آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

امیر عبداللهیان، وزیر خارجه در گفت‌وگو با شبکه خبری ان.بی.سی: ایران برنامه‌ای برای پاسخ ندارد مگر اینکه اسرائیل یک حمله بزرگ و چشمگیر انجام دهد. سایت رسمی امور وزارت…

شهادت آخرین سرپرست دادگستری دوره ترامپ درباره دخالت در انتخابات ۲۰۲۰



آمریکا,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
"جف روزن" آخرین سرپرست وزارت دادگستری دولت دونالد ترامپ درباره دخالت او در در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا برای تغییر نتیجه انتخابات در کمیته قضایی سنا شهادت داد. 

پایگاه خبری هیل در گزارشی نوشت "ریچارد بلومنتال" سناتور دموکرات عضو کمیته قضایی سنا به خبرنگاران گفت از اینکه کشور چقدر به فاجعه کامل نزدیک شده بود، شوکه شدم.

 

بر اساس این گزارش، جف روزن سرپرست وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۲۰ ساعت ها در کمیته قضایی سنا که تلاش های متحدان ترامپ برای مداخله در انتخابات را بررسی می کند، حاضر شد تا درباره تلاش های ترامپ برای تضعیف نتیجه انتخابات شهادت دهد.

 

دیک داربین رئیس کمیته قضایی سنا در مصاحبه ای گفته است در حال بررسی آنچه در آن روزها پس از انتخابات نوامبر و قبل از سوگند ریاست جمهوری بایدن، روی داده هستیم.

 

به گفته وی، تلاش های زیادی توسط ترامپ و کسانی که از او حمایت می کردند برای فشار آوردن بر وزارت دادگستری برای حمایت از " دروغ بزرگ " وجود داشت.

 

جف روزن یک روز قبل از حضور در نشست کمیته قضایی سنا، در تماس با بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا گفته بود قصد دارد با این تحقیقات همکاری کند.

 

نیویورک تایمز به عنوان اولین روزنامه‌ای که به این اقدام روزن اشاره کرده، در گزارشی نوشت که روزن به بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا گفت در طول تصدی سرپرستی دادستانی کل آمریکا ۵ بار با "جفری کلارک" سرپرست بخش مدنی این وزارتخانه برخورد داشته و کلارک اذعان کرده  با ترامپ ملاقات داشته و قول داده این کار را تکرار نکند.

 

روزن همچنین گفته است کلارک مکالماتی بدون مجوز با ترامپ داشته و آنها درباره ایجاد شک در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ گفتگو داشته‌اند.کلارک به ترامپ گفته بود نامه‌ای به قانون‌گذاران ایالت جورجیا بنویسد و از آنها بخواهد نتایج انتخابات در این ایالت را ابطال و اعلام کنند وزارت دادگستری در حال بررسی ادعای تقلب در انتخابات است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت، روزن به بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا گفت  "جفری کلارک" سرپرست بخش مدنی این وزارتخانه و معاون وی پنج بار با ترامپ ملاقات داشته و متعهد شد که این کار را تکرار نکند.

 

 کلارک به ترامپ گفته بود نامه‌ای به قانون‌گذاران ایالت جورجیا بنویسد و از آن‌ها بخواهد نتایج انتخابات در این ایالت را ابطال و اعلام کنند وزارت دادگستری در حال بررسی ادعای تقلب در انتخابات است.

 

پایگاه خبری هیل در گزارشی دیگری نوشت که وزارت امنیت داخلی آمریکا روز شنبه درباره افزایش درخواست حامیان ترامپ برای دست زدن به خشونت هشدار داده است.

 

بر اساس این گزارش، وزارت امنیت داخلی گزارش‌هایی را درخصوص افزایش نه‌ چندان سریع سطح فعالیت‌های آنلاین که خواستار خشونت در پاسخ به ادعاهای تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ هستند، به اطلاع می‌رساند.

در این بیانیه آمده است که با مشاهده در سطح عمومی، درخصوص دعوت بیشتر به خشونت نگران هستیم. گزارش‌ها بر زمان‌بندی‌هایی تأکید دارند که بر امکان وقوع حوادثی در خلال ماه آگوست ۲۰۲۱ دلالت دارند.

یک سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا در عین حال به تارنمای هیل گفته است این وزارتخانه اطلاعاتی درباره افزایش فضای تهدید را با مقام های مختلف فدرال، ایالتی و محلی به اشتراک می‌گذارد تا از امنیت جوامع سراسر آمریکا مطمئن شود.

 

در پی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که جو بایدن پیروز این انتخابات اعلام شد، ترامپ در سخنانی گفت که در انتخابات ریاست جمهوری تقلب شده و نتیجه آن تغییر کرده است. به دنبال این اظهارات هواداران ترامپ روز ششم ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند و در جریان آن دستکم پنج نفر کشته شدند.

 

یک روز پیش از این حمله ۱۰ وزیر دفاع سابق آمریکا در نامه ای به کریستوفر میلر سرپرست سابق پنتاگون  از وی خواستند تا انتقال مسالمت آمیز قدرت به جو بایدن را تضمین کند.

پس حمله به کنگره روند دومین استیضاح ترامپ آغاز شد اما در نهایت در سنا تبرئه شد.

 

برخی از مقام های دولتی از جمله بتسی دووس وزیر آموزش و الن چائو وزیر حمل و نقل آمریکا در واکنش به اقدام ترامپ در تحریک هوادارانش استعفا کردند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------