آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

خطیب زاده: برخی گزارشات مبنی بر اینکه مذاکره در دولت آینده انجام می شود صحت ندارد/ ظریف امروز با رئیسی دیدار کرد



خطیب زاده,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
خطیب زاده: برخی گزارشات مبنی بر اینکه مذاکره در دولت آینده انجام می شود صحت ندارد/ ظریف امروز با رئیسی دیدار کرد

 سخنگوی وزارت امور خارجه برگزاری موفقیت آمیز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به مقام معظم رهبری و مردم ایران تبریک گفت .

 

به گزارش ایسنا ، سعید خطیب زاده در نشست خبری این هفته خود همچنین برای رییس‌جمهور منتخب آرزوی موفقیت کرد و گفت: حضور مسئولانه ملت ایران دراین انتخابات پیام مهمی را برای همه کسانی که به سرنوشت ایران دل بسته اند، داشت و از ایرانیان خارج از کشور نیز که علیرغم برخی کم و کاستی ها و آزار و اذیت هایی که انجام شد در این انتخابات مسئولانه حضور داشتند، تشکر می کنم.

 

وی ادامه داد: کسب اعتماد ملت را به رئیس جمهور منتخب نیز تبریک می گویم و برای ایشان به عنوان رئیس جمهور آینده بهترین ها را آرزو دارم و امیدوارم در تحقق خواست و اراده ملت موفق باشند.

 

تبریک ۴۵ مقام خارجی به رئیسی تاکنون 

وی گفت: در طول ۴۸ ساعت گذشته تاکنون ۴۵ نفر از مقامات ارشد کشورهای مختلف پیام های تبریک خطاب به رییس جمهور منتخب ارسال کردند که ۲۴ نفر آنها رییس جمهور ، نخست وزیر و رییس دولت بودند.  ۴ نفر آنها رییس پارلمان هستند و بقیه از شخصیت های ارشد سیاسی و ارسال این پیام ها  طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

 

نیروگاه بوشهر به دلیل نقص فنی و مرتفع کردن برخی موضوعات فنی به صورت موقت از مدار خارج شده است

خطیب زاده در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روز گذشته خبری منتشر شد که نیروگاه هسته ای بوشهر به صورت موقت و اضطراری تعطیل شده است و آیا این به علت خاصی صورت گرفته و مشکلی در مورد این نیروگاه ایجاد شده است، گفت: خیر. قبلا نیز اعلام شده بود که به دلیل نقص فنی و مرتفع کردن برخی از موضوعات فنی این نیروگاه به صورت موقت از مدار خارج می شود و از قبل نیز به وزارت نیرو در این زمینه اطلاع رسانی شده بود.

 

وی ادامه داد: در نیروگاه های هسته ای این امر مرسومی است که به دلیل رسیدگی های فنی در طول سال یک الی دو بار و یا حتی بیشتر این اتفاق انجام شود و موضوع خاصی نیست.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گویی سفارت افغانستان در تهران اعلام کرده است که تعدادی از شهروندان این کشور در هنگامی که برای امور کنسولی به سفارت افغانستان در تهران مراجعه کرده بودند دستگیر شده اند، گفت: از موضوعی که شما اشاره کردید اطلاع داریم. نیروها و بخش های مربوطه در حال بررسی این موضوع هستند و بعد از آنکه جزئیات آن روشن شد در مورد آن اطلاع رسانی می کنیم.

 

بعید نیست که دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد

خطیب زاده همچنین در این نشست در مورد برخی از اظهارنظرها در ارتباط با موضوع احیای برجام و زمان حصول توافق در ارتباط با آن و ارتباط آن با انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: از این گونه گمانه زنی ها طی ماه های گذشته کم نبوده است و این گزارش ها تأیید نمی شود و حتی نزدیک به واقعیت گفت‌وگوها نیست.

 

وی با بیان اینکه تمامی طرف ها در وین در مورد جزئیات احیای توافق برجام گفت وگو کرده‌اند و هیچ کدام این احساس را نداشته اند که وقت اضافی را در وین گذاشته اند، گفت: هیچ وقت سیاست جمهوری اسلامی ایران این نبوده و نخواهد بود که در صورت امکان رفع تحریم ها آن را به تأخیر بیاندازد.

