آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

غریب‌آبادی: به زودی پیشنهاد عملی ایران درخصوص پرونده منافقین به عراق ارائه می‌شود



کاظم غریب‌آبادی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران پرونده منافقین را از دیگر موضوعات مهم در حوزه همکاری‌های دو کشور دانست و تاکید کرد به زودی پیشنهادات عملی ایران در این زمینه به کشور عراق ارائه خواهد شد.

به گزارش فارس، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز (سه‌شنبه)، با عبدالستار محمد، وزیر دادگستری عراق، و هیئت همراه دیدار و در خصوص مسائل فیمابین و تعاملات دوجانبه حقوقی و قضائی و حقوق بشری گفتگو کرد.

 

غریب‌آبادی ضمن ابراز امیدواری در خصوص گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های حقوقی و قضائی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ستاد حقوق بشر، ترویج و حمایت از حقوق بشر و حقوق شهروندی بر اساس آموزه‌های دینی است.

 

وی با اشاره به رویکرد دوگانه کشورهای سلطه‌جو در خصوص حقوق بشر، افزود: پدیده حقوق بشر به ابزار سیاسی برای سوءاستفاده از کشورهای مستقل تبدیل شده، اما این موضوع نمی‌تواند مانع حرکت ما در پیشبرد مواضع حقوق بشری‌مان باشد و قطعاً اقدامات ویژه‌ای برای مقابله با رویکردهای دوگانه سیاسی کشورهای غربی در دستور کار خواهیم داشت.

 

دبیر ستاد حقوق بشر ایران با اعلام آمادگی ایران برای همکاری حقوق بشری با کشور عراق، اذعان داشت: این همکاری طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود از جمله تبادل تجربیات دو کشور در حوزه حقوق بشر و ترویج آن، آموزش‌های گسترده در حوزه حقوق بشر و حقوق شهروندی به ویژه با تمرکز بر ارتقا حقوق زنان و کودکان، توسعه همکاری‌های دو کشور در عرصه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی.

 

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد در سفر رئیس وقت دستگاه قضا کشورمان به عراق، گفت: یکی دیگر از حوزه‌های مهم و قابل توجه دو کشور مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها و رسیدگی به پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان است که پیرو توافق دو کشور و تشکیل کمیته مشترک، از دولت محترم عراق تقاضا داریم هر چه سریع‌تر اولین نشست کمیته تحقیقات مشترک برای شناسایی و محاکمه عاملان و آمران این جنایت در محاکم قضائی عراق را برگزار کنند.

 

غریب‌آبادی پرونده منافقین را از دیگر موضوعات مهم در حوزه همکاری‌های دو کشور دانست و تاکید کرد به زودی پیشنهادات عملی ایران در این زمینه به کشور عراق ارائه خواهد شد.

 

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت برطرف کردن مشکلات اتباع دو کشور، تصریح کرد: با توجه به مراودات انسانی گسترده ایران و عراق، رویکردهای مناسبی برای حل مشکلات اتباع باید اتخاذ شود، به ویژه مشکلات زنان ایرانی که با مردان عراقی ازدواج کرده‌اند.

 

وی همکاری دو کشور در زمینه انتقال محکومان را خوب ارزیابی کرد و با بیان اینکه اولویت جمهوری اسلامی ایران، انتقال زندانیان ایرانی به داخل کشور است، افزود: در حال حاضر حدود ۲۵۰ ایرانی در عراق به ویژه در اقلیم کردستان زندانی هستند و حدود ۸۰ نفر عراقی نیز در زندان‌های ایران حضور دارند و امیدوارم درخواست‌های معاضدت قضائی تسریع گردد.

 

اعلام آمادگی وزیر دادگستری عراق برای ادامه همکاری با ستاد حقوق بشر

در ادامه عبدالستار محمد وزیر دادگستری عراق، گفت: این دیدار فرصتی است تا ما بتوانیم مسائل فی ما بین حوزه حقوقی را به بحث و بررسی بگذاریم من اطلاع دارم که دارای تجارب گسترده در زمینه حقوق بشر هستید.

 

وی افزود: اداره حقوق بشر ما نیز که زیر مجموعه وزارت دادگستری عراق است، آمادگی کامل دارد تا با ستاد حقوق بشر ایران همکاری لازم را داشته باشد. اداره حقوق بشر وزارت دادگستری عراق به چند بخش تقسیم می‌شود و هرکدام وظیفه رسیدگی به حقوق خاصی مثل حقوق زنان و حقوق کودکان را بر عهده دارند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص کمیته مشترک بین ایران و عراق در مورد شهادت دو شهید بزرگوار گفت: این موضوع در صلاحیت شورای عالی قضائی است، اما به محض اینکه به بغداد برگشتم به مراجع ذی ربط این موارد را ابلاغ می‌کنم تا کارها تسهیل شود.

 

وزیر دادگستری عراق در خاتمه درباره انتقال محکومان بیان کرد: به محض اینکه به بغداد برگردم تعداد زندانیان باقی مانده را نیز پیگیری می‌کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------