آخرین اخبار سیاست خارجی

خبر سفر وزیر کره شمالی به تهران,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسوولان ایران

خبرگزاری کره شمالی‌، خبر سفر وزیر شان به تهران را منتشر کرد اما در تهران،‌ هیچ مقام مسوول ایرانی تاکنون در این باره توضیحی نداده است. به گزارش عصرایران ؛‌با وجود اینکه…

مقامات سعودی: ایران ما را محاصره کرده است!



اخبار,اخبار سیاست خارجی , رابطه ایران و عربستان

 

اخبار سیاست خارجی - مقامات سعودی: ایران ما را محاصره کرده است!

اتهام زنی های اخیر وزیر خارجه عربستان علیه ایران و ادعاهای وی درباره سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی، یکی از موضوعاتی بود که به شدت در عرصه بین المللی بازتاب پیدا کرد. اما جدیدترین تحلیل ها و همچنین موضع گیری مقامات سعودی از هراس سران این کشور از افزایش نفوذ منطقه ای ایران و محاصره شدن عربستان از سوی ایران حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به بیان نگرانی عربستان سعودی از افزایش نفوذ منطقه ای ایران پرداخته و می نویسد با پیروزی هایی که «حوثی»های یمن توانسته اند طی هفته های اخیر در این کشور به دست بیاورند، اکنون مقامات سعودی احساس می کنند که از سوی ایران محاصره شده اند.

در این مطلب آمده است:
بدترین کابوس حکومت سعودی به حقیقت پیوست. موفقیت چشمگیر حوثی ها در یمن، یک گروه شیعه مذهب نزدیک به ایران را در حلقه ضعیف زنجیره پیرامونی عربستان به روی کار آورده و سال ها تلاش سعودی ها برای برقراری ثبات مورد نظر خود در یمن و نگه داشتن این کشور در مدار خود را بر باد داده است.

جنبش حوثی ها که با نام «انصارالله» شناخته می شوند، در ماه سپتامبر کنترل صنعا، پایتخت یمن را به دست گرفتند و اکنون کنترل شهر بندری مهم یمن در شمال این کشور با نام «حدیده» را نیز در اختیار دارند. در حال حاضر، حوثی ها از پایگاه سنتی خود در «سعده» در شمال یمن و نزدیک مرز عربستان بسیار فراتر رفته و کنترل بیشتر بخش های شمال یمن را به دست گرفته اند. آن ها گزینه نخست رئیس جمهور یمن برای پست نخست وزیری را نپذیرفته و از پذیرش درخواست وی برای عقب نشینی از صنعا نیز خودداری کردند.

این گروه که نام خود را از حسین بدرالدین الحوثی، بنیانگذار جنبش مدرن زیدیه در یمن – که در نخستین جنگ از شش جنگ زیدی ها با دولت یمن در فاصله سال های 2004 تا 2010 کشته شد – برگرفته اند، اکنون نیروی نظامی غالب در یمن به شمار می روند. زیدی ها شاخه ای از معتقدان به اسلام شیعه به شمار می روند که از زمان انقلاب سال 1962 تاکنون کنترل شمال یمن را در اختیار دارند.

حکومت محلی تشکیل شده از سوی زیدی ها، توسط یک جنبش ملی گرای تحت حمایت مصر سرنگون شد و همین امر سبب شد اعضای جنبش حوثی ضمن عقب نشینی به سمت بیابان ها و کوهستان ها، یک دوره مبارزه شش ساله را علیه مصری ها و متحدان جمهوری خواه یمنی آن ها آغاز کنند. سعودی ها نیز مهمترین منبع حمایت خارجی از شورشیان سلطنت طلب بودند و ملک فیصل مهمترین حامی آن ها به شمار می رفت.

بنابراین، اینکه اکنون سعودی ها تا این حد از کنترل صنعا و حدیده توسط حوثی ها نگرانند، جالب توجه است. پیش از وقوع انقلاب سال 2011 در یمن، سعودی ها از رئیس جمهور وقت، یعنی علی عبدالله صالح و مبارزه نظامی او علیه حوثی ها حمایت می کردند و خود نیز پس از سال 2009، چند مرتبه علیه حوثی ها عملیات نظامی انجام داده بودند.

اما آنچه بیش از هر چیز اسباب نگرانی سعودی ها را فراهم می کند، ارتباط حوثی ها با ایران است. صالح از سال 2004 ادعای کمک ایران به حوثی را مطرح می کرد و از سال 2012 به بعد، آمریکایی ها نیز همین ادعا را مطرح کردند. این ادعاها حاکی از آن است که ایران و حزب الله لبنان به مدت چندین سال برای حوثی ها سلاح سبک و مهمات ارسال کرده اند و در زمینه حمایت مالی از آن ها نیز فعال بوده اند.

اما حمایت ایران از حوثی ها به هر میزان که باشد، عربستان بر این باور است که این حمایت برای موفقیت انصارالله مهم و حیاتی بوده است. یک شاهزاده ارشد سعودی اخیراً گفته عربستان از سوی گروه های تحت حمایت ایران در محاصره قرار گرفته است. وی اشاره کرده که «عوامل ایران» اکنون کنترل چهار پایتخت عربی را به دست دارند: بغداد، دمشق، بیروت و صنعا. روزنامه سعودی الشرق الاوسط نیز اخیراً در مطلبی از محاصره عربستان سعودی توسط ایران سخن گفت.

از زمان وقوع انقلاب در یمن، عربستان سعودی در زمینه برقراری ثبات مدنظر خود در یمن و انجام اصلاحات کنترل شده در این کشور فعال بوده است. دیپلمات های سعودی در کناره گیری صالح از قدرت و جایگزینی عبدربه منصور هادی به جای وی نقش داشتند. افزون بر این، عربستان از سال 2011 مبلغ سه میلیارد دلار اعتبار نفتی به یمن اعطا کرده و یک میلیارد دلار نیز در قالب حمایت مالی در اختیار بانک مرکزی این کشور گذاشته است.

از سوی دیگر، دولت هادی در یمن مورد حمایت آمریکا نیز بوده و واشنگتن تلاش داشته این کشور را به نمونه موفقی برای مبارزه با تروریسم – به واسطه حضور نیروهای القاعده در بخش هایی از این کشور – تبدیل کند. اما همین حمایت آمریکا از دولت صنعا و همچنین ارتباط نزدیک آمریکا با عربستان، سبب شده جنبش حوثی ها به طور جدی جهت گیری ضد آمریکایی نیز پیدا کند و شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل به میان شعارهای اصلی این جنبش راه پیدا کند.

به هر حال، آن گونه که از مطلب المانیتور برمی آید، مجموعه این تحولات به شدت اسباب نگرانی عربستان سعودی را فراهم کرده و شاید همین هراس از افزایش قابل توجه نفوذ منطقه ای ایران بوده که سبب شده وزیر خارجه عربستان اخیراً اقدام به اتهام زنی به ایران و طرح ادعاهایی علیه سیاست های منطقه ای ایران کند. 

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------