 

خطیب زاده ادامه داد: این سیاست اعلامی مقام معظم رهبری بوده و هیأت مذاکره کننده نیز همین مسیر را طی کرده اند و هیچ بعید نیست که دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد.

 

شورای فنی ایکائو تصمیم گیر نیست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد حضور معاون حقوقی و بین الملل وزیر خارجه در نشست ۲۲۳ شورای ایکائو در خصوص هواپیمای اوکراینی و اینکه آیا گزارش ایران در این نشست مورد قبول این دادگاه قرار گرفت، گفت: شورای فنی ایکائو دادگاه محسوب نمی شود و تصمیم گیر نیست و موضوعات فنی در آن مطرح می شود.

 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران قبلا گزارش خود را در ارتباط با هواپیمای اوکراینی ارائه کرده و به ابهامات پاسخ داده است. در این جلسه نیز اظهاراتی از سوی نماینده کانادا مطرح شد که به این اظهارات پاسخ های دقیق و مبسوطی داده شد.

 

خطیب زاده ادامه داد: گزارش فنی ایران در ارتباط با این موضوع کامل بوده و در آنجا نیز مورد توجه قرار گرفت.

 

هیچ گاه در مورد برجام جدیدی گفت‌وگو نحواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا در ارتباط با مذاکرات ایران و وین گفت: هم ایشان و دیگر مقامات آمریکایی می دانند که جمهوری اسلامی ایران سیاست واحدی را در این چند سال داشته است. برجام به سختی مذاکره، امضا، مهروموم و کنار گذاشته شده و هیچ گاه برجام جدیدی گفت‌وگو نخواهد شد.

 

وی افزود: ایشان باید بداند که در برجام عینا آمده که اجرای کامل برجام اطمینان بخش از ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای ایران است و پرونده بسته می شود لذا اگر کسی می خواهد از موقعیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران مطمئن شود بهتر است اجرای کامل برجام را در دستور کار خود قرار دهد.

 

خطیب زاده با بیان اینکه بهترین چیزی که آمریکا می تواند به آن فکر کند ارائه تضمین های لازم برای بازگشت به برجام و عدم نقض مجدد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است، گفت: اگر قرار باشد در مورد موضوعاتی صحبت شود وقتی آمریکا به برجام برگردد، لیستی هست که آمریکا باید پاسخگوی آن ها باشد.

 

متن تدوین شده در مذاکرات وین فاقد ابهام است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برجام و اینکه آیا این پیش بینی وجود دارد که در دور بعدی مذاکرات توافق حاصل شود، تصریح کرد: دیپلمات ها آدم های خوش بینی هستند ولی برای قضاوت همواره زود است و باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا تصمیمات سیاسی از سوی تمام طرف ها گرفته می شود یا نه.

 

وی افزود: متن تدوین شده فاقد ابهام است و در تمامی کارگروه ها به یک متن روشنی رسیده ایم و آنچه که باقی مانده بیش از آنکه به مذاکر نیاز داشته باشد احتیاج به تصمیم سیاسی تمامی طرف ها دارد و اگر تصمیمات سیاسی گرفته شود می توانیم امیدوار باشیم که دردور پایانی گفت وگوها قرار بگیریم.

 

سیاست اصولی ایران رفع تمام تحریم‌هایی است که در برجام پیش‌بینی شده است

خطیب‌زاده در این نشست همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه گفته می‌شود علیرغم اینکه توافق در وین برای برداشتن تحریم های اقتصادی و تجاری صورت گرفته اما تیم مذاکره کننده ایران حصول توافق نهایی را به خروج نام افراد خاص از لیست خاص تحریمی آمریکا کرده است و آیا چنین موضوعی صحت دارد، گفت: این گزارش ها دقیق نیست. ایران رسیدن به توافق را منوط به اسم افراد نکرده است. سیاست اصولی ایران رفع تمام تحریم‌هایی است که در برجام پیش بینی شده است. ما در برجام و در گفت‌وگوهای وین نه تعهدی بیش از آنچه که در برجام نوشته شده خواهیم پذیرفت و نه به انتفاعی کمتر از آنچه که در برجام پیش بینی شده رضایت خواهیم داد.

 

وی ادامه داد: ما در این موضع بسیار جدی هستیم. آمریکا یک بار نشان داد که به چه میزان به حقوق بین الملل و قراردادهای بین‌المللی پایبند نیست و نشان داده که با چه رفتارهایی تلاش می کند که از کوچکترین جزئیات سوءاستفاده کند برای اینکه تعهداتش را اجرا نکند.

