آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

ترامپ فرمانی برای منع سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چینی امضا کرد



اخبار,اخبار بین الملل,آمریکا و چین
رئیس‌جمهور آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی خواستار منع سرمایه‌گذاری در چندین شرکت چینی به بهانه مرتبط بودن آنها با ارتش چین شد.

به گزارش فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه با امضای یک فرمان اجرایی بستر قانونی منع سرمایه‌گذاری در آن دسته از شرکت‌های چینی را که آمریکا ادعا می‌کند با ارتش چین مرتبط هستند، فراهم کرد.

 

به نوشته پایگاه «هیل»، این فرمان اجرایی از روز ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ اجرایی خواهد شد؛ یعنی چند روز پیش از آغاز به کار دولت «جو بایدن» که طبق برآورد رسانه‌ها موفق شده در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری ترامپ را شکست دهد.

 

ترامپ در این فرمان اجرایی از شماری از شرکت‌های مشهور چینی از جمله شرکت «هواوی» نام برده و آنها را به همکاری با ارتش چین متهم کرده است. کاخ سفید از چند ماه پیش تلاش‌های گسترده‌ای را برای منع فروش محصولات آمریکایی به شرکت هواوی آغاز کرده است.

 

وزارت دفاع آمریکا تابستان سال جاری فهرستی شامل ده‌ها شرکت چینی منتشر کرده و آنها را به همکاری با ارتش چین متهم کرد. شرکت‌های مخابراتی، هواپیمایی، کشتی‌رانی و ساخت‌ و ساز در این فهرست قرار داشتند.

 

فرمان اجرایی جدید دونالد ترامپ شهروندان آمریکایی را از تملک یا مبادله اوراق بهادار متعلق به این شرکت‌ها منع کرده است.

 

دونالد ترامپ در بیانیه‌ای گفته دلیل امضای این فرمان اجرایی آن است که دولت چین در تلاش است شرکت‌های غیرنظامی چین را به سمت حمایت از فعالیت‌های نظامی و اطلاعاتی این کشور سوق دهد. او گفته این مسئله، باعث ایجاد «تهدیدهای غیرمعمول» برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا می‌شود.

 

در فرمان اجرایی ترامپ آمده است: «این شرکت‌ها با آنکه ظاهراً خصوصی و غیرنظامی هستند، مستقیماً حامی نهادهای نظامی، اطلاعاتی و امنیتی جمهوری خلق چین هستند و به نوسازی و توسعه آنها کمک می‌کنند.»

 

«رابرت او برایان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت سهام این شرکت‌ها در بورس کشورهای مختلف مبادله می‌شوند و سرمایه‌گذاران حقیقی در ایالات متحده ممکن است به صورت ناآگاهانه سرمایه‌هایشان را وارد این شرکت‌ها کنند. 

 

اقدام جدید دولت ترامپ در شرایطی صورت گرفته که تنش‌ها میان پکن و واشنگتن اوج گرفته است و احتمالاً با پاسخ شدید از سوی چین مواجه خواهد شد.

 

دونالد ترامپ به خصوص از زمان شیوع ویروس کرونا انتقادات از چین را شدت بخشیده است. او از این ویروس به عنوان «ویروس چین» یاد کرده و گفته پکن باید بابت ضربه زدن به اقتصاد آمریکا تنبیه شود.

 

چین ادعاهای آمریکا را رد کرده و گفته به اقدامات «چین‌هراسانه» این کشور پاسخ خواهد داد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------