آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

واکنش ائتلاف نوری مالکی به عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,ائتلاف دولت قانون
نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق از تمام کشورها خواست تا با تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران مخالفت کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از شفق نیوز، منصور البعیجی، نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق که ریاست آنرا نوری المالکی برعهده دارد گفت: از دولت عراق می‌خواهیم که به هرگونه تحریمی از سوی آمریکا علیه ایران پایبند نباشد زیرا این تحریم‌ها ملت ایران را هدف قرار داده است.

 

وی گفت: آمریکا از طریق این تحریم‌ها تلاش می‌کند برنامه‌های خود در منطقه را پیاده کند بنابراین دولت عراق باید به دور از هرگونه فشاری در موضع ثابت خود در حمایت از کسانی که به هنگام مشکلات در کنار آن ایستادند باقی بماند.

 

نماینده ائتلاف دولت قانون عراق گفت: از تمام دولت‌های آزاده در سرتاسر جهان و خصوصاً کشورهای اسلامی می‌خواهیم که این تحریم‌های ظالمانه را نپذیرند و به آن پایبند نباشند زیرا این تحریم‌ها ظالمانه در تضاد با ساده‌ترین اصول حقوق بشر و علیه ملت ایران است.

 

به گزارش ایسنا، پیش از این نیز بها الاعرجی، معاون نخست وزیر پیشن عراق در واکنش به عدم تمدید معافیت‌های نفتی از سوی آمریکا اعلام کرد: پایبندی عراق به اقدام اخیر آمریکا مبنی بر عدم معافیت این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به معنای نقض حاکمیت عراق و تحت فرمان آمریکا بودن است.

 

یک منبع نزدیک به دولت عراق نیز گفته است: تصمیم دیروز (دوشنبه) دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لغو معافیت‌های نفتی ۸ کشور از تحریم‌های ایران به هیچ وجه عراق را شامل نمی‌شود زیرا این تحریم‌ها تنها مختص به واردات نفت خام است و عراق نفت خام وارد نمی‌کند بلکه امسال جزو تولیدکنندگان اساسی بود.

 

همچنین رزاق محیبس، عضو کمیسیون انرژی پارلمان عراق گفت: ما از دولت می‌خواهیم که اقدامات سریعی در رابطه با پرونده تحریم‌های آمریکا علیه ایران اتخاذ کند. تحریم‌های آمریکا یکجانبه است و عراق ملزم به پایبندی به آنها نیست. واشنگتن باید بداند که عراق با ایران روابطی تجاری، اقتصادی، جغرافیایی و امنیتی دارد و از انرژی ایران بی نیاز نیست. ما امیدوار بودیم که معافیت‌های عراق تمدید شوند و عدم توقف واردات گاز و برق از ایران به عراق تضمین شود.

 

مصعب المدرس، سخنگوی وزارت برق عراق نیز اعلام کرد: تاکنون ما هیچ منبعی برای جایگزین کردن واردات گاز از ایران نداشته‌ایم. واردات گاز از ایران در ژوئن از ۲۸ میلیون متر مکعب در روز به ۳۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا خواهد کرد و به این ترتیب تولید برق با استفاده از واردات از ایران به ۴۷۰۰ مگاوات افزایش پیدا خواهد کرد. نیاز عراق به برق هر سال هفت درصد رشد می‌کند.

 

از سوی دیگر یک منبع عراقی اعلام کرد که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق به منظور گفت وگو در رابطه با تمدید معافیت‌های نفتی هفته آینده به واشنگتن می‌رود.

 

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که معافیت‌های نفتی اعطا شده به هشت کشور برای تجارت با ایران را تمدید نخواهد کرد.

 

دولت آمریکا سال گذشته برای "جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی" به هشت کشور خریدار نفت خام ایران معافیت از تحریم‌های نفتی اعطا کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------