 

با نگرانی اوضاع وخیم در افغانستان را پیگیری می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اوضاع افغانستان و برخی از گزارش ها مبنی بر اینکه حرکت پناهجویان افغانی به سمت ایران افزایش یافته است با توجه به تشدید خشونت ها در این کشور، تصریح کرد: ما با نگرانی اوضاع وخیم در افغانستان را پیگیری می کنیم. در همسایگی ما تحولات گسترده ای در جریان است و ما همه را به کاهش خشونت و پایبندی به گفت‌وگوهای بین الافغانی دعوت می کنیم تا صلح در افغانستان با مشارکت تمامی اقوام و اقلیت ها در این کشور ایجاد شود.

 

خطیب‌زاده ادامه داد: این موضع همیشگی ایران بوده است. ما معتقدیم که وجود امنیت ملی در افغانستان بخشی از امنیت ملی ایران است، بنابراین با دقت و جزئیات این تحولات را دنبال می کنیم. تاکنون در مورد این تحولات و اتفاقات رایزنی هایی بین دو کشور صورت گرفته است. سفرهایی از سوی دو طرف انجام شده است و باز هم در روزهای آتی سفرهایی انجام خواهد شد و در جریان گفت‌وگوهای اخیر آقای ظریف با مقامات افغانستان یکی از موضوعات مهم گفت‌وگوی ایشان با مقامات این کشور مسئله امنیت ملی در داخل افغانستان بوده است.

 

وی با بیان اینکه ایران همواره پذیرای برادران و خواهران خود از افغانستان بوده است، تصریح کرد: افغانستان باید سرزمین صلح و آرامش برای مردم این کشور باشد.

 

رسانه‌های صیونیستی جز تخریب منتخبین ملت در تمامی دوره‌ها هیچ وظیفه دیگری نداشته‌اند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد برخی از گزارشات منتشر شده در برخی از رسانه های غربی و صهیونیستی در ارتباط با رئیس جمهور منتخب ایران و سیاست های وی تصریح کرد: رویه رسانه های صیونیستی شناخته شده است. آن ها جز تخریب منتخبین ملت در تمامی دوره ها هیچ وظیفه دیگری نداشته اند و برای آن ها تفاوت نمی کند که از سوی مردم توسط صندوق آرا چه کسی انتخاب شود. آن ها همواره این رویه را داشته اند.

 

آقای رئیسی صدای عاقله نظام در بخش مهمی از تصمیمات هستند

خطیب زاده با بیان اینکه آقای رئیسی سال‌ها در مسئولیت‌های مهمی در نظام جمهوری اسلامی ایران حضور داشته‌اند و در بخشی از تصمیمات نظام در شورای عالی امنیت ملی بوده‌اند و صدای عاقله نظام در بخش مهمی از تصمیمات هستند، خاطر نشان کرد: این گزارش‌ها برای مشوش کردن چهره نظام صورت می‌گیرد و همه به زودی خواهند دید سیاست‌های ایران در چه مسیری مثل همکاری‌های اصولی و  تعامل ادامه خواهد یافت.

 

کمیته بررسی و تطبیق متن توافق وین با حضور نمایندگان دولت ، مجلس و شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تشکیل کمیته تطبیق در داخل کشور برای تطبیق متن نهایی توافق ایران با ۱+۴ با منافع ملی کشور با حضور نمایندگانی از بخش‌های مختلف با تأیید این خبر گفت: اخبار مربوط به تشکیل کمیته مربوط به تطبیق متن نهایی توافق با منافع کشور و مردم تأیید می شود و اولین جلسه آن قبل از سفر آقای عراقچی به وین برگزار شد و بعد از اینکه آقای عراقچی به کشور برگردند جلسه بعدی آن برگزار خواهد شد.

 

خطیب زاده ادامه داد: این یک روال مشخص طبیعی و سازوکار در داخل ایران است. شورای عالی امنیت ملی با نظرات مقامات عالی رتبه نظام تصمیم گرفته که این کمیته فعالیت کند و بعد تصمیمات نهایی براساس گزارشات این کمیته گرفته خواهد شد. این یک کمیته بین بخشی است که نمایندگانی از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی در آن حضور دارند.

