آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

روسیه: علت افزایش ظرفیت غنی‌سازی از سوی ایران عدم موفقیت در احیای برجام است



سخنگوی وزارت امور خارجه روسی ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش سطح غنی سازی در ایران واکنش نشان داده و علت آن را عدم پیشرفت در احیای توافق هسته ای تلقی کرد. 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران گفت: اقدامات ایران برای تولید فلز اورانیوم و افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم مغایر با برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)  پیرامون برنامه هسته ای ایران است، اما روسیه می داند که آنها به دلیل عدم پیشرفت در احیای توافق هسته ای هستند.

 

زاخارووا گفت: اقدامات ایران یک انحراف دیگر از توافق های مندرج برجام است. در حالی که تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران و کشورهای ثالثی که با آن همکاری می کنند همچنان به قوت خود باقی هستند. 

 

او افزود: با این حال، ما نگران هستیم که این امر ما را از هدف مورد نظر بیشتر دور می کند و کار ایجاد شرایط برای اجرای پایدار توافق های جامع همچنان پیچیده است.

بر اساس این گزارش، اظهارات زاخارووا در پی این مطرح می شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را افزایش بخشیده است.

 

آژانس در گزارش خود آورده است که ایران، پیشتر از سانتریفیوژهای ۱۶۴ عددی IR-۶ برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد استفاده می‌کرده اما حال علاوه بر آن‌ها از یک‌ مجموعه ۱۵۳ عددی از سانتریفیوژهای IR-۴ نیز برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی استفاده می‌کند.

 

این در حالی است که سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره گزارش اخیر منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت: کلیه برنامه‌ها و اقدامات هسته ای جمهوری اسلامی ایران در انطباق کامل با ان پی تی و تعهدات ایران ذیل پادمان بوده و تحت نظارت آژانس و با اعلام قبلی صورت گرفته‌است.

 

خطیب‌زاده افزود: اقدامات کاهشی و جبرانی ایران در ارتباط با برجام نیز در چارچوب خود برجام صورت پذیرفته و همانگونه که بارها اعلام شده در پاسخ به نقض گسترده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایالات متحده  و عدم پایبندی کامل طرف‌های دیگر برجامی، بویژه سه کشور اروپایی، به تعهداتشان ذیل برجام می‌باشند.

 

او تاکید کرد: بدیهی است مادامی که اجرای کامل و بی قید و شرط برجام از سوی آمریکا و دیگر طرفهای برجامی از سر گرفته نشود، جمهوری اسلامی ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خود را صرفا بر اساس نیازها و تصمیمات حاکمیتی و در چارچوب تعهدات پادمانی‌اش پیگیری مینماید. در صورتیکه سایر طرفها به تعهدات خود ذیل برجام بازگشته و واشنگتن نیز به صورت کامل و موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم های یکجانبه و غیرقانونی‌ اش بر ضد مردم ایران را مرتفع نماید، کلیه اقدامات‌ کاهشی و جبرانی ایران ذیل برجام برگشت‌پذیر خواهند بود.

انتهای پیام

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------