آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

عراقچی: بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیکیم/ نماینده اروپا: در این ۶ دور پیشرفت‌هایی حاصل شده؛ ادامه مذاکرات به آینده موکول شد



مذاکرات وین،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
معاون وزیر امور خارجه ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام از طرف‌های مذاکره خواست با جدیت و اراده قوی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند و ابراز امیدواری کرد که در دور آتی مذاکرات بتوان به توافق دست یافت.

به گزارش فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور جمع بندی ششمین دور مذاکرات وین در راستای احیای برجام که عصر امروز (یکشنبه) با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین برگزار شده بود، دقایقی قبل پایان یافت.

 

این نشست به ریاست «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و طی آن روسای هیأت‌ها ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های مستمر و فشرده تیم‌های کارشناسی، نتایج گفت‌وگوهای دور جاری را مورد ارزیابی مشترک قرار دادند.

 

* عراقچی: بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم

«سیدعباس عراقچی» رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در این نشست، ضمن اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در این دور‌ از مذاکرات به ویژه در مورد پیش نویس متون مذاکراتی، عنوان کرد که موضوعات مهم باقی مانده نیازمند تصمیم گیری‌های جدی در پایتخت‌ها خصوصا در کشورهای طرف مذاکره است.

 

وی‌ از طرف‌های مذاکره خواست تا با جدیت و اراده قوی جهت حفظ و احیای برجام، با واقع بینی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. 

 

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان ضمن تأکید بر این موضوع که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم، ابراز امیدواری کرد که در دور آتی مذاکرات بتوان به توافق دست یافت، گرچه نمی توان آن را تضمین کرد.

 

روسای سایر هیأت‌ها نیز ضمن تایید پیشرفت‌های صورت گرفته، بر ضرورت مشارکت همه طرف‌ها با رویکردی سازنده در ایجاد زمینه رسیدن به توافق تاکید کردند.

 

***

 

اولیانوف: دُور بعدی مذاکرات، احتمالا دور پایانی نشست وین است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز اعلام کرد: اعضاء کمیسیون مشترک برجام برای احتمالاً دور نهایی آماده می شوند.

 

به گزارش مهر، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز یکشنبه در پیامی توییتری اعلام کرد: اعضای کمیسیون مشترک برجام توافق کردند که وقفه ای به مذاکرات داده شود تا اعضا برای احتمالاً دور نهایی آماده شوند.

 

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در این ارتباط نوشت: نشست کمیسیون مشترک امروز برگزار و پیشرفت حاصله در مذاکرات وین از جمله در دور ششم بررسی شد.

 

«میخائیل اولیانوف» در این باره اضافه کرد: تصمیم گرفته شد که وقفه‌ای ایجاد شود تا به مشارکت‌کنندگان اجازه دهد با پایتخت‌هایشان درخصوص آمادگی برای آنچه که قرار است دور نهایی مذاکرات باشد، مشورت کنند.

 

اولیانوف زمان توافق احیای برجام را اعلام کرد

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین امروز یکشنبه پس از پایان ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: پس از آغاز دور هفتم مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای، حل مسائل فنی مربوط به ویرایش توافق نهایی ۲ هفته طول خواهد کشید.

 

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در این خصوص ادامه داد: پس از شروع دور هفتم، برای حل آخرین مسائل فنی مربوط به ویرایش سند نهایی، مدتی طول می‌کشد - احتمالاً نمی دانم شاید ۲ هفته- این نیز یک فرایند دشوار است؛ اما موضوعی است که می‌تواند حل شود.

 

وی در ادامه افزود: به طور کلی برداشت‌ها مثبت هستند؛ حرکتِ رو به جلو کاملاً مطمئن است، اما روند کار بسیار پیچیده‌تر از انتظار همه بود. من در مورد بهترین گزینه صحبت می‌کنم، اگر البته چیز غیرمنتظره ای پیش نیاید.

 

این دیپلمات تاکید کرد: آغاز دور هفتم به این بستگی دارد که هر طرف (تهران و واشنگتن) دستورات سیاسی لازم را برای آخرین دور مذاکرات در پایتخت خود دریافت کند. ظاهراً دور هفتم آخرین مرحله خواهد بود. دیگر نیازی به تمدید توافق (تفاهم) فنی در خصوص بازرسی‌های آژانس انرژی هسته‌ای در ایران که در ۲۴ ژوئن منقضی می‌شود نیست.

 

اولیانوف گفت: من فکر می‌کنم این توافقنامه تمدید نخواهد شد، زیرا نیازی نیست. تصمیمات قبلی لازم الاجرا هستند. اگر همه آنها به قوت خود باقی بمانند، تصمیم رسمی در مورد تمدید لازم نیست.

 

 ***

 

نماینده اروپا در مذاکرات وین: در این ۶ دور پیشرفت‌هایی حاصل شده؛ ادامه مذاکرات به آینده موکول شد

«انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام در وین روز یکشنبه گفت، امیدوار است ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق برسند.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مورا در جمع خبرنگاران گفت، ادامه مذاکرات احیای برجام بین طرف‌های برجام و آمریکا، به آینده موکول می‌شود تا نمایندگان این کشورها جهت رسیدن به جمع بندی به پایتخت‌های خود بازگردند.

 

این دیپلمات اروپایی بدون ارائه زمان مشخص برای از سر گیری مذاکرات گفت، در این ۶ دور مذاکره پیشرفت‌هایی حاصل شده و کشورهای شرکت‌کننده، هنگام بازگشت به وین نظر روشن‌تری درباره نحوه انعقاد توافق خواهند داشت.

 

او همچنین گفت انتظار دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران بتوانند با یکدیگر به تفاهم برسند و توافق نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران که ۲۴ ژوئن (۳ تیر) منقضی خواهد شد، بار دیگر تمدید شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------