 

اصل موضوع  درخواست تضمین ایران از آمریکا درست است 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد گزارش برخی از رسانه ها مبنی بر اینکه ایران به دنبال دریافت تضمین قطعی از آمریکا در مذاکرات وین است تا به مانند دولت ترامپ از برجام خارج نشود، گفت: اصل موضوع در مورد تضمین درست است ولی اجازه بدهید که در مورد جزئیات صحبت نکنم.

 

وی تصریح کرد: ایالات متحده در زمان ترامپ نشان داد که تا چه حد می تواند گردن کشانه منافع کشورهای دیگر را نادیده بگیرد بنابراین باید به نوعی تضمین این موضوع دیده شود ولی اینکه کم و کیف آن چیست هر موقع که مطالب مربوط به آن روشن تر شد و پس از نهایی تر شدن خدمت شما عرض می کنم و این موضوعی است که در مورد آن گفت‌وگو در حال انجام است.

 

همواره آغوش‌مان برای بازگشت عربستان سعودی به دامان منطقه باز بوده است

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات اخیر آقای ظریف مبنی بر اینکه این آمادگی را داریم که همین فردا سفیر به عربستان اعزام کنیم، تصریح کرد: آنچه آقای ظریف گفته چیز جدیدی نیست. ما همواره آغوشمان برای بازگشت عربستان سعودی به دامان منطقه باز بوده است و نسبت به گفت وگوها با عربستان در مورد موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی متعهد هستیم و امیدواریم این گفت وگوها به نتیجه ملموسی برای برقراری روابط بین دو کشور و حداقل حل برخی از موضوعات بیانجامد.

 

آقای ظریف از جزئیات گفت‌وگوها مطلع هست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات وزیر خارجه مبنی بر اینکه در حال نزدیک شدن به پایان مذاکرات هستیم، اظهار کرد: آقای ظریف از جزئیات گفت‌وگوها مطلع هست و آنچه که من نیز اینجا گفته ام با اطلاع از آخرین تحولات است. شما می توانید نزدیک به چیزی باشید ولی هیچ گاه به آن نرسید، می توانید از چیزی هم دور باشید ولی به سرعت به آن برسید. الان در بحث مذاکرات در نقطه ای هستیم که اگر تصمیمات سیاسی از سوی تمامی طرف ها گرفته شود نزدیک به توافق خواهیم بود ولی اگر تصمیمات سیاسی گرفته نشود این امر قطعا زمان بر است.

 

وی ادامه داد: این زمان بی انتها نیست و همان طور که بارها گفته ایم اجازه نخواهیم داد که این مذاکرات فرسایشی شود. از نظر ما متن کاملا روشن است و به نقطه تصمیمات سیاسی رسیده است. در برخی از موضوعات اختلاف وجود دارد و اینجا نقطه ای است که با تصمیمات سیاسی تمامی طرف ها حل می شود.

 

تمامی دسترسی های فراپادمانی آژانس متوقف شده است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته ای ایران محدود شده است، تصریح کرد: همان طور که پیش از این گفته ایم تمامی دسترسی های فراپادمانی آژانس متوقف شده است ولی دسترسی های پادمانی را آژانس دارد.

 

اروپایی ها بهتر است به تعهدات خود برگردند

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات برخی از دیپلمات های اروپایی در مورد طولانی شدن مذاکرات وین و خبری که خبرگزاری رویترز در این زمینه منتشر کرده است، گفت: اروپایی ها بهتر است به تعهدات خود برگردند. توصیه جدی ما به طرف های اروپایی این است که سازنده بودن خود را در مذاکرات وین با اجرای حداقلی از تعهداتشان همراه کنند. به نظر می آید اروپایی ها همچنان در بی عملی مطلق به سر می برند و منتظر هستند که ببینند در وین چه اتفاقی می افتد تا تعهداتشان را انجام دهند.

 

اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شود

وی همچنین در همین ارتباط گفت: ما اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شود و از دیگر سو اجازه نخواهیم داد که وقت و انرژی ملت بیهوده به بازی گرفته شود و در عین حال اجازه نخواهیم داد که جزئیات بدون توافق باقی بماند. جزئیات به اندازه کلیات برای ما مهم است. هیچ توافقی حاصل نمی شود مگر اینکه درباره همه مسائل توافق حاصل شود.

