن که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران بوده تأکید کرد که در توافق هسته‌ای برجام بندهایی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در نظر گرفته شده است.

 

او گفت: «البته ما در داخل خود متن برجام روی مفاد مهمی برای بازگرداندن تحریم‌ها اصرار کردیم. فقط یک مشکل وجود دارد: بند بازگشت خودکار تحریم‌ها باید توسط یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در توافق هسته‌ای فعال شود.»

 

بلینکن با رد استدلال‌های دولت ترامپ که مدعی است علی‌رغم خروج از برجام هنوز هم یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در این توافق است و می‌تواند از مفاد این توافق برای فعال کردن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند گفت: « دولت ترامپ هنگام خروج از برجام متن بیانیه‌ مطبوعاتی خودش را "پایان دادن به مشارکت آمریکا در برجام" انتخاب کرده است. بنابراین، آنها (مقام‌های دولت ترامپ) آزادند هر استدلالی که می‌خواهند بیاورند ولی به نظر می‌رسد که استدلال‌های آنها بنیادهای لرزانی دارد و به آنها برای استفاده از مفاد بازگشت خودکار که با مذاکره ما به دست آمد کمکی نمی‌کند.»

 

آنتونی بلینکن در ادامه تصریح کرد: «در اینکه دولت ترامپ دولت اوباما-بایدن را بابت اتمام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گلایه می‌کند دوگانه‌گویی‌های زیادی وجود دارد چون بخشی زیادی از این تحریم ها توسط دولت خود ما (دولت اوباما) وضع شد.»

 

وی در ادامه اضافه کرد که دولت فعلی آمریکا می‌توانسته با استناد به مفاد داخلی توافق برجام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. او گفت: «ما احتمالاً می‌توانستیم با داشتن جبهه‌ای متحد همراه با متحدانمان آن تحریم‌ها را از داخل خود توافق تمدید کنیم.»

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------