 

پیگیری های حقوقی در مورد برخی اتفاقات در برخی شعب رای در خارج تا حصول نتیجه ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخی ازاتفاقات رخ داده در تعدادی از کشورهای اروپایی و همچنین برخی از شعب رأی در آمریکا برای تعدادی از ایرانیان که قصد داشتند در انتخابات شرکت کنند و بازداشت سه نفر در ارتباط با حمله به یک خانم ایرانی در بیرمنگام انگلیس تصریح کرد: واقعا جای تأسف دارد که در برخی از کشورهای اروپایی و برخی از نقاط اخذ رأی در ایالات متحده در کشورهایی که ادعای حقوق بشر و دموکراسی دارند به واسطه بی دقتی هایی که آن ها انجام دادند کم و کاستی هایی داشتیم. ما همان روز یادداشت های اعتراضی خود را ارسال کردیم. در تهران نیز پیگیری هایی را انجام دادیم. در روز شنبه سفیر انگلیس به وزارت خارجه به خاطر همین موضوع احضار شد و پیگیری های حقوقی را تا حصول نتیجه در این زمینه ادامه خواهیم داد.

 

وی ادامه داد: صحنه هایی که برخی از ورشکستگان و عناصر اجاره ای خواستند ایجاد کنند هیچ شباهتی با ملت متمدن و تاریخ ساز ایران ندارد. ملت ایران کسانی هستند که حتی اعتراض های خود را با منطق و به صورت روشن بیان می کنند. این ها عناصری هستند که وابستگی آن ها به گروهک های مختلف از جمله منافقین روشن است.

 

برداشتن تحریم های ایران در حوزه واکسن و ماسک نشان داد ایران تحت چه فشار و ظلم آشکاری از سوی آمریکا بوده است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص استثنا قائل شدن در برداشتن تحریم های ایران در حوزه واکسن و ماسک از سوی آمریکا گفت: این استثنایی که قائل شدند یک بار دیگر به همگان نشان داد که ایران تحت چه فشار و ظلم و ستم آشکاری از سوی آمریکا در زمان فراگیری ویروس کرونا قرار داشته است. این خود نشان داد که سربازان سلامت ما در چه شرایط سختی وظایف خود را انجام داده اند.

 

خطیب زاده تأکید کرد: مادامی که تمام تحریم های ظالمانه، فراسرزمینی و یک جانبه آمریکا برداشته نشود این اقدامات موردی رافع مسئولیت های ایالات متحده نیست.

 

وی ادامه داد: این مسائل نشان داد که ما تاب آوری بالایی در زمان فشارها و سختی ها داریم و بخش سلامت ما از این فشارها به سلامت و البته با سختی زیاد عبور کرده است و امیدوارم با تولید واکسن داخلی وضعیت بهتری را در کشور داشته باشیم.

 

امیدواریم هر چه زودتر بحران لبنان به پایان برسد

سخنگوی وزارت خارجه در مورد بحران لبنان و اینکه آیا ایران برای حل بحران لبنان و کمک به این کشور برنامه ای دارد، گفت: موضوع لبنان موضوع داخلی این کشور است و ما ضمن احترام به تمامی طرف های لبنانی همواره از آن ها خواسته ایم به توافق درونی برسند و تشکیل دولت بدهند تا مردم لبنان از آن بهره مند شوند و در همین راستا به دولت پیشبرد امور در لبنان و دوستان در این کشور گفته ایم که برای حل این موضوع هر کمکی لازم باشد انجام می دهیم و ما امیدواریم هر چه زودتر بحران لبنان به پایان برسد.

 

با ستاد آقای رئیسی و کسانی که به عنوان نقطه تماس معرفی شدند در ارتباط هستیم

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در سال ۹۲ زمانی که آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد در مراسم تحلیف ایشان تعدادی از مقامات کشورهای دیگر حضور داشتند و آیا قرار است در مراسم تحلیف آقای رئیسی نیز چنین اتفاقی صورت بگیرد، تصریح کرد: در خصوص انتقال و تحولات در نهاد ریاست جمهوری و رئیس جمهور جدید، وزارت خارجه مسئولیت های کاملا مشخصی دارد و همواره با جدیت این مسئولیت ها را پیگیری کرده است. در حال حاضر با ستاد آقای رئیسی و کسانی که به عنوان نقطه تماس معرفی شدند در ارتباط هستیم.

 

به دعوت آقای رئیسی، آقای ظریف به دیدار ایشان رفت

وی ادامه داد: امروز صبح به دعوت آقای رئیسی، آقای ظریف به دیدار ایشان رفت. این دیدار حدود یک ساعت و نیم طول کشید و گفت وگوهای خوبی در مورد موضوعات برجامی و سیاست خارجی انجام شد و در ادامه نیز وزارت خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی مسئولیت های خود را انجام می دهد و تصمیماتی که اتخاذ شود را وزارت خارجه با قوت انجام می دهد.

 

امنیت  در منطقه دسته جمعی است

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری یک مانور نظامی از سوی ترکیه با مشارکت برخی دیگر از کشورها از جمله عربستان و اینکه نگاه ایران به این موضوع چیست، گفت: این سوال را باید از ستاد کل نیروهای مسلح بپرسید ولی آنچه که مهم است این است که امنیت  در این منطقه دسته جمعی است و روابط ما با ترکیه در ابعاد مختلف بیانگر این موضوع است که فهم و مفاهمه خوبی وجود دارد و مثال یکی از روابط ممتاز بین کشورها در این منطقه بحران زده است.

 

در مورد واکسن وزارت امور خارجه از روز اول با سابقه درخشانی به یاری وزارت بهداشت شتافت

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تولید واکسن در کشور آیا احتمال دارد که دیگر ایران واکسن از خارج وارد نکند، گفت: در مورد واکسن وزارت امور خارجه از روز اول با سابقه درخشانی به یاری وزارت بهداشت شتافت و سعی کرد تا آنجایی که ممکن است نیازهای مردم در این حوزه را برآورده کند در حالی که شاهد فشار حداکثری آمریکا بودیم و من می توانم بگویم که کمتر واکسنی وارد ایران شده که وزارت خارجه از پیشنهاد، گفت وگو، مذاکره و انتقال پول و واردات آن در آن نقشی نداشته باشد. ما کمتر در این مورد صحبت کردیم به این دلیل که نهاد تخصصی اش صحبت کند ولی من باید بگویم که در این حوزه وزارت خارجه، شخص وزیر، معاونان و مدیران این وزارتخانه در حوزه های مختلف در این موضوع مبتکرانه و کنشگرانه عمل کردند و تا روزی که دستورالعمل ها تغییر نکند ما همین روند را ادامه می دهیم.

 

هفته گذشته محموله واکسن از چین وارد کشور شد و این موضوع در این هفته نیز در دستور کار است

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه هفته گذشته محموله واکسن از چین وارد کشور شد و این موضوع در این هفته نیز در دستور کار است، گفت: خوشحال هستیم که در مورد واکسن های ایرانی از جمله واکسن برکت و واکسن مشترک ایران و کوبا به پیشرفت های خوبی رسیده ایم ولی فکر نمی کنم که این واکسن ها همه نیازهای داخلی را در حال حاضر برطرف کند و تا نقطه ای که سربه سر شود این روند را ادامه می دهیم.

 

همواره سیاست های کلان در ایران در حوزه های مختلف در سطوح عالیه تصمیم گیری می شود

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا با حضور آقای رئیسی شاهد تحولی در سیاست های سیاست خارجی ایران در حوزه کلان خواهیم بود، گفت: همان طور که می دانید امروز آقای رئیسی با رسانه ها گفت وگو دارند و در مورد موضوعات مختلف و احتمالا در ارتباط با عرصه سیاست خارجی نظرات ایشان را خواهید شنید.

 

خطیب زاده ادامه داد: همان طور که می دانید همواره سیاست های کلان در ایران در حوزه های مختلف در سطوح عالیه تصمیم گیری می شود که نشان دهنده استمرار سیاست ها است.  

 

هیأت شرکت کننده ایران در  مذاکرات وین شب گذشته به تهران بازگشت

وی همچنین با اشاره به پایان دور ششم مذاکرات وین در روز گذشته گفت: شب گذشته هیأت شرکت کننده ایران در این مذاکرات به تهران بازگشت.

 

خطیب زاده در این نشست به مانند نشست های پیشین خود گزارشی از رویدادهای صورت گرفته در حوزه سیاست خارجی در طول یک هفته گذشته ارائه